FNKE Breakdown
Even wat anders. Een uitstapje naar Rotterdam voor een bijeenkomst met ‘andere ondernemers’. Bewust tussen aanhalingstekens. Ik ben officieel geen ondernemer, maar zo voel ik me wel binnen het team van FNKE. Werken aan ons groeibedrijf voelt dan ook meteen als mijn project.
Een groeiplan
Werken aan ons groeibedrijf deed ik door het Groeicollege te volgen. Het Groeicollege is een half jaar durende opleiding van NL Groeit en de Erasmus Universiteit met live collegedagen, online hoorcolleges en bijeenkomsten met een werkgroep. Elke twee weken een ander thema, voorbeelden uit grote, bekende bedrijven en bijbehorende opdrachten, met als uitkomst een groeiplan voor communicatiebureau FNKE. Samengesteld vanuit mijn perspectief als ondernemer, helemaal uit mijn koker. Da’s mooi! Mét een officieel ondertekend certificaat dat staat te pronken in mijn thuiskantoor.
Dit betekent ook dat ik mijn eigen advies ‘menu’ heb uitgebreid. Inzicht in de groeikansen voor organisaties, geeft onderbouwing en draagvlak voor communicatiestrategie. Waardoor ik nog beter de vraag achter de vraag kan stellen. Van ‘waarom en hoe wil je dit communiceren?’ naar ‘waarom en hoe wil je groeien als bedrijf?’
Wat zijn groeikansen?
Het maken van een groeiplan begint bij het definiëren van groeikansen. Daar vond ik ook meteen mijn eerste leerpunt. Ik was sceptisch en dacht dat we het de hele cursus gingen hebben over winst maken. Gelukkig wordt dit beeld meteen voor mijn voeten weggeveegd. Groeikansen zijn veel meer dan dat.
“Een groeikans gaat om waarde bieden aan je klanten, nu en in de toekomst. Daarbij gaat het niet alleen om groter worden, maar ook om efficiënter en duurzamer worden of een andere doelstelling bereiken bij je klanten.” (Bron: Naar een gezond groei bedrijf in vijf stappen – Justin Jansen en Tom Mom)
Bij FNKE willen we onze waarde aan klanten verder vergroten Daarom focussen we ons op de groei van opdrachten. Grotere merken, grotere strategieën en uitgebreidere campagnes. Niet per definitie meer winst, wel meer verdieping en daarmee een hoger niveau van adviseren. Maar ook in de groei van kwaliteit. Nog meer gestructureerde processen, kennisuitbreiding en groei van expertises.
Zo heb ik voor FNKE een van de groeikansen als volgt geformuleerd:
FNKE is strategisch partner binnen grotere organisaties, als laag tussen de opdrachtgever en verschillende partners die worden ingezet voor concept, creatie en distributie. We bewaken als FNKE de strategie door de opdracht naar onze partners te vertalen en andersom.
Zijn we dat nu dan nog niet? Deels wel. Maar de groeikans is om dit voor meer opdrachtgevers te worden en onze rol nog sterker in te nemen. Dat betekent dat we moeten werken aan onze communicatie, kennisuitbreiding en expertise binnen ons netwerk. Dat is ons groeiplan in een notendop.
Eigen ondernemer
Naast de inzichten voor FNKE, heeft het me ook persoonlijke inzichten gebracht. Ik begon de collegereeks door me te ‘verantwoorden’ als niet-ondernemer tussen de ondernemers. Maar tijdens de werkgroepen merkte ik al snel dat dit totaal geen barrière was. Het formele eigenaarschap was niet essentieel om elkaar te voorzien van advies en ervaringen uit te wisselen. Sterker nog: ik merkte dat ik voor iedereen wel een advies had op basis van mijn ervaring. Dan ga je je jezelf toch afvragen hoe dat komt: kunnen meepraten als ondernemer en andere ondernemers advies geven, zonder dat je zelf ondernemer bent.
Het bevestigt voor mij hoe we bij FNKE werken. Inhoudelijk écht het gevoel alsof ik ondernemer ben. Ik maak mijn eigen keuzes in het advies, de concepten en de creativiteit die ik inzet. Er is alle openheid en vrijheid om te bespreken als er geen match is met een opdrachtgever. Denk ik dat een opdracht passend is om volledig zelf uit te voeren? Dan doe ik dat. Is het verstandiger om er een specialist of collega bij te betrekken? Dan doe ik dat.
Zelfstandig keuzes maken, zonder alleen te zijn. Want is er twijfel, of een tweede of derde blik nodig, dan is mijn team er.
Ook de transparantie in omzet, doelen en de gezondheid van het bedrijf helpen bij de ‘ervaring’ als ondernemer binnen FNKE. Open gesprekken over onze doelen en hoe we met onze financiële middelen omgaan. Hierdoor voel je je echt mede-ondernemer. Hierbij komt kennis, bewustzijn en verantwoordelijkheid kijken. Daar waar de raakvlakken met al die andere ondernemers ontstaan.
Assumption is the mother off all f*ck ups
Ik kwam er achter anders te zijn dan de andere ondernemers in de cursus. Daarmee kan ik hen adviseren, terwijl sommigen al jaren aan het ondernemen zijn. Wat me anders maakt, is het niet doen van aannames. Doorvragen. Dingen niet als vanzelfsprekend zien. Dat is iets wat door Bram in het DNA van FNKE is vastgelegd. Iets dat ik ook van hem geleerd heb en nu kan toepassen in mijn advies.
Tips en voorbeelden om jouw organisatie gezond te laten groeien? Check onze blog Hoe maak je een groeiverhaal en Deze 3 elementen bepalen de groeikansen voor jouw bedrijf.

Meer blogs
Merkpersoonlijkheid: ontdek het perfecte archetype
Leestijd: 4 mIn deze blog leggen we uit waarom merkpersoonlijkheid belangrijk is en hoe je het juiste archetype kiest voor jouw merk. We bespreken de 12 archetypen met voorbeelden van bekende merken en geven tips om het gekozen archetype in je communicatiestrategie te integreren. Welke kies jij?
Een ijzersterke contentplanning in 3 stappen
Leestijd: 4 mMisschien herken je het? Je krijgt vanuit de hele organisatie verzoeken, ideeën en vragen over mogelijke content. Je gaat als een malle alle content verzamelen en verspreiden, of geeft anderen opdracht dit te doen, om maar zichtbaar te blijven. Maar eigenlijk heb je geen idee of het ook echt wat oplevert en of het je doelgroep raakt. Daarom is er een goede structuur nodig vanuit een weloverwogen contentstrategie. Maar hoe begin je aan zo’n structuur? In deze blog bespreken we de belangrijkste stappen om een effectieve, gestructureerde contentplanning te maken met behulp van het 3H-model.
Deze 3 elementen bepalen de groeikansen voor jouw bedrijf
Leestijd: 3 mIn onze eerdere blog beschreven we hoe Michella middels het Groeicollege leerde om groeikansen te definiëren voor FNKE. En waarom een groeiverhaal hierin van belang is. Maar naast een groeiverhaal, is het definiëren van concrete groeikansen van belang om er mee aan de slag te kunnen. Hoe definieer je dit voor jouw organisatie?
Hoe maak je een groeiverhaal?
Leestijd: 3 mDoor het Groeicollege dat Michella volgde realiseerde we ons als team dat veel bedrijven struggelen met hun groeiverhaal. Om je organisatie gezond te laten groeien heb je een groeiverhaal nodig. Dat geeft je urgentie en inzicht in je groeikansen. In deze blog geven we je handvatten hoe je een concreet groeiverhaal maakt én geven we tips hoe je hier aan blijft werken. Want hier aan blijven werken, terwijl de dagelijkse zaken doorlopen, dát is misschien wel het allerbelangrijkste en het allermoeilijkste.