Hiervoor doorloop je een aantal stappen, die ervoor zorgen dat je je groeikansen bewust kiest en meteen kunt voorzien van een waarde oordeel.
Stap 1: Welke trends en ontwikkelingen zorgen voor fundamentele veranderingen in klantgedrag-en behoeften?
Voor FNKE is dat bijvoorbeeld:
- meer zelfstandigen in de markt binnen marketing expertises
- van offline naar online marketing, naar platform overschrijdend
- van leveranciers naar platformen als het gaat om marketing diensten
Stap 2: Hoe kan je – gegeven de trends en ontwikkelingen – je huidige klanten of nieuwe klanten beter bedienen of slimmer in hun behoefte voorzien?
Om dit te beantwoorden moet je weer een aantal deelvragen nalopen:
- Welke waarde creëer je nu als organisatie?
- Welke oplossingen kun je bieden op problemen of frustraties van huidige klanten?
- Welke nieuwe klantgroepen kun je nog bereiken?
Stap 3: Met welke kerncompetenties kan je het verschil maken?
Heel simpel gezegd: wat heb je te bieden? Voor FNKE is dat bijvoorbeeld:
- Creatieve conceptontwikkeling
- Analyse en vertaling van marketing data
- Kennis over content marketing en PR waardes en risico’s
- Adviesvaardigheden
- Ervaring in netwerkbeheer en briefing van experts
Na deze antwoorden in beeld te hebben, ga je de kerncompetenties ranken. Hier kun je punten van 1 – 5 gebruiken bijvoorbeeld. Waarom kiest een klant om jouw kerncompetenties in te zetten en niet die van een ander bedrijf?
Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:
Hiermee bepaal je met welke kerncompetenties de meeste kans op groei is.
Verken je groei landschap vanuit je kerncompetenties
Is dit allemaal in beeld, dan ga je het groei landschap verkennen. Welke nieuwe groeipaden zijn er? Welke kerncompetenties en diensten of producten matchen met een trend in de markt? Door alles in tabellen aan elkaar te linken (en het er veel over te hebben met je team) kom je tot groeikansen waar je achter staat en die gegrond zijn.
Het is vooral belangrijk om vanuit je kerncompetenties het groeilandschap te verkennen. Sommige ondernemers hebben de neiging om groeipaden te betreden die zich te ver van de kern van het bedrijf bevinden. Dit heeft een hoog afbreukrisico. Maar: denk daarbij niet te beperkt in je huidige diensten of producten, maar werk echt vanuit je kerncompetenties.
Kijk bijvoorbeeld naar CoolBlue, zij gingen van webshop naar energieleverancier. Op het eerste gezicht een dienst die ver van hun kern afstaat. Maar niets is minder waar. De kern van het bedrijf zit in customer service en dataverzameling. Niet in het leveren van webshop diensten. Met die kerncompetenties hebben ze (waarschijnlijk) gekeken naar de trends en behoeftes in het groeilandschap en kunnen zij met dezelfde kern een nieuwe dienst ontwikkelen.
De perfecte match
Wil je dan zo’n groeikans benutten, dan moet je niet alleen maar dingen doen, maar ook dingen laten. Passen je huidige klanten nog wel bij je groeiambitie? Dat is een overweging die we continu, open en eerlijk, binnen FNKE maken. Merken we dat een opdracht niet bij ons past? Dan verwijzen we de klant met alle liefde door naar een expert binnen ons netwerk die wel de perfecte match is.
Michella na het volgen van het Groeicollege:
“Voor veel van mijn mede deelnemers was dit nieuws tijdens het Groeicollege. Trots om te concluderen dat dit voor FNKE al vanzelfsprekend is.”
Meer weten over gezond groeien? Leestip: Naar een gezond groeibedrijf in vijf stappen
Ook wij denken graag met je mee over jouw groeiverhaal. Geef gerust een belletje als je met ons wil sparren.