Hoe maak je een groeiverhaal?

  • Communicatie
Leestijd: 3 m

FNKE Breakdown

Door het Groeicollege dat Michella volgde realiseerde we ons als team dat veel bedrijven struggelen met hun groeiverhaal. Om je organisatie gezond te laten groeien heb je een groeiverhaal nodig. Dat geeft je urgentie en inzicht in je groeikansen. In deze blog geven we je handvatten hoe je een concreet groeiverhaal maakt én geven we tips hoe je hier aan blijft werken. Want hier aan blijven werken, terwijl de dagelijkse zaken doorlopen, dát is misschien wel het allerbelangrijkste en het allermoeilijkste.

Ook wij herkennen de struggle van het focussen op je groeiverhaal. FNKE adviseert over communicatie, maar hoe bepalen we onze eigen communicatie? We zijn de schilder met de onafgewerkte kozijnen, of de loodgieter met de druppende kraan. Maar ondertussen leveren we wel mooi werk. We hebben een goudmijn aan verhalen en bewijs. Kennis, kunde en cases. Bewijsvoering is aanwezig. We denken er veel aan, maar vertellen het niet genoeg. Dat heeft vele redenen, die voor andere ondernemers herkenbaar zullen zijn. Persoonlijke struggles, corona, nieuwe collega’s, een andere visie en recent een herijkte strategie. Dit doorbreken begint bij een goed groeiverhaal.

 

Groeikansen gaan om meer dan groter worden

Bepaal eerst wat groei voor jouw organisatie betekent. Zoals we geleerd hebben van Kees de Jong en Justin Jansen kunnen groeikansen heel breed zijn. Fijn, want groei is voor ons namelijk geen doel op zich. Het doel is om werk te kunnen doen waar we energie van krijgen, voor fijne opdrachtgevers. Om een toegevoegde waarde te leveren aan een organisatie. Een verschil te kunnen maken. Dat is waar we ‘s ochtends voor opstaan met ons team. 

Als we groeien, door die ambitie, dan is dat wat het is. Maar groei op zichzelf is geen doel. Misschien maakt dat ons een vreemde eend in de bijt. Zeker in een tijd waar altijd alles efficiënter en beter moet en iedereen zoekt naar meer.

We zetten in op de kwaliteit van ons werk. Om dat te bewaken en te verbeteren, werken we graag samen met specialisten. Daarmee maken we gebruik van een ontwikkeling in de markt: de platform economie. Dat maakt de grenzen van dat leuke werk voor fijne opdrachtgevers eindeloos. Noem het groei. Het vergroot in ieder geval onze kansen en het versterkt onze ambitie.

 

Het groeiverhaal

De identiteit van je bedrijf is belangrijk om vast te leggen, om je groeikansen te benutten. Wat je te bieden hebt binnen het huidige groei landschap moet ook duidelijk te vertalen zijn naar je klant. 

Wat heb je te bieden en waarom zitten klanten daar op te wachten? En misschien wel het belangrijkst: waarom nu? Wat is je urgentie? Om dit te bepalen, geef allereerst antwoord op onderstaande vragen.

  • Why Change?
  • Why Us?
  • Why Now?

Bij FNKE zijn we nu ook continu bezig met ons (vernieuwde) verhaal. Work in progress. Maar om je alvast te inspireren, Michella’s eigen ‘why now’ voor FNKE. Daarmee leer je ons wat beter kennen en heb je wellicht ‘een vonkje’ voor je eigen groeiverhaal.


Why Now?

Om de markt te kunnen veroveren als organisatie moet je opvallen en landen binnen de communicatieflow van jouw doelgroep. Meer dan ooit, is het van belang dat je opvalt, maar ook ‘landt’. Digitalisering zorgt voor meer media vormen, meer kanalen en meer communicatie flows. Een gemiddeld persoon loopt dagelijks zoveel merk boodschappen tegen het lijf, dat de keuze welke boodschap wel of niet op te nemen en te laten landen een persoonlijke is geworden.

Je communicatie moet niet alleen voldoende ‘lawaai’ maken zodat je opgemerkt wordt, je moet ook aansluiten bij de behoeftes, vragen en wensen van jouw doelgroep. Reuring creëren via grote kanalen is niet meer genoeg. Om intrinsieke merkvoorkeur en uiteindelijk verkoop te realiseren, moet je jouw doelgroep een eigen contenflow laten doorlopen op de verschillende kanalen waar die doelgroep zich bevindt. Geïntegreerde communicatie. Geen geïsoleerde campagnes. 


De talent formule

Om je groeiverhaal compleet te maken, is het van belang om in te zoomen op je talent formule. Dat zegt iets over wie je bent als organisatie en op welke manier je waarde toevoegt. Een belangrijk onderdeel van organisaties die willen groeien in personeel, maar net zo belangrijk voor organisaties die hun cultuur willen bewaken. FNKE staat zeker open voor versterking, maar we vinden het vooral belangrijk dat we met elkaar dezelfde mentaliteit hebben. Dit vergroot onze groeikansen.

De talent formule:

Talent = Kwaliteit + Mentaliteit

Onder kwaliteit definieer je skills. Hierin komen vereisten terug zoals opleiding, ervaring en kennis. Onder mentaliteit definieer je eigenschappen. Deze vinden we bij FNKE het belangrijkst. Heb je een bepaalde opleiding niet gedaan? Of bepaalde ervaring nog niet in huis? Zolang je de eigenschappen ‘gemotiveerd en leergierig’ bevat kun je deze kennis opdoen. 

Eigenschappen die we voor FNKE op een rijtje hebben gezet:

  • geen ‘u vraagt, wij draaien’ mentaliteit, maar we blijven altijd kritisch
  • we zijn ondernemend
  • we hebben intrinsieke motivatie om goed advies af te leveren
  • we zijn transparant en eerlijk en verwachten dat ook van opdrachtgevers en partners
  • we stellen vragen wanneer we die hebben
  • we vinden werk/privé balans belangrijk

 

Werken aan je groeibedrijf is een continu proces

Werken aan je groeibedrijf is niet klaar na een cursus of het één keer opschrijven van je groeiverhaal. Dat is ook een belangrijke les die wij hebben meegekregen. Je moet continu blijven werken aan alle stappen die voorbij zijn gekomen. De grootste uitdaging is vaak tijd. Tijd die gaat zitten in de dagelijkse gang van zaken. Onze tip: om het haalbaar te maken, begin met het definiëren van: 

  • trends in de markt
  • je waarden en oplossingen
  • je kerncompetenties

Schrijf dit op, plak het op de muur of maak er een terugkerende agenda van voor je interne meetings. Haal dit er continu bij als je het hebt over je bedrijfsstrategie en je groeiverhaal gaat vanzelf leven.

Hoe deze 3 elementen je groeikansen bepalen?

Dat lees je in deze blog

6

Meer blogs

Deze 3 elementen bepalen de groeikansen voor jouw bedrijf

Leestijd: 3 m

In onze eerdere blog beschreven we hoe Michella middels het Groeicollege leerde om groeikansen te definiëren voor FNKE. En waarom een groeiverhaal hierin van belang is. Maar naast een groeiverhaal, is het definiëren van concrete groeikansen van belang om er mee aan de slag te kunnen. Hoe definieer je dit voor jouw organisatie?

Dit leerde ik van het Groeicollege

Leestijd: 3 m

Even wat anders. Een uitstapje naar Rotterdam voor een bijeenkomst met ‘andere ondernemers’. Bewust tussen aanhalingstekens. Ik ben officieel geen ondernemer, maar zo voel ik me wel binnen het team van FNKE. Werken aan ons groeibedrijf voelt dan ook meteen als mijn project.

Mijn nieuwe normaal staat in het teken van focus

Leestijd: 3 m

Ook 2021 was een jaar dat in het teken stond van het nieuwe, corona gerelateerde, normaal. Naast dit nieuwe normaal, bleek er voor mij ook een nieuw normaal te zijn ontstaan. In mijn laatste blog schreef ik over mijn ziek zijn, revalidatie en energieniveau. Toen wist ik nog niet wat 2021 allemaal in petto had. 

Goed verhaal… maar hoe krijg je écht online invloed?

Leestijd: 2 m

Regelmatig krijg ik de vraag: “waarom sta ik niet hoger in Google?” Of: “hoe zorg ik ervoor dat mensen gegarandeerd ingaan op een actie?” Of dit nu gaat om een Facebook advertentie, website formulier of oproep tot contact, de verwachtingen zijn soms hoog. Het antwoord is lang niet zo simpel als de vragen. Hoe krijg je dan wel echt online invloed? Lees verder en ik leg je uit hoe dit te maken heeft met ons reptielenbrein die opgeslokt wordt door alle slimme online algoritmes…