Deze 3 elementen bepalen de groeikansen voor jouw bedrijf

  • Communicatie
Leestijd: 3 m

FNKE Breakdown

In onze eerdere blog beschreven we hoe Michella middels het Groeicollege leerde om groeikansen te definiëren voor FNKE. En waarom een groeiverhaal hierin van belang is. Maar naast een groeiverhaal, is het definiëren van concrete groeikansen van belang om er mee aan de slag te kunnen. Hoe definieer je dit voor jouw organisatie?

Hiervoor doorloop je een aantal stappen, die ervoor zorgen dat je je groeikansen bewust kiest en meteen kunt voorzien van een waarde oordeel.

Stap 1: Welke trends en ontwikkelingen zorgen voor fundamentele veranderingen in klantgedrag-en behoeften?

Voor FNKE is dat bijvoorbeeld:

  • meer zelfstandigen in de markt binnen marketing expertises
  • van offline naar online marketing, naar platform overschrijdend
  • van leveranciers naar platformen als het gaat om marketing diensten

Stap 2: Hoe kan je – gegeven de trends en ontwikkelingen – je huidige klanten of nieuwe klanten beter bedienen of slimmer in hun behoefte voorzien?

Om dit te beantwoorden moet je weer een aantal deelvragen nalopen:

  • Welke waarde creëer je nu als organisatie?
  • Welke oplossingen kun je bieden op problemen of frustraties van huidige klanten?
  • Welke nieuwe klantgroepen kun je nog bereiken?

 

Stap 3: Met welke kerncompetenties kan je het verschil maken?

Heel simpel gezegd: wat heb je te bieden? Voor FNKE is dat bijvoorbeeld:

  • Creatieve conceptontwikkeling
  • Analyse en vertaling van marketing data
  • Kennis over content marketing en PR waardes en risico’s
  • Adviesvaardigheden
  • Ervaring in netwerkbeheer en briefing van experts

Na deze antwoorden in beeld te hebben, ga je de kerncompetenties ranken. Hier kun je punten van 1 – 5 gebruiken bijvoorbeeld. Waarom kiest een klant om jouw kerncompetenties in te zetten en niet die van een ander bedrijf?

Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:

fnke-groeicollege-michella-wessels

Hiermee bepaal je met welke kerncompetenties de meeste kans op groei is. 

 

Verken je groei landschap vanuit je kerncompetenties

Is dit allemaal in beeld, dan ga je het groei landschap verkennen. Welke nieuwe groeipaden zijn er? Welke kerncompetenties en diensten of producten matchen met een trend in de markt? Door alles in tabellen aan elkaar te linken (en het er veel over te hebben met je team) kom je tot groeikansen waar je achter staat en die gegrond zijn. 

Het is vooral belangrijk om vanuit je kerncompetenties het groeilandschap te verkennen. Sommige ondernemers hebben de neiging om groeipaden te betreden die zich te ver van de kern van het bedrijf bevinden. Dit heeft een hoog afbreukrisico. Maar: denk daarbij niet te beperkt in je huidige diensten of producten, maar werk echt vanuit je kerncompetenties. 

Kijk bijvoorbeeld naar CoolBlue, zij gingen van webshop naar energieleverancier. Op het eerste gezicht een dienst die ver van hun kern afstaat. Maar niets is minder waar. De kern van het bedrijf zit in customer service en dataverzameling. Niet in het leveren van webshop diensten. Met die kerncompetenties hebben ze (waarschijnlijk) gekeken naar de trends en behoeftes in het groeilandschap en kunnen zij met dezelfde kern een nieuwe dienst ontwikkelen.

 

De perfecte match

Wil je dan zo’n groeikans benutten, dan moet je niet alleen maar dingen doen, maar ook dingen laten. Passen je huidige klanten nog wel bij je groeiambitie? Dat is een overweging die we continu, open en eerlijk, binnen FNKE maken. Merken we dat een opdracht niet bij ons past? Dan verwijzen we de klant met alle liefde door naar een expert binnen ons netwerk die wel de perfecte match is.

Michella na het volgen van het Groeicollege:

“Voor veel van mijn mede deelnemers was dit nieuws tijdens het Groeicollege. Trots om te concluderen dat dit voor FNKE al vanzelfsprekend is.”

Meer weten over gezond groeien? Leestip: Naar een gezond groeibedrijf in vijf stappen

Ook wij denken graag met je mee over jouw groeiverhaal. Geef gerust een belletje als je met ons wil sparren.

Neem contact met ons op

6

Meer blogs

Hoe maak je een groeiverhaal?

Leestijd: 3 m

Door het Groeicollege dat Michella volgde realiseerde we ons als team dat veel bedrijven struggelen met hun groeiverhaal. Om je organisatie gezond te laten groeien heb je een groeiverhaal nodig. Dat geeft je urgentie en inzicht in je groeikansen. In deze blog geven we je handvatten hoe je een concreet groeiverhaal maakt én geven we tips hoe je hier aan blijft werken. Want hier aan blijven werken, terwijl de dagelijkse zaken doorlopen, dát is misschien wel het allerbelangrijkste en het allermoeilijkste.

Dit leerde ik van het Groeicollege

Leestijd: 3 m

Even wat anders. Een uitstapje naar Rotterdam voor een bijeenkomst met ‘andere ondernemers’. Bewust tussen aanhalingstekens. Ik ben officieel geen ondernemer, maar zo voel ik me wel binnen het team van FNKE. Werken aan ons groeibedrijf voelt dan ook meteen als mijn project.

Hoe AI en ChatGPT communicatieprofessionals kunnen helpen

Leestijd: 3 m

Mooi om te zien dat ChatGPT en alle verbonden oplossingen, zoveel stof doen opwaaien. Maar wat kan je er nu echt mee? Ik experimenteer al maanden met allerlei AI-software oplossingen, waardoor ik de vergelijking durf te maken met de komst van Google Maps voor navigatie. Zonder duidelijke bestemming ben je nergens. Zo is het ook met AI, zonder duidelijke opdracht of vraag (promt), geen bruikbare output.

Van contentstrategie naar concrete acties en resultaten

Leestijd: 3 m

Je hebt flink wat tijd gestoken in het formuleren van je contentstrategie. Op papier klopt het als een bus, maar nu komt het spannende deel: de handen uit de mouwen en aan de slag. Helaas komt het maar al te vaak voor dat marketeers een prachtig plan opstellen om zich vervolgens weer te laten leiden door de waan van de dag. Zonde van al dat denkwerk! Daarom leggen we je in deze blog uit hoe je dit voorkomt. En hoe je je contentstrategie omzet naar concrete acties en resultaten.