FNKE Breakdown
Samen met mijn dochter en zoon van 9, keek ik deze week naar het jeugdjournaal. In een item lieten ze middelbare scholieren en docenten aan het woord over het gebruik van ChatGPT.
Mijn kinderen waren erg onder de indruk van de mogelijkheden die ChatGPT biedt.
Toen ik hen naar bed bracht, zag ik op de gang een geel post-it briefje liggen, met daarop in het handschrift van mijn zoon geschreven: ChatGPT.
Eenmaal in bed vroeg ik hem waarom hij dat heeft opgeschreven. Zijn reactie: “straks in groep 7 en 8 moet je in het weekend en na school huiswerk maken, nou dat ga ik dus echt niet doen. Ik ga ChatGPT gebruiken”.
Mooi om te zien dat ChatGPT en alle verbonden oplossingen, zoveel stof doen opwaaien. Maar wat kan je er nu echt mee?
Ik experimenteer al maanden met allerlei AI-software oplossingen, waardoor ik de vergelijking durf te maken met de komst van Google Maps voor navigatie. Zonder duidelijke bestemming ben je nergens. Zo is het ook met AI, zonder duidelijke opdracht of vraag (promt), geen bruikbare output.
Wat zegt ChatGPT zelf:
ChatGPT is de toekomst en neemt onze banen niet over, maar verhoogt juist de efficiëntie en effectiviteit van ons werk. Het is een krachtig proces dat kan worden gebruikt voor zowel persoonlijke als professionele doeleinden.
Ik ben het roerend eens met ChatGPT. De menselijke input is van belang.
Ik neem je hieronder mee tijdens mijn experiment met Jasper.ai, een oplossing die het volgende belooft “Create amazing *content* 10X faster with AI”:
Een voorbeeld van Jasper.ai
In het eerste blok vul ik het doel van de blog in. Daarna geeft Jasper mij een aantal creative ideeën in de output.
Op basis van mijn keuze start Jasper met schrijven:
Voorbeeld van Jasper:
In het filmpje hierboven, demonstreer ik hoe ChatGPT de uitkomst van Jasper.ai op mijn verzoek
1: samenvat
3 Manieren waarop Chatbots kunnen helpen je creativiteit te vergroten
Als je creatief bezig wilt zijn, is het belangrijk om zo veel mogelijk input te krijgen. Sommige mensen denken dat dit alleen kan door in een open ruimte te werken of in een omgeving die vol inspiratie zit. Maar er zijn ook andere manieren! Chatbots kunnen bijvoorbeeld helpen je creativiteit te vergroten. In deze blogpost vertellen we je meer over hoe chatbots kunnen bijdragen aan jouw creatieve proces en wat de voordelen zijn.
2: tot bullets omzet
- Chatbots, zoals ChatGPT, kunnen een waardevolle hulp zijn bij het versterken van je creativiteit.
- ChatGPT kan je helpen bij het genereren van ideeën door middel van vragen die je kunt stellen.
- ChatGPT kan je ook helpen om jouw ideeën te verrijken en te structureren door middel van natural language processing.
- ChatGPT kan je helpen bij het schrijven van teksten door middel van analyse van je invoer en het genereren van passende teksten.
- ChatGPT is een waardevolle tool om je creativiteit te versterken, of je nu op zoek bent naar informatie, ideeën wilt verrijken of teksten wilt schrijven.
- Probeer het uit en ontdek hoe ChatGPT jouw creatieve proces kan verbeteren.
DALL-E:
Om mijn blog van een goede header te voorzien, ga ik naar Dall-E, een AI gebaseerde oplossing die op basis van promts, afbeeldingen creëert. Maar juist die promts zijn lastig.
Wie schrijft de beste promts voor Dall-E? ChatGPT natuurlijk, zie het voorbeeld hieronder:
De promt uit ChatGPT, plak ik in onderstaand voorbeeld in Dall-E:
Conclusie: hoe AI en ChatGPT communicatieprofessionals kunnen helpen
Het vergoot je creativiteit, het versnelt je schrijfproces en kan je helpen bij het samenvatten van grote stukken tekst.
Na flink wat experimenteren met AI-oplossing, ben ik het roerend eens met ChatGPT: “de menselijke input is van belang bij het gebruik van AI”. Zonder duidelijke opdracht of vraag (prompt), geen bruikbare output. ChatGPT sluit daarmee naadloos aan op onze werkwijze, want zonder heldere vraag, geen succesvolle uitkomt.

Meer blogs
SEO trends 2023/2024: vergroot je online zichtbaarheid met deze 6 belangrijke inzichten
Leestijd: 5 mIn deze blog duiken we in de meest relevante SEO trends voor de komende tijd, zodat je jouw online zichtbaarheid kunt vergroten. Van de impact van AI op content creatie, tot het blijvende belang van backlinks en de groeiende rol van videocontent. We vermoeien je niet met te veel technische details, maar houden het bij de basis: hoe je je website en content zó inricht dat je beter vindbaar wordt.
Een ijzersterke contentplanning in 3 stappen
Leestijd: 4 mMisschien herken je het? Je krijgt vanuit de hele organisatie verzoeken, ideeën en vragen over mogelijke content. Je gaat als een malle alle content verzamelen en verspreiden, of geeft anderen opdracht dit te doen, om maar zichtbaar te blijven. Maar eigenlijk heb je geen idee of het ook echt wat oplevert en of het je doelgroep raakt. Daarom is er een goede structuur nodig vanuit een weloverwogen contentstrategie. Maar hoe begin je aan zo’n structuur? In deze blog bespreken we de belangrijkste stappen om een effectieve, gestructureerde contentplanning te maken met behulp van het 3H-model.
Hoe een zoekwoorden analyse inzicht geeft in je doelgroep
Leestijd: 4 mWist je dat je zoekwoorden onderzoek nog veel eerder in het proces van je contentstrategie kunt inzetten? Een zoekwoorden analyse geeft je namelijk ook een goed eerste beeld van wat er speelt rondom jouw merk, producten of diensten. Is je onderzoek specifiek genoeg, dan kun je dit zelfs koppelen aan jouw doelgroep. We leggen je in deze blog in een paar stappen uit hoe dit werkt.
Hoe ontwikkel je een succesvolle social media campagne?
Leestijd: 5 mOm je social media campagne succesvol te laten zijn, moet je nadenken over zowel de strategische als de creatieve aspecten van je campagne. Een goed plan, mét aantrekkelijke content. In deze blog laten we je zien hoe je een succesvolle social media-campagne kunt ontwikkelen.