FNKE Breakdown
De binnensteden hebben het moeilijk in Nederland. De ene na de andere winkelketen valt om en het is niet meer vanzelfsprekend dat de bezoeker van heinde en verre komt om te winkelen in jouw binnenstad. Als ze al komen want met bijna hetzelfde gemak bestel je alles online.
De binnenstad moet zichzelf dus verkopen aan de consument. Dat is in Arnhem niet anders. De Arnhemse binnenstad heeft een roerige periode achter de rug met het vertrek van de Bijenkorf, het faillissement van de Stichting Binnenstad Arnhem (SBA) en grote bouwprojecten die geen doorgang vinden.
Gelukkig zijn ondernemers niet de types die bij de pakken neer gaan zitten en gaan wachten op betere tijden. Na het faillissement van de SBA hebben een aantal ondernemers en andere betrokkenen de koppen bij elkaar gestoken om verder te werken aan een aantrekkelijke Arnhemse binnenstad. FNKE is één van deze betrokkenen.
Op 10 december is het nieuwe Platform Binnenstad Arnhem (PBA) opgericht en op 11 december is het Winterfestijn Arnhem van start gegaan. Een maand lang winterse activiteiten in Arnhem om de consument in de belangrijke decembermaand naar de binnenstad te krijgen.
Grootste Kerstmarkt van het Oosten
Het toppunt van deze maand is de Grootste Kerstmarkt van het Oosten op 20 december. Met een beperkt advertentiebudget van 200 euro voor een campagne op Facebook is FNKE aan de slag gegaan om zoveel mogelijk mensen geïnteresseerd te krijgen voor deze Kerstmarkt.
We hebben bijna 40.000 personen weten te bereiken (mannen en vrouwen, geïnteresseerd in kleding en shoppen, uit Gelderland) met deze campagne. Ook Facebook Events in combinatie met adverteren blijkt zeer effectief te zijn, te zien in het bereik én de reacties op de berichten.
Door de inzet van Facebookcontent in het event en op de eigen pagina van Binnenstad Arnhem zien we per bericht een groot bereik. De betrokkenheid van de fans is hoog. Het aantal aanmeldingen voor het event heeft lange tijd zelfs boven het aantal uitgenodigde mensen gestaan. Als bijvangst van deze campagne is het aantal likes voor de pagina ook flink gestegen.
Nieuwe traditie geboren
Door de intensieve samenwerking van de winkeliers in de binnenstad, een goede offline campagne en een slimme online campagne is deze eerste Grootste Kerstmarkt van het Oosten een groot succes en lijkt een nieuwe Arnhemse traditie geboren.
Als het doel en doelgroep duidelijk is en er een constante stroom interessante content is, kan je met een beperkt budget dus veel bereiken met een Facebook Event. Het is één van de vele middelen om je als binnenstad weer op de kaart te zetten.