FNKE Breakdown
Bij FNKE weten we hoe je een evenement in de schijnwerpers zet. Voor Rijkswaterstaat hebben we twee jaar op rij een succesvolle social media campagne neergezet voor zichtbaarheid van de Dag van de Bouw. Met storytelling in 2022, gericht op online én offline bezoekers en een gerichte activatiecampagne in 2023 gericht op offline bezoekers. Het resultaat? Twee jaar op rij een hoge doorklikratio en groot bereik in de regio’s van de bouwprojecten.
Vraag
Rijkswaterstaat vroeg ons samen met partner bureau Kris Kras om de zichtbaarheid en het publieksbereik van hun jaarlijkse Dag van de Bouw evenementen te vergroten. Het evenement biedt unieke inzichten in lopende bouwprojecten door het hele land.
Opdracht
Een online campagne ontwikkelen die de nieuwsgierigheid van de bezoekers zou prikkelen en hen zou leiden naar de Dag van de Bouw evenementen en de landingspagina van Rijkswaterstaat.
Onze aanpak
Kick-off
Na een kick-off waarin we doelstellingen, doelgroepen, kansen en risico’s bespraken met het team van Rijkswaterstaat, lanceerden we in 2022 het content concept Ontdek, Beleef en Bewonder.
Content concept
Gezien de beperkingen van de corona pandemie lag de focus op een combinatie van offline en online bezoekers. Dat gaf reden om in te zetten op online storytelling rondom de projecten. Met het concept Ontdek, Beleef en Bewonder hebben we een landelijke teaser video, 7 animaties over de projecten en een landingspagina ontwikkeld. Via een paid Facebook en Instagram campagne hebben we deze boodschap onder de aandacht gebracht bij een gerichte, regionale doelgroep afgestemd op de locaties van de projecten. Het concept sloeg direct aan met een hoge CTR (Click Through Rate) van bijna 4% naar de landingspagina.
Nóg succesvoller vervolg in 2023
In 2023 waren alle beperkingen (ook de bereidheid van bezoekers) er af en konden we ons volledig richten op het aantrekken van fysieke (offline) bezoekers. We kozen daarom voor meer focus op activatie en concrete bezoekersinformatie in de campagne. Dit resulteerde in een aangescherpt campagne concept: Wij maken het. Maak jij het mee?
Na de learnings uit 2022 hebben we de targeting van de doelgroepen aangescherpt en opnieuw een campagne ingericht op Facebook en Instagram. De combinatie van een simpelere, activerende boodschap, een bredere doelgroep en een iets hoger budget heeft ervoor gezorgd dat deze campagne de eerdere resultaten overtroffen heeft.
Resultaat
In 2022:
- Een gemiddelde Click Through Rate (CTR) van 3,58% behaald op Facebook en Instagram (hoger dan de KPI van 1,5%)
- Meer dan 189.000 unieke gebruikers bereikt
- Meer dan 4.278 unieke doorkliks naar de Rijkswaterstaat landingspagina gegenereerd
- De campagne heeft voor tenminste 33% van de totale traffic naar de landingspagina gezorgd
In 2023:
- Een nog hogere Click Through Rate (CTR) van 4,37%
- Een indrukwekkende groei in bereik, met meer dan 582.000 unieke gebruikers
- Een significante verhoging van doorkliks naar de landingspagina, met een aantal van 21.646
- De campagne heeft dit jaar voor 85% van de totale traffic naar de landingspagina gezorgd