FNKE Breakdown
Content marketing is een investering die je doet voor de lange termijn. Wat we allemaal willen weten is: wat levert het op? Dit is afhankelijk van de kwaliteit en distributie van de content en of het aansluit op de behoeftes van je doelgroep. In dit blog laten we je zien wat investeren in content marketing kan opleveren.
1. Nieuwe leads met content marketing
Content marketing draait om het onder de aandacht brengen van relevante content voor de doelgroep, geschreven voor de fase* waarin de doelgroep zich bevindt. Content marketing is uitermate geschikt voor leadgeneratie. Maar de ene lead is de andere niet. Bepaal waar een lead aan moet voldoen en maak op basis daarvan buyer persona’s. Zo weet je precies voor wie je content moet maken en hengel je de juiste leads binnen. Met een goede content marketing strategie haal je nieuwe leads binnen die je vervolgens door de funnel begeleid. Met de juiste content, op het juiste moment, bij de juiste doelgroep, verander je nieuwe bezoekers in marketing- en sales qualified leads en uiteindelijk in klanten.
2. Stijging aantal websitebezoekers door SEO geoptimaliseerde content
Een goed verhaal wordt niet gelezen tenzij je het op de juiste manier distribueert. Content op zich zorgt niet voor een stijging in het aantal websitebezoekers. SEO geoptimaliseerde content, afgestemd op de behoeftes van de doelgroep zorgt wel voor een toename in het aantal websitebezoekers. Met SEA en doelgroepgerichte social media advertenties verhoog je dit verkeer nog eens. Om een stijging in websitebezoekers te krijgen is doelgroeponderzoek essentieel. Verplaats je in de doelgroep en maak gebruik van handige keyword tools om het zoekgedrag op het onderwerp te analyseren.
3. Een hogere ranking in Google
Google houdt van een SEO geoptimaliseerde website. Zorg jij ervoor dat je website SEO-proof is? Dan beloont Google je met een hogere ranking. De meeste zoektochten beginnen nog steeds bij Google, dus ga aan de slag en check of je website SEO-proof is.
Meer lezen?
Download de Whitepaper Content Marketing 2023
4. Meer omzet door content marketing
Omzetstijging door content marketing is een doelstelling die op de lange termijn is bewezen. Content marketing draagt bij aan salesdoelstelling van je bedrijf, maar alleen wanneer er een goede samenwerking is tussen marketing- en sales afdelingen. Met content marketing zorg je dat de doelgroep de juiste oplossing krijgt, voor de fase waarin de doelgroep zich bevindt. Met de combinatie van content marketing en marketing automation van HubSpot zorg je ervoor dat de doelgroep door de funnel wordt begeleid.
Zoek uit waar de doelgroep (je potentiële websitebezoeker) naar op zoek is en beantwoord zijn vragen met SEO geoptimaliseerde blogs. Die breng je met e-mails, nieuwsbrieven, SEA en social media post en advertenties onder de aandacht. Je nieuwe bezoekers veranderen in leads en door de inzet van marketing automation biedt je ze nog meer relevante content aan. Je leads veranderen in marketing qualified leads die bereid zijn om hun e-mailadres te geven in ruil voor een content offer (een downloadable checklist of whitepaper). Nu is het aan het salesteam om ze op te volgen met een persoonlijke e-mail. De funnel sluit als de bezoeker een klant van je merk is geworden. Op deze manier kun je de doelstelling ‘omzetstijging door de inzet van content marketing’ meetbaar maken!
5. Hogere betrokkenheid van je doelgroep
Omdat jij nu content schrijft waar de doelgroep écht iets aan heeft, stijgt de betrokkenheid van de doelgroep bij je merk. Ze zien je als betrouwbare bron en dat zorgt voor meer loyaliteit en merkvoorkeur. En als je doelgroep fan wordt van je merk, zullen ze positief over je praten tegen vrienden, kennissen, collega’s en familie.
“Wist je dat 61% van de consumenten meer vertrouwen heeft
in een merk dat eigen content publiceert?”
6. Een beter imago door relevante content
Goede content marketing levert relevante en betrouwbare content op. Breng je regelmatig relevante content onder de aandacht bij je doelgroep, dan weet je doelgroep je steeds sneller te vinden op het moment dat zij op zoek zijn naar een antwoord op hun vraag. Omdat de betrouwbaarheid en relevantie van je merk stijgt, krijg je een beter imago. Dus stop met praten over jezelf en start met het maken van doelgroepgerichte content.
Wil je weten hoe je merk ervoor staat in de media? Met media-monitoring krijg je inzicht in het sentiment van je merk en je concurrenten.
7. Een betere employer branding door leuke content
Mensen willen werken bij toffe merken. Een goed content marketingplan, afgestemd op je doelgroep en je merk is de eerste stap naar relevante content die het goed doet bij je (potentiële) leads. Op de lange termijn verbetert het imago van je merk en zijn je medewerkers trots dat ze onderdeel zijn van het succesverhaal!
Benieuwd hoe content marketing er voor jouw bedrijf uit ziet? Neem contact met ons op voor een kennismaking.

Meer blogs
Een ijzersterke contentplanning in 3 stappen
Leestijd: 4 mMisschien herken je het? Je krijgt vanuit de hele organisatie verzoeken, ideeën en vragen over mogelijke content. Je gaat als een malle alle content verzamelen en verspreiden, of geeft anderen opdracht dit te doen, om maar zichtbaar te blijven. Maar eigenlijk heb je geen idee of het ook echt wat oplevert en of het je doelgroep raakt. Daarom is er een goede structuur nodig vanuit een weloverwogen contentstrategie. Maar hoe begin je aan zo’n structuur? In deze blog bespreken we de belangrijkste stappen om een effectieve, gestructureerde contentplanning te maken met behulp van het 3H-model.
Hoe een zoekwoorden analyse inzicht geeft in je doelgroep
Leestijd: 4 mWist je dat je zoekwoorden onderzoek nog veel eerder in het proces van je contentstrategie kunt inzetten? Een zoekwoorden analyse geeft je namelijk ook een goed eerste beeld van wat er speelt rondom jouw merk, producten of diensten. Is je onderzoek specifiek genoeg, dan kun je dit zelfs koppelen aan jouw doelgroep. We leggen je in deze blog in een paar stappen uit hoe dit werkt.
In 4 stappen naar een sterk content concept
Leestijd: 4 mEr is steeds meer online materiaal en iedereen wil zijn boodschap kwijt. Maar hoe kom je tot een goed content concept waarmee je voldoende opvalt én aansluit bij de behoefte van je doelgroep? Dit is cruciaal is voor het slagen van jouw campagne. In deze blog beschrijven we 4 stappen die jou helpen om tot een goed content concept te komen.
Hoe ontwikkel je een succesvolle social media campagne?
Leestijd: 5 mOm je social media campagne succesvol te laten zijn, moet je nadenken over zowel de strategische als de creatieve aspecten van je campagne. Een goed plan, mét aantrekkelijke content. In deze blog laten we je zien hoe je een succesvolle social media-campagne kunt ontwikkelen.