FNKE Breakdown
Investeren in content marketing is een slimme zet: je bereikt je doelgroep met relevante content waardoor het aantal leads en de omzet op de lange termijn stijgt. Maar wat kost het? Dit is afhankelijk van een aantal factoren. Welke dat zijn vertel ik je graag!
Wat kost content marketing?
De kosten van content marketing hangen af van het uurtarief waar je mee werkt. Wij laten je zien hoeveel uur wij per taak investeren, zodat je een idee krijgt van de kosten*. Bij FNKE hanteren we een flat rate van €120,- per uur.
Welk doel wil je bereiken met content marketing?
Je kunt oneindig geld uitgeven aan content marketing. Maar belangrijker is: wat zijn je doelen? Stel doelen en KPI’s op, doe een nulmeting en bepaal wat je het komende jaar wil bereiken. Wil je een stijging van 10% in het aantal whitepaper downloads? Wil je een social media campagne draaien met <€0,05 kosten per klik? Wil je ten minste X aantal bezoekers op je event? Wat je doel ook is, het is belangrijk om dit scherp te hebben voordat je begint met de uitvoer van je plan. Want zonder doelen en KPI’s kun je ook niet meten of je je werk goed hebt gedaan en of je geld goed is ingezet.
Nulmeting incl. rapportage | 4 uur |
KPI’s vaststellen | 2 uur |
Content marketingplan | 6 tot 8 uur |
Als je voor het eerst begint met content marketing en je kunt nog geen nulmeting doen, stem je KPI’s dan af op de resultaten van concurrenten of zoek naar gemiddelden in de branche. Door tussentijds je campagnes te monitoren en analyseren, kun je campagnes op tijd bijsturen zodat je het beste resultaat boekt.
Wie wil je bereiken met content marketing?
Voordat je weet hoeveel budget je gaat inzetten, moet je weten wie je wil bereiken. Hoe groot is de doelgroep die je wil bereiken, wat kenmerkt ze en hoe kun je ze bereiken? Breng je doelgroep zo specifiek mogelijk in kaart zodat je je centen goed inzet. Je doelgroep specifiek maken begint met het opstellen van een buyer persona. Een buyer persona vertelt je meer over de mediaconsumptie, de doelen en uitdagingen van je doelgroep. Zo breng je content waar je doelgroep naar op zoek is onder de aandacht op de kanalen waar je doelgroep actief is. Dat heet slim omgaan met je budget!
Buyer persona opstellen incl. doelgroeponderzoek | 6 uur |
Tone of voice uitwerken | 4 uur |
Relevante en SEO geoptimaliseerde content maken
Ons vak draait om het onder de aandacht brengen van relevante content bij de doelgroep. De zoektocht van je doelgroep begint in de meeste gevallen op Google. Aan ons de nobele taak om relevante content te maken en deze SEO te optimaliseren zodat je hoog scoort in Google.
Klikt je de doelgroep op jouw website, zorg er dan voor dat je onder de aandacht blijft. Dit doe je door bezoekers te verleiden met relevante content in de vorm van downloadbare whitepapers en checklists. In ruil voor de download laten ze hun e-mailadres achter, zodat jij ze kunt opvolgen met marketing automation of een nieuwsbrief.
Content topics bepalen | 3 uur |
SEO optimaliseren webpagina | 2 uur |
Blog schrijven | 4 tot 6 uur |
Nieuwsbrief opstellen | 3 uur |
Door content te recyclen kun je kosten besparen. Waarschijnlijk staan er al een aantal blogs op je website of heb je al nog een aantal artikelen die je (opnieuw) onder de aandacht kunt brengen. Kijk wat hiervan nog relevant is, herschrijf het waar nodig en publiceer het opnieuw.
Bereik vergroten met advertenties
Goede content vliegt uiteindelijk vanzelf, maar voor dat de zoekmachines jouw content hebben geïndexeerd, ben je weer een aantal weken verder. Daarom adviseren wij om gericht te adverteren met je content, zodat je het bereik (op de korte termijn) vergroot. De resultaten van je betaalde campagne brengen we in kaart met een rapportage.
Social media campagne inrichten** | 4 uur |
Campagne rapportage | 2 uur |
**Afhankelijk van de looptijd en het type campagne
Kom meer te weten over je concurrenten met media-monitoring.
Doelgroep opvolgen met marketing automation
Een (kosten)efficiënte manier om je content marketing te managen is de inzet van marketing automation. Marketing automation is een geautomatiseerd systeem voor al je marketingactiviteiten. Doordat je voor al je marketingactiviteiten vanuit één softwaretool werkt, zorg je ervoor dat alle content goed op elkaar is afgestemd en de juiste content op het juiste moment bij de doelgroep onder de aandacht komt. Omdat je alle resultaten van je campagnes in je systeem ziet, kun je bijsturen op de kanalen waar je actief bent.
In ons blog ontdek je hoe je marketing automation inzet.
Opzetten marketing automation workflow | 6 uur |
Wat kost een PR of content marketing bureau?
Je kunt je eigen PR en content marketing doen, maar je kunt het ook uitbesteden aan een gespecialiseerd bureau. Het uurtarief voor een PR-, marketing- of communicatiebureau varieert grofweg van €85 tot €150 per uur. Bij FNKE hanteren we een flat rate van €120,- per uur.
Lees hier wat je investering in content marketing oplevert.
*De genoemde uren zijn afhankelijk van wijzigingen.
Alles weten over doelgroepgerichte content marketing?
Download de Whitepaper Content Marketing 2023

Meer blogs
Een ijzersterke contentplanning in 3 stappen
Leestijd: 4 mMisschien herken je het? Je krijgt vanuit de hele organisatie verzoeken, ideeën en vragen over mogelijke content. Je gaat als een malle alle content verzamelen en verspreiden, of geeft anderen opdracht dit te doen, om maar zichtbaar te blijven. Maar eigenlijk heb je geen idee of het ook echt wat oplevert en of het je doelgroep raakt. Daarom is er een goede structuur nodig vanuit een weloverwogen contentstrategie. Maar hoe begin je aan zo’n structuur? In deze blog bespreken we de belangrijkste stappen om een effectieve, gestructureerde contentplanning te maken met behulp van het 3H-model.
In 5 stappen naar een goede website flow
Leestijd: 5 mIdealiter heb je je websiteflow meteen op de rit bij het bouwen van een nieuwe website, maar het is nooit te laat. Worden de juiste pagina’s niet bezocht? Of krijg je niet voldoende conversie? Dan is er reden genoeg om een nieuwe website flow te maken. We geven je daarom vijf stappen waarmee je een website flow kunt bouwen om jouw doelen te behalen.
In 4 stappen naar een sterk content concept
Leestijd: 4 mEr is steeds meer online materiaal en iedereen wil zijn boodschap kwijt. Maar hoe kom je tot een goed content concept waarmee je voldoende opvalt én aansluit bij de behoefte van je doelgroep? Dit is cruciaal is voor het slagen van jouw campagne. In deze blog beschrijven we 4 stappen die jou helpen om tot een goed content concept te komen.
Hoe ontwikkel je een succesvolle social media campagne?
Leestijd: 5 mOm je social media campagne succesvol te laten zijn, moet je nadenken over zowel de strategische als de creatieve aspecten van je campagne. Een goed plan, mét aantrekkelijke content. In deze blog laten we je zien hoe je een succesvolle social media-campagne kunt ontwikkelen.