FNKE Breakdown
Ik ben Suzanne van Schaik, eigenaresse van fashion-/beautyblog en YouTube-kanaal Fashion is a party. Als professioneel blogger heb ik de afgelopen zeven jaar veel te maken gehad met PR-bureaus.
Lastige relatie
Lange tijd vond ik relaties opbouwen met PR-bureaus ingewikkeld. Het frustreerde me dat bloggers die een goede relatie opbouwden met een bureau meer producten, uitnodigingen en campagnes krijgen. Ongeacht hun bereik, relevantie of de engagement van hun bezoekers. Ik bekeek contact met PR-bureaus te plat. Als een soort zakelijke transactie. “Jij geeft mij informatie, producten en/of budget en ik geef jou daar een publicatie voor terug”. Of niet, want: “Als je verzekerd wilt zijn van een publicatie, dan moet je betalen”. Ik vond het altijd erg belangrijk om mijn onafhankelijkheid te waarborgen. Veel PR-mensen proberen vriendjes met je te worden. Dat wilde ik juíst niet, uit angst dat het mijn onafhankelijkheid zou ondermijnen. Die angst is er niet meer. Daardoor is contact met PR-bureaus nu veel leuker. Omdat ik zelf minder zwart/wit en principieel ben. En omdat ik nu beter weet wat ik doe en waar ik voor sta dan zeven jaar geleden.
Dat mijn relaties met PR-bureaus lang moeizaam verliepen, lag overigens niet alleen aan mij. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat een bureau mij opeens poeslief belde als ze iets van mij wilden, terwijl ze omgekeerd altijd niet thuis gaven. Of dat een bureau beloofde dat ik een volgende keer betaald zou krijgen als ik dit keer voor niets over dit of dat product schrijf. Iets wat altijd een sprookje bleek te zijn. Aan dat soort gedrag kan ik me mateloos ergeren.
Blogger in Arnhem
Wat het er ook niet makkelijker op maakte, is dat ik al jaren in Arnhem woon. De meeste PR-bureaus zijn in Amsterdam gevestigd. Of anders in ieder geval in de Randstad. Heel vaak krijg ik de vraag: ‘Kom je even kijken naar dit?’ of ‘Wil je even koffie komen drinken om dat?’. Met alle plezier, maar negen van de tien keer vind ik het te tijdrovend om op en neer te gaan. Want ik wil niet uit het oog verliezen waar bloggen voor mij om draait: content creëren. Verder heb ik het idee dat de doorstroom in de PR-wereld vrij hoog is. Dat is onhandig, want dan héb je eindelijk een relatie opgebouwd en dan verdwijnt persoon X of Y naar een merk dat niet relevant voor mij is.
Taart voor PR-bureaus
Om toch positief af te sluiten: ik ben ontzettend blij dat PR-bureaus er zijn. Ik voel me niet afhankelijk van ze, maar ze maken het blogleven er wel een stuk makkelijker op. Voor mijn outfitposts maak ik niet zoveel gebruik van PR-bureaus, maar voor mijn make-up reviews des te meer. Ik kan ook oprecht blij worden van leuke persberichten, samples, events en contacten. Er zijn meer dan genoeg PR-mensen die ik eens een mooie bos bloemen of een lekkere taart zou moeten sturen.
De waarde van PR voor:

Meer blogs
Je hebt niks aan PR-waarde, hier heb je wel wat aan
Leestijd: 3 mIn de afgelopen week heb ik als voorzitter van de jury voor de Content Marketing Awards 2018 de ingezonden cases voor de categorie Not For Profit beoordeeld. Binnen een aantal van deze cases werd de PR-waarde als belangrijkste PR KPI gebracht. In sommige cases was een hoge PR-waarde zelfs verheven tot het belangrijkste doel. Dat zegt niet zozeer iets over het niveau, maar meer over de manier waarop opdrachtgevers (en wat ouderwetse opdrachtnemers) met PR-waarde omgaan.
Waarde van PR voor Desirée Pelgrom van Curvacious
Leestijd: 3 mIk ben Desirée Pelgrom-Geurts, 33 jaar, getrouwd en moeder van dochter Shae (3). Ik ben begonnen met ondernemen op m’n 18e als administratieve duizendpoot voor kleine bedrijven, runde een webwinkel en begon in 2010 als hobby te bloggen. Dit groeide na enkele jaren uit tot een onderneming waardoor ik zowel de administratieve werkzaamheden en de webwinkel achter me heb gelaten. Inmiddels blog ik dus alweer bijna 8 jaar op Curvacious, een feel good lifestyle blog.Naast het bloggen is er de afgelopen jaren steeds meer werk met vrouwelijke ondernemers bij gekomen die ik help met allerlei praktische tips omtrent tekstwerk, SEO, professioneel bloggen, online marketing en brainstorm- en sparringsessies.
Waarde van PR voor Yvette van Hellemondt
Leestijd: 3 mIk ben Yvette van Hellemondt, communicatiespecialist bij Oxxio en sinds maart verantwoordelijk voor de PR & Socials. PR zie ik als een methode om de verhalen van de organisatie, de medewerkers en onze klanten te vertellen. Of eigenlijk…te laten vertellen. PR zie ik als een methode om de verhalen van de organisatie, de medewerkers en onze klanten te vertellen. Of eigenlijk…te laten vertellen. Zo helpt PR bij het verbinden van de mensen en ons merk. De kunst is om de verhalen zo te vertellen dat mensen getriggerd worden, de verhalen slikken en er iets van vinden. Want goede PR verspreidt zich vanzelf.
Waarde van PR voor Hans Kramer
Leestijd: 3 mMijn naam is Hans Kramer. Ik ben allereerst als trotse aandeelhouder verantwoordelijk voor content en PR bij het sociale crowdfunding platform Lendahand. Wij creëren werkgelegenheid en toegang tot basisbehoeften als (schone) energie, drinkwater en onderwijs in ontwikkelingslanden. PR gaat voor mij over het opzoeken van je klanten, je leveranciers en je (nieuwe) medewerkers met verhalen die het vertrouwen en de relatie verstevigen. Bereik is nog steeds een factor die meespeelt, maar de focus verschuift gelukkig richting impact maken. De ene keer vertel je een verhaal via een mooi interview met je voorman of- vrouw in een grote krant, de andere keer doe je dat via je app of eigen blog en zet je Custom Audience of retargeting advertenties in op Facebook om mensen daarnaartoe te krijgen.