FNKE Breakdown
Content marketing is dé manier om je merk onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Maar wat hoort er tegenwoordig allemaal wel en niet bij content marketing? En hoe zet je content marketing succesvol in?
Wat is content marketing?
De definities van content marketing lopen sterk uiteen. Tik je in de zoekbalk op Google ‘wat is content marketing?’, dan krijg je het volgende antwoord:
“Content marketing omvat alle soorten marketing waarbij ‘content’ – inhoud of informatie voor de consument – wordt gemaakt en verspreid. Die content kan zowel tekstueel als audiovisueel zijn, gaande van nieuws- en blogberichten over casestudy’s en handleidingen tot video’s en infographics.”
Zoek je wereldwijd met de vraag ‘what is content marketing?’ dan popt het Content Marketing Institute op. Zij geven de volgende omschrijving:
“Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.”
Bij FNKE omschrijven we content marketing als volgt: Content marketing is een strategisch marketing en business proces gefocust op het creëren en distribueren van waardevolle en relevante content. De focus ligt op het proactief zoeken naar onderwerpen die passen bij de leefwereld van de doelgroep en vraagstukken waar de doelgroep (bewust of onbewust) mee zit. Met content trekken we de doelgroep aan en beantwoorden we hun vragen. De content delen we op kanalen waar de doelgroep te vinden is én waar de doelgroep ons kan vinden, met als doel het opbouwen van een langdurige relatie, het creëren van kansen en het sluiten van deals.
10 soorten content marketing
Content marketing focust zich vooral op owned en shared media. Owned media zijn je eigen kanalen en shared media draait om de interactie met je doelgroep op je social media kanalen. Content marketing kan uit de volgende soorten content bestaan:
- Blogs & vlogs
- Berichten op social media (Facebook tijdlijn posts, Instagram stories, Tweets, Pins etc.)
- Webinars
- Video’s
- Podcasts
- Nieuwsbrieven
- Checklists
- Brochures
- Infographics
- Whitepapers
Waarvoor gebruik je content marketing?
Content marketing gebruik je om op een relevante manier onder de aandacht te komen bij je doelgroep. Want je doelgroep bereiken via simpelweg een advertentie op Facebook is niet genoeg. Met de juiste content marketingstrategie komt de doelgroep naar jou toe. Je doelgroep komt bij jou terecht doordat je behulpzame en SEO geoptimaliseerde content plaatst, die past in de leefwereld van je doelgroep. Met content marketing beantwoord je de bewuste en onbewuste vragen waar je doelgroep mee zit.
Zo zet je content marketing succesvol in
Wil je aan de slag met content marketing? Dan is het belangrijk om in te spelen op de verschillende inbound fases waarin je doelgroep zich bevindt: de awareness, consideration en decision fase. Op deze manier speel je in op de vragen die op dat moment bij de doelgroep spelen. Belangrijk is dat de content SEO-proof is, zodat je doelgroep de content die je maakt ook daadwerkelijk vindt.
We doorlopen de fases aan de hand van een voorbeeldcase:
Wij zijn het marketingteam van een hotel in het centrum van Milaan en we willen dat onze doelgroep bij ons een kamer boekt. Buyer persona Marleen wil graag op een goedkope en zonnige vakantie. Hoe kunnen we haar op het juiste moment de juiste content bieden, zodat zij uiteindelijk een kamer bij ons boekt?
Fase 1 – Awareness
In de awareness fase ervaart de doelgroep een specifiek probleem of staat voor een bepaalde uitdaging, maar kan deze nog niet benoemen. De doelgroep doet onderzoek om erachter te komen wat het probleem of de uitdaging is. Help je doelgroep in de awareness fase met content zoals blogs of video’s waarin je dit probleem aankaart.
Marleen: Ik wil dit jaar op vakantie naar de zon, maar ik weet nog niet naar welk land ik wil gaan.
Marleen zoekt naar: Goedkope en zonnige vakantiebestemmingen
Wij bieden aan: Een blog over de 10 goedkoopste en zonnigste vakantiebestemmingen
Fase 2 – Consideration
In de consideration fase is de doelgroep zich bewust van zijn of haar probleem of uitdaging. De doelgroep doet verder onderzoek om het probleem of de uitdaging op te lossen. De doelgroep maakt een lijst met mogelijke oplossingen. Zorg dat jouw bedrijf op deze lijst komt te staan!
Marleen: Ik wil dit jaar op vakantie in Noord-Italië, maar ik twijfel tussen Milaan en Venetië.
Marleen zoekt naar: Wat te doen in Milaan en wat te doen in Venetië.
Wij bieden aan: Een vlog in samenwerking met een influencer ‘Wat te doen in Milaan’.
Fase 3 – Decision
In de laatste fase, de decision fase, heeft je doelgroep de oplossing voor ogen en worden aanbieders vergeleken. Help je doelgroep in deze fase met het vergelijken van aanbieders of producten en biedt testimonials, blogs en brochures aan.
Marleen: Ik wil dit jaar op vakantie naar Milaan en ik zoek een hotel.
Marleen zoekt naar: Hotels in Milaan
Wij bieden aan: Een brochure van de kamers in ons hotel
Wil je weten hoe een succesvolle content marketing campagne eruit kan zien? Check hier hoe wij een succesvolle content marketing campagne rondom de onderwerpen ‘samenwonen’ en ‘een eerste huis kopen’ voor Oxxio draaiden!
Wat levert content marketing op?
Content marketing is niet iets waar je eenmalig in investeert, maar op de lange termijn inzet. Dit betekent dat je continu content onder de aandacht brengt waarmee je de doelgroep helpt met het beantwoorden van vragen in de fase waarin hij zich bevindt. Met content marketing genereer je meer leads, het aantal websitebezoekers stijgt door SEO geoptimaliseerde content, je krijgt een hogere ranking in Google en je omzet stijgt. Daarnaast krijg je een hogere betrokkenheid van je doelgroep en een beter imago door de relevante content die je biedt. Wil je hier meer over weten? Lees hier verder en ontdek wat content marketing oplevert!

Meer blogs
Merkpersoonlijkheid: ontdek het perfecte archetype
Leestijd: 4 mIn deze blog leggen we uit waarom merkpersoonlijkheid belangrijk is en hoe je het juiste archetype kiest voor jouw merk. We bespreken de 12 archetypen met voorbeelden van bekende merken en geven tips om het gekozen archetype in je communicatiestrategie te integreren. Welke kies jij?
Een ijzersterke contentplanning in 3 stappen
Leestijd: 4 mMisschien herken je het? Je krijgt vanuit de hele organisatie verzoeken, ideeën en vragen over mogelijke content. Je gaat als een malle alle content verzamelen en verspreiden, of geeft anderen opdracht dit te doen, om maar zichtbaar te blijven. Maar eigenlijk heb je geen idee of het ook echt wat oplevert en of het je doelgroep raakt. Daarom is er een goede structuur nodig vanuit een weloverwogen contentstrategie. Maar hoe begin je aan zo’n structuur? In deze blog bespreken we de belangrijkste stappen om een effectieve, gestructureerde contentplanning te maken met behulp van het 3H-model.
In 4 stappen naar een sterk content concept
Leestijd: 4 mEr is steeds meer online materiaal en iedereen wil zijn boodschap kwijt. Maar hoe kom je tot een goed content concept waarmee je voldoende opvalt én aansluit bij de behoefte van je doelgroep? Dit is cruciaal is voor het slagen van jouw campagne. In deze blog beschrijven we 4 stappen die jou helpen om tot een goed content concept te komen.
Hoe ontwikkel je een succesvolle social media campagne?
Leestijd: 5 mOm je social media campagne succesvol te laten zijn, moet je nadenken over zowel de strategische als de creatieve aspecten van je campagne. Een goed plan, mét aantrekkelijke content. In deze blog laten we je zien hoe je een succesvolle social media-campagne kunt ontwikkelen.