Waarom moet je media monitoring inzetten bij campagnes?

  • PR
Leestijd: 2 m

FNKE Breakdown

Het monitoren van je merk is essentieel om je werk als PR / marketing of communicatie man te kunnen doen. Zo krijg je een helder beeld over jouw organisatie in de media. Je weet wie er over je schrijft en wie de belangrijkste influencers zijn voor jouw merk. Media monitoring is de eerste stap die je zet als je wilt werken aan de reputatie van jouw organisatie. Want zonder dit inzicht schiet je met hagel terwijl je met precisie kan mikken.

Wat is media monitoring?

Media monitoring is het structureel in kaart brengen van berichtgeving rondom een merk of onderwerp in de media. Publicaties in media waaronder kranten, magazines, blogs, wiki’s, RTV’s, nieuwssites, nieuwsbrieven micro-blogs zoals Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest, fora etc. kunnen allemaal real time worden gemonitord.

Daar zijn verschillende tools voor. Coosto, Clipit, Buzzcapture en OBI4wan zijn enkele tools die je kan gebruiken. Ze hebben allemaal hun sterke en zwakke kanten. Met sommigen kan je ook aan webcare doen, zijn gratis of meten verder dan alleen Nederland. De meeste betaalde tools:

  • slaan zelf data op (tweets, online publicaties)
  • bieden de mogelijkheid data te exporteren
  • meten sentiment
  • filteren op auteurs en bronnen
  • bieden de mogelijkheid om te filteren op geo

Denk van te voren goed na over wat en hoe je wilt meten. Wil je alleen het effect in Nederland meten, kies dan voor een Nederlandse tool. Wil je internationaal meten, dan heb je aan alleen Nederlands niet voldoende. Ben je handig met het internet, dan heb je misschien geen persoonlijke ondersteuning nodig. Ben je niet zo handig of wil je er niet teveel tijd in steken, kies dan voor een tool met een uitgebreide helpdesk.

De keuzes en mogelijkheden zijn eindeloos en daarom hebben we een handige checklist gemaakt die je kan helpen om een keuze te maken.

 

Starten met monitoren?

Download de checklist

Hoe werkt media monitoring?

Media monitoring kan je onderverdelen in drie segmenten:

  • online media monitoring
  • offline media monitoring
  • social media monitoring

Met online media monitoring hou je in de gaten wat er over je wordt gezegd op websites, fora, nieuwsbrieven, blogs en andere online kanalen. Deze data wordt door de tool ingelezen en in sommige gevallen ook opgeslagen. Als dat laatste gebeurt, kan je ook terugzoeken in de data.

pr-bureau fnke media monitoring.jpg

Met offline media monitoring krijg je inzicht in wat er over je wordt gezegd in kranten, tijdschriften, huis-aan-huis-bladen, vakbladen en RTV. RTV is wel een kostbare optie en niet voor iedereen relevant.

Met social media monitoring monitor je wat er wordt gezegd op Facebook, Twitter, Instagram, en Pinterest. Ook krijg je zo inzicht in het sentiment rondom het merk.

Met media monitoring worden deze segmenten samengevoegd. Zo krijg je per campagne real time inzicht in bereik, PR-waarde, sentiment, influencers, doelgroepen, online conversaties en andere KPI’s die belangrijk voor je zijn.

 

Real time inzicht met een PR dashboard

Met een PR dashboard kan je altijd en overal zien hoe je campagne en merk presteert. Met narrow casting kan je deze informatie op schermen door je hele organisatie inzichtelijk maken. Campagnes komen zo tot leven en iedereen raakt betrokken bij het behalen van de doelen.

 

Meer weten?

Neem contact met ons op

 

6

Meer blogs

Hoe ontwikkel je een succesvolle social media campagne?

Leestijd: 5 m

Om je social media campagne succesvol te laten zijn, moet je nadenken over zowel de strategische als de creatieve aspecten van je campagne. Een goed plan, mét aantrekkelijke content. In deze blog laten we je zien hoe je een succesvolle social media-campagne kunt ontwikkelen.

Hoe beinvloed je online sentiment?

Leestijd: 3 m

Woorden als ‘slechte’ en ‘belazerd’ komen in de categorie (zeer) negatief en woorden als ‘fijn’ en ‘enthousiast’ in de categorie (zeer) positief. De positieve berichten krijgen een groene kleur en de negatieve berichten worden rood weergegeven. Zo klaar als een klontje, toch? Wat nog niet zo klaar is als een klontje, is het bepalen van sentiment bij sarcasme. Berichten als ‘vreselijk lekker gegeten’ vinden computers nog moeilijk te begrijpen. Gelukkig ontwikkelen monitoring tools zich continu, waardoor sarcasme steeds beter gemeten wordt. Door emoticons mee te nemen en bepaalde woorden uit te sluiten in de analyse wordt het sentiment steeds nauwkeuriger bepaald. Denk bijvoorbeeld aan het uitsluiten van het woord ‘slagveld’ bij de sentiment bepaling van een Battlefield tour. Zo krijg je geen onjuist negatief sentiment in je overzicht.

Je hebt niks aan PR-waarde, hier heb je wel wat aan

Leestijd: 3 m

In de afgelopen week heb ik als voorzitter van de jury voor de Content Marketing Awards 2018 de ingezonden cases voor de categorie Not For Profit beoordeeld. Binnen een aantal van deze cases werd de PR-waarde als belangrijkste PR KPI gebracht. In sommige cases was een hoge PR-waarde zelfs verheven tot het belangrijkste doel. Dat zegt niet zozeer iets over het niveau, maar meer over de manier waarop opdrachtgevers (en wat ouderwetse opdrachtnemers) met PR-waarde omgaan.

7 dingen die je moet meten met media monitoring

Leestijd: 3 m

Iedere dag werk je aan goed uitgedachte campagnes, schrijf je content voor je doelgroep, plaats je berichten op social media en probeer je de juiste journalist te bereiken. Maar wat is het resultaat van al dit werk? En zit je eigenlijk wel op het goede spoor? Je hebt er vast wel een idee over maar je wilt het zeker weten. Daarom moet je media monitoring inzetten. Wat moet je dan meten? Begin eens met deze zeven dingen.