FNKE Breakdown
Ik ben Desirée Pelgrom-Geurts, 33 jaar, getrouwd en moeder van dochter Shae (3). Ik ben begonnen met ondernemen op m’n 18e als administratieve duizendpoot voor kleine bedrijven, runde een webwinkel en begon in 2010 als hobby te bloggen.
Wie ben je en wat doe je?
Dit groeide na enkele jaren uit tot een onderneming waardoor ik zowel de administratieve werkzaamheden en de webwinkel achter me heb gelaten. Inmiddels blog ik dus alweer bijna 8 jaar op Curvacious, een feel good lifestyle blog.Naast het bloggen is er de afgelopen jaren steeds meer werk met vrouwelijke ondernemers bij gekomen die ik help met allerlei praktische tips omtrent tekstwerk, SEO, professioneel bloggen, online marketing en brainstorm- en sparringsessies.
Wat is PR voor jou als online media/blogger?
PR is voor mij een onmisbare bron aan nieuws, informatie en mogelijkheden. Ik word op de hoogte gehouden, kan met vragen omtrent merken of collecties bij ze terecht, krijg aanvragen voor specifieke samenwerkingen en kan andersom ook bij ze aankloppen als ik zelf een leuk idee heb. Ik ben er niet van afhankelijk en haal er zeker niet alle inspiratie voor mijn artikelen en posts vandaan, maar ze zijn dus duidelijk wel onmisbaar als je in de (online) media werkt.
Wat is jouw ervaring met PR (bureaus)?
Door de jaren heen heb ik heel wat ervaring met PR. Van mooie samenwerkingen, toffe events en fijne 1-op-1 afspraken, het mogelijk maken van leuke uitjes en reizen, persmailings bij de post die goed aansluiten bij de doelgroep van mijn website en vooral ook een mooi netwerk ontwikkelen waarmee ik niet alleen zelf aan de slag kan maar ook anderen regelmatig kan helpen.
Helaas zijn er door de jaren heen ook enkele vervelende ervaringen geweest. Enkele die mij het meest zijn bijgebleven zijn opdringerig gedrag na niet-afgesproken-persmailings met mails en telefoontjes wanneer er een publicatie online komt, zonder budget beschikbaar te stellen flinke voorwaarden en eisen hebben aan een eventuele publicatie, dreigen van de perslijst te worden gezet als ik niet vaker over ‘hun’ producten en/of merken zou schrijven, of ik een e-mailbestand van vaste lezers door wilde sturen en dergelijke. Gelukkig heb ik door de jaren geleerd voor mijzelf, mijn bedrijf èn mijn lezers/volgers op te komen en laat ik me niet snel uit het veld slaan.
Wat verwacht je van een PR-bureau?
Ik verwacht vooral een open en eerlijke communicatie, ik geloof echt dat je daar heel ver mee kan komen en er zo mooie win-win situaties voor beide kanten kunnen ontstaan. Daarnaast zou het heel erg fijn zijn als een PR bureau zich in heeft gelezen in wie je bent, waar je site/blog voor staat en wat de doelgroep is zodat ze relevante mails, pakketten en/of voorstellen kunnen sturen. En daarnaast is het helemaal fijn als een PR bureau ook echt kennis heeft van de zaken waarvan ze nieuws verspreiden.
Waar zit voor jou de waarde van PR?
In passende en volledige informatie en nieuwtjes (al dan niet met producten erbij) zodat ik er zo snel mogelijk mee aan de slag zou kunnen gaan wanneer het in de contentplanning en bij het seizoen past.
Wat is goede PR?
Een duidelijk, kort en bondig persbericht wat volledig is aan informatie, afbeeldingen, prijzen, verkrijgbaarheid en een eventuele embargodatum. Zo kan ik snel scannen of ik er überhaupt iets mee kan en dat àls ik er mee aan de slag wil ik gelijk alles voor handen heb zonder dat ik voor tig dingen moet nabellen of mailen.
Wat is slechte PR?
Niet relevante, onpersoonlijke, onvolledige en langdradige persberichten of die die bijna lijken op een verkooppraatje.
Hoe zie je de toekomst van PR?
Ik denk – en hoop – dat PR steeds persoonlijker gaat worden. Gewoon even rond de tafel zitten met elkaar om te kijken wat je voor elkaar kan betekenen met komende lanceringen en nieuwtjes. Maar ook andersom om door te geven wat als media je plannen en ideeën voor het komende seizoen/jaar zijn om daar eventueel aansluiting bij te zoeken. Minder algemene massamailingen maar meer één op één samenwerkingen (partnerships) dus. Dat zou fijn zijn!
De waarde van PR voor:

Meer blogs
Ga je voor inbound marketing of inbound PR?
Leestijd: 3 mOndanks de verschillen in inbound marketing en inbound PR hoef je het een niet te laten voor het ander. Voor de beste resultaten ga je aan de slag met beide methodes en pas je een inbound aanpak toe op al je content. Een juiste toepassing van inbound zorgt voor meer verkeer naar je website van de juiste mensen. “Approach your online content with both the buyer persona and media persona in mind using all stages of the buyer’s and media’s journeys.” Je kunt dus met beide tegelijk beginnen. Het is geen hele omslag om met inbound aan de slag te gaan. Het is een verandering in de manier waarop je omgaat met je content. Pas je content aan op je persona’s. Hou telkens je buyer persona en media persona in gedachte en maak content voor alle fases van de buyer’s en media’s journey.
Je hebt niks aan PR-waarde, hier heb je wel wat aan
Leestijd: 3 mIn de afgelopen week heb ik als voorzitter van de jury voor de Content Marketing Awards 2018 de ingezonden cases voor de categorie Not For Profit beoordeeld. Binnen een aantal van deze cases werd de PR-waarde als belangrijkste PR KPI gebracht. In sommige cases was een hoge PR-waarde zelfs verheven tot het belangrijkste doel. Dat zegt niet zozeer iets over het niveau, maar meer over de manier waarop opdrachtgevers (en wat ouderwetse opdrachtnemers) met PR-waarde omgaan.
Waarde van PR voor Hans Kramer
Leestijd: 3 mMijn naam is Hans Kramer. Ik ben allereerst als trotse aandeelhouder verantwoordelijk voor content en PR bij het sociale crowdfunding platform Lendahand. Wij creëren werkgelegenheid en toegang tot basisbehoeften als (schone) energie, drinkwater en onderwijs in ontwikkelingslanden. PR gaat voor mij over het opzoeken van je klanten, je leveranciers en je (nieuwe) medewerkers met verhalen die het vertrouwen en de relatie verstevigen. Bereik is nog steeds een factor die meespeelt, maar de focus verschuift gelukkig richting impact maken. De ene keer vertel je een verhaal via een mooi interview met je voorman of- vrouw in een grote krant, de andere keer doe je dat via je app of eigen blog en zet je Custom Audience of retargeting advertenties in op Facebook om mensen daarnaartoe te krijgen.
Wat is de waarde van PR voor jou als Fashionisaparty?
Leestijd: 2 mLange tijd vond ik relaties opbouwen met PR-bureaus ingewikkeld. Het frustreerde me dat bloggers die een goede relatie opbouwden met een bureau meer producten, uitnodigingen en campagnes krijgen. Ongeacht hun bereik, relevantie of de engagement van hun bezoekers. Ik bekeek contact met PR-bureaus te plat. Als een soort zakelijke transactie. “Jij geeft mij informatie, producten en/of budget en ik geef jou daar een publicatie voor terug”. Of niet, want: “Als je verzekerd wilt zijn van een publicatie, dan moet je betalen”. Ik vond het altijd erg belangrijk om mijn onafhankelijkheid te waarborgen. Veel PR-mensen proberen vriendjes met je te worden.