FNKE Breakdown
PR kent verschillende smaken en vertegenwoordigt dus een breed scala aan diensten. PR gaat van Reputatie naar crisis en van mediarelaties naar Marketing. Uiteindelijk gaat het allemaal over het beïnvloeden van de beïnvloeders.
Beïnvloeding van beïnvloeders
Bij FNKE doen we aan Marketing PR. Wij introduceren nieuwe merken of producten aan de beoogde doelgroep. Dat doen we door het beïnvloeden van de beïnvloeders, al klinkt dat schimmig.
In de film The Joneses wordt dé perfecte familie geplugd in een ‘willekeurige buurt’, een all American Suburb. De gezinsleden van deze perfecte familie dragen de meest trendy kleding, gebruiken de nieuwste gadgets en genieten van een prachtig interieur.
En zodra er een nieuw model op de markt komt, dan hebben zij het direct. Buurtbewoners kunnen niet achterblijven.
Maar is deze buurt wel zo willekeurig? Of is juist deze buurt gekozen op basis van een analyse van bestaande gegevens?
Juist ja, dat laatste was het geval en dat is ook waar data gedreven PR over gaat. Het analyseren van bestaande gegevens, zodat er een betekenisvolle campagne kan worden gelanceerd, die verder gaat dan ‘alleen maar een leuk idee’ en ook daadwerkelijk -meetbaar- bijdraagt aan de resultaten.
Het bureau achter The Joneses wist precies in welke wijken er aandacht nodig was en bedacht de perfecte familie: The Joneses als lokale beïnvloeders.
Data als start van PR campagne
Wij starten daarom met een nul-meting en een analyse van de bestaande data. Daarnaast monitoren wij actief op de associaties die een merk bij ons oproept. Daarmee gaan wij verder dan dat leuke idee, want leuke ideeën zijn er genoeg. Maar hoe dragen ze bij aan de doelstellingen. Hoe zorgen zij voor aandacht voor het merk? Welke boodschap blijft er hangen en wat zijn de resultaten?
Stel je voor dat je een innovatief audioproduct wilt toevoegen aan de bestaande collectie. Welke associaties roept dit innovatieve product dan op. En wat zijn de resultaten die vervolgens uit de monitoring op associaties komen? Wie zijn daar de auteurs, en wie beïnvloeden zij? Daarmee ga je verder dan de bekende titels en blogs. Minder op de massa, dichter op de doelgroep. En doordat wij toegang hebben tot de beschikbare data van onze klanten, is de campagne ook goed bij te sturen.
Door een goede analyse van bestaande data leren wij veel over het gedrag van de doelgroep, over concurrerende merken en over potentieel interessante auteurs. Door het verder analyseren van deze data komen trending keywords en potentiële trends naar boven. Op basis van de keywords en trends is er goed te zien wat de doelgroep bezighoudt rondom de associaties en thema’s. Aan ons de taak om daar met een creatief idee op in te spelen, als onderdeel van een data-gedreven PR campagne.
Earned als aanjager
Met het resultaat van de data-analyse schiet je gericht, met sterke content die de doelgroep wil lezen. Content waar zij op wachten en die precies past bij de topics die ze bezig houdt. Hierdoor vergroot je de kans op earned publicaties in toffe titels, op websites en blogs, gevolgd door engagement op social en traffic naar de website.
Daarmee creëer je een campagne die op twee sporen wordt uitgerold en vang je twee vliegen in één klap.

Meer blogs
Een ijzersterke contentplanning in 3 stappen
Leestijd: 4 mMisschien herken je het? Je krijgt vanuit de hele organisatie verzoeken, ideeën en vragen over mogelijke content. Je gaat als een malle alle content verzamelen en verspreiden, of geeft anderen opdracht dit te doen, om maar zichtbaar te blijven. Maar eigenlijk heb je geen idee of het ook echt wat oplevert en of het je doelgroep raakt. Daarom is er een goede structuur nodig vanuit een weloverwogen contentstrategie. Maar hoe begin je aan zo’n structuur? In deze blog bespreken we de belangrijkste stappen om een effectieve, gestructureerde contentplanning te maken met behulp van het 3H-model.
Hoe ontwikkel je een succesvolle social media campagne?
Leestijd: 5 mOm je social media campagne succesvol te laten zijn, moet je nadenken over zowel de strategische als de creatieve aspecten van je campagne. Een goed plan, mét aantrekkelijke content. In deze blog laten we je zien hoe je een succesvolle social media-campagne kunt ontwikkelen.
Bepaal je doelgroep met deze 6 simpele vragen
Leestijd: 4 mEr zijn allerlei redenen te bedenken waarom iets wel of juist niet werkt. Maar één van de belangrijkste succesfactoren zien we vaak over het hoofd: inzicht in je doelgroep. Want als je niet precies weet op wie je je richt, is elke uiting een lucky shot. Begin daarom altijd met het bepalen van je doelgroep.
Ga je voor inbound marketing of inbound PR?
Leestijd: 3 mOndanks de verschillen in inbound marketing en inbound PR hoef je het een niet te laten voor het ander. Voor de beste resultaten ga je aan de slag met beide methodes en pas je een inbound aanpak toe op al je content. Een juiste toepassing van inbound zorgt voor meer verkeer naar je website van de juiste mensen. “Approach your online content with both the buyer persona and media persona in mind using all stages of the buyer’s and media’s journeys.” Je kunt dus met beide tegelijk beginnen. Het is geen hele omslag om met inbound aan de slag te gaan. Het is een verandering in de manier waarop je omgaat met je content. Pas je content aan op je persona’s. Hou telkens je buyer persona en media persona in gedachte en maak content voor alle fases van de buyer’s en media’s journey.