FNKE Breakdown
Het uurtje factuurtje model is ziek en hopeloos ouderwets. Bij rvg worstelden wij er al jaren mee en nu bij FNKE is het same-same-but-different. Tijdens mijn zoektocht naar de oplossing, las ik het boek the Marketing Agency Blueprint van Paul Roetzer. In hoofdstuk één gaat hij in op het elimineren van “Billable Hours”, waarbij bureau’s weggaan van het uurtje-factuurtje principe en zich bewegen naar resultaatgerichte samenwerking op basis van toegevoegde waarde.
Maar wat is toegevoegde waarde en wat is de waarde van een goed idee? Soms zijn we met het team een ochtend aan het broeien voordat een goed idee ontstaat. Maar er zijn ook momenten dat ik nog geen 5 minuten nodig heb om een goed idee te bedenken.
Wat is de waarde van een goed idee in euro’s? Is dat het aantal uren vermenigvuldigd met het uurloon = totale waarde?
En wat nu als ik mijn dag niet heb, is dat dan voor de rekening van de klant? En wat nu als ik aan de lopende band geniale ideeën uit mijn hoge hoed tover, factureer ik dan per idee vijf minuten?
Oude wereld vs wereld van vandaag
In de ‘oude wereld’ is het gebruikelijk om de salarissen met twee of drie te vermenigvuldigen. Veel bureau’s werken met een declarabiliteits verplichting van 70%. De overige 30% geeft ruimte voor administratieve zaken, opleidingen, netwerken en andere niet declarabele zaken.
Ik reken het ‘oude’ model even voor:
52 weken in een jaar, 5 weken vakantie, 1,5 week Feestdagen en een werkweek van 40 uur, zorgt voor 1837,60 uren. 70% hiervan is dus 1286,32 uur. Laten we dit voor het gemak afronden naar 1200 uur per jaar / 100 uur per maand.
Salaris = €50.000,-
Omzet (3x) = €150.000,-
Uurtarief = €125,-
Het probleem met deze calculatie is dat het niets zegt over hoe goed iemand is en over de kwaliteit van het resultaat. Het zegt iets over bewezen successen, senioriteit en de ervaring.
Maar de wereld veranderd snel. Nieuwe collega’s zijn vaak beter thuis in de digitale wereld. Is het dan reëel dat een junior minder kost dan een senior?
Voorbeeld 1:
Neem nu onze junior Romana en senior Wendy. Beiden gepassioneerd over hun werk en over ons PR vak. Maar beiden vanaf een totaal andere hoek bevlogen aan het werk voor onze klanten. Wendy werkt vanuit het traditionele deel, op basis van kennis, ervaring, netwerk en fingerspitzengefühl. Romana werkt vanuit data-onderbouwing. Monitort, analyseert en kiest vanuit daar haar influencers. Beide waardevol, maar een totaal ander vertrekpunt in ervaring en kosten. Het opbouwen van een netwerk kost veel tijd en het gebruik van de juiste tools ook.
Voorbeeld 2:
Wat nu als onze medior consultant een persbericht zonder input van onze senior consultant schrijft. Hij is er twee uur mee bezig, waarna het persbericht nog twee uur gecorrigeerd dient te worden door de senior. Twee uur medior = €200,- + twee uur senior = €280,-. Wat nu als de senior 15 minuten input geeft waarna de medior het zelfde persbericht in twee uur schrijft en direct nailed. Wat kost het persbericht dan voor de klant?
Ik wil hiermee zeggen dat de kwaliteit en het bijbehorende resultaat interessanter zijn om als benchmark te nemen, dan de investering in tijd.
Time Tracking:
Bij FNKE werken wij met een tool om je uren te tracken. Het geeft ons inzicht in hoe wij onze klanten qua uren servicen. De tool laat ons zien wanneer wij niet actief op onze computer werken en vraagt pro-actief of deze uren gelogd dienen te worden. Maar wat nu al de teller onverhoopt doorloopt? En wat nu als het persbericht nog drie keer intern moet worden gecorrigeerd voordat het naar de klant kan. Wie is er dan kind van de rekening? Juist ja.
Hoe doen wij het dan bij FNKE?
Wij hebben onze werkzaamheden gestandaardiseerd bij projecten waarvan het gevraagde resultaat helder is. Onze werkzaamheden zijn sinds de start gelogd en daarvan zijn gemiddelden opgenomen, met een vastprijsmodel. Natuurlijk gebruiken wij onze time-tracking tool om te monitoren of onze indicatie kloppend is.
Op deze manier weet je precies wat de kosten over de looptijd van je contract zullen zijn. Vandaar dat wij de voorkeur hebben om met flatrates te werken. Binnen de flatrate-overeenkomst is het resultaat duidelijk verwoord in KPI’s en zijn er mijlpalen opgenomen. Zo weet iedereen waar hij aan toe is!
Extra vragen buiten de flatrate?
Ook daarvoor maak je vooraf een inschatting op basis van ervaring. Aangenomen werk dus.
Een flatrate heeft onze voorkeur
Committeert partijen aan elkaar, zorgt voor een solide basis om op verder te bouwen en zorgt voor betere resultaten.

Meer blogs
Een ijzersterke contentplanning in 3 stappen
Leestijd: 4 mMisschien herken je het? Je krijgt vanuit de hele organisatie verzoeken, ideeën en vragen over mogelijke content. Je gaat als een malle alle content verzamelen en verspreiden, of geeft anderen opdracht dit te doen, om maar zichtbaar te blijven. Maar eigenlijk heb je geen idee of het ook echt wat oplevert en of het je doelgroep raakt. Daarom is er een goede structuur nodig vanuit een weloverwogen contentstrategie. Maar hoe begin je aan zo’n structuur? In deze blog bespreken we de belangrijkste stappen om een effectieve, gestructureerde contentplanning te maken met behulp van het 3H-model.
Deze 3 elementen bepalen de groeikansen voor jouw bedrijf
Leestijd: 3 mIn onze eerdere blog beschreven we hoe Michella middels het Groeicollege leerde om groeikansen te definiëren voor FNKE. En waarom een groeiverhaal hierin van belang is. Maar naast een groeiverhaal, is het definiëren van concrete groeikansen van belang om er mee aan de slag te kunnen. Hoe definieer je dit voor jouw organisatie?
Wat kost content marketing?
Leestijd: 3 mJe kunt oneindig geld uitgeven aan content marketing. Maar belangrijker is: wat zijn je doelen? Stel doelen en KPI’s op, doe een nulmeting en bepaal wat je het komende jaar wil bereiken. Wil je een stijging van 10% in het aantal whitepaper downloads? Wil je een social media campagne draaien met <€0,05 kosten per klik? Wil je ten minste X aantal bezoekers op je event? Wat je doel ook is, het is belangrijk om dit scherp te hebben voordat je begint met de uitvoer van je plan. Want zonder doelen en KPI’s kun je ook niet meten of je je werk goed hebt gedaan en of je geld goed is ingezet.
Je hebt niks aan PR-waarde, hier heb je wel wat aan
Leestijd: 3 mIn de afgelopen week heb ik als voorzitter van de jury voor de Content Marketing Awards 2018 de ingezonden cases voor de categorie Not For Profit beoordeeld. Binnen een aantal van deze cases werd de PR-waarde als belangrijkste PR KPI gebracht. In sommige cases was een hoge PR-waarde zelfs verheven tot het belangrijkste doel. Dat zegt niet zozeer iets over het niveau, maar meer over de manier waarop opdrachtgevers (en wat ouderwetse opdrachtnemers) met PR-waarde omgaan.