PR = creativiteit x hard werken

  • PR
Leestijd: 3 m

FNKE Breakdown

“Ha, de creatieven!” Zo begroette een man in pak, Bram en mij een tijdje terug bij het begin van FNKE Time. Daarmee zei de man indirect dat hij niet creatief is, maar tijdens de brainstorm bleek hij uitstekende ideeën te hebben. Ideeën waar wij, de zogenoemde creatieven, niet zonder kunnen.

PR = creativiteit x hard werken²

De uitkomst van ons werk is vaak een creatieve campagne, waaraan vooraf keihard gewerkt is. Vergaderen, concepten uitwerken, strategie schrijven, vormgevers instrueren, schrijven, bijschaven en nog veel meer moet er gebeuren voor jij die indrukwekkende campagne ziet. Grof geschat bestaat mijn werk voor 80% hard werken en 20% creatief bezig zijn. Die 80% bestaat wel uit het uitvoeren van die 20% creativiteit.

Een kunstenaar, Rembrandt om maar eens iemand te noemen, schilderde ook niet in één keer de Nachtwacht. Daar gaan allerlei voorstudies, schetsen en schilderijen aan vooraf. Hard werk en noodzakelijke stappen om tot een meesterwerk te komen. Er zijn veel verschillen tussen mij en Rembrandt te vinden, zo is hij drie keer getrouwd in zijn leven en zijn voorstudies hangen in musea. Mijn aantekeningen verdwijnen gewoon in de digitale prullenbak en daar gebeurt nooit meer wat mee. Het eindresultaat is het enige wat telt.

 

PR = creativiteit x hard werken² 2

Ok, geen Rembrandt maar wel een oude meester

Wat is dan creativiteit?

De man in het pak uit de brainstorm bleek hele goede ideeën te hebben voor zijn bedrijf. Logisch, hij werkt er al jaren en kent de organisatie door en door. Als buitenstaanders kunnen wij dat gewoonweg niet weten, maar wij helpen hem wel om die ideeën naar boven te halen. Is dat de creativiteit waar hij op doelde? Ik denk het niet.

Wat daarna komt, wel. Van die ideeën die hij misschien al jaren heeft, maken wij een creatief concept. Het verhaal achter de ideeën stroomlijnen tot een heldere boodschap, vergt een creatieve geest. Om keuzes te maken tussen wat wel een goed idee is en wat niet, heb je ook inzicht en een creatieve blik nodig.

Creativiteit ontstaat niet vanzelf. Er zijn maar heel weinig originele ideeën, het één borduurt weer voort op het ander. Zonder een eerste proefballonnetje of inspiratie, kunnen wij ook weinig. Om maar even terug te grijpen op Rembrandt, hij ging ook verder waar anderen stopten en was een volgende stap in de ontwikkeling van de schilderkunst. Sterker nog, hij deed het niet alleen, maar had een compleet team om zich heen om hem te helpen bij zijn werk.

 

Hoe word ik creatief?

In ieder geval niet door achter een bureau naar een scherm te staren en “na te denken”. Je moet er wat voor doen. Je kan ons inhuren om je te helpen. Mocht je daar geen tijd of budget voor hebben, dan heb ik nog wel wat tips:

  • Schrijf! Pak een groot vel papier (of doe het digitaal) en ga rondom een onderwerp associëren.
  • Schrijf (2)! Pak je toetsenbord, zet een tijdslimiet en ga ongehinderd schrijven over het onderwerp waar je wat over wilt vertellen. Let niet op spelling of interpunctie, maak gewoon die tijd vol. Free writing heet dat officieel.
  • Praat! De beste ideeën bij ons op kantoor ontstaan door er over te praten. Soms gestructureerd in een brainstorm maar vaker gewoon omdat je het over je werk hebt.
  • Lees! Ik lees heel veel, over van alles en nog wat. Zeker niet alleen over PR of marketing maar ook boeken, magazines en heel veel blogs. Om dat laatste bij te houden, gebruik ik Feedly. Een handige tool waarmee je honderden blogs kan sorteren op onderwerp en kan volgen. Zo blijf ik bij op alle mogelijke onderwerpen en haal ik inspiratie uit allerlei verschillende bronnen.
6

Meer blogs

Merkpersoonlijkheid: ontdek het perfecte archetype

Leestijd: 4 m

In deze blog leggen we uit waarom merkpersoonlijkheid belangrijk is en hoe je het juiste archetype kiest voor jouw merk. We bespreken de 12 archetypen met voorbeelden van bekende merken en geven tips om het gekozen archetype in je communicatiestrategie te integreren. Welke kies jij?

Een ijzersterke contentplanning in 3 stappen

Leestijd: 4 m

Misschien herken je het? Je krijgt vanuit de hele organisatie verzoeken, ideeën en vragen over mogelijke content. Je gaat als een malle alle content verzamelen en verspreiden, of geeft anderen opdracht dit te doen, om maar zichtbaar te blijven. Maar eigenlijk heb je geen idee of het ook echt wat oplevert en of het je doelgroep raakt. Daarom is er een goede structuur nodig vanuit een weloverwogen contentstrategie. Maar hoe begin je aan zo’n structuur? In deze blog bespreken we de belangrijkste stappen om een effectieve, gestructureerde contentplanning te maken met behulp van het 3H-model.

Hoe ontwikkel je een succesvolle social media campagne?

Leestijd: 5 m

Om je social media campagne succesvol te laten zijn, moet je nadenken over zowel de strategische als de creatieve aspecten van je campagne. Een goed plan, mét aantrekkelijke content. In deze blog laten we je zien hoe je een succesvolle social media-campagne kunt ontwikkelen.

Je hebt niks aan PR-waarde, hier heb je wel wat aan

Leestijd: 3 m

In de afgelopen week heb ik als voorzitter van de jury voor de Content Marketing Awards 2018 de ingezonden cases voor de categorie Not For Profit beoordeeld. Binnen een aantal van deze cases werd de PR-waarde als belangrijkste PR KPI gebracht. In sommige cases was een hoge PR-waarde zelfs verheven tot het belangrijkste doel. Dat zegt niet zozeer iets over het niveau, maar meer over de manier waarop opdrachtgevers (en wat ouderwetse opdrachtnemers) met PR-waarde omgaan.