Influencer marketing – hipper dan vintage

  • PR
Leestijd: 3 m

FNKE Breakdown

Influencer marketing, iets wat iedereen wil. Logisch, want waar vraag is, is aanbod. En dat aanbod groeit met de dag. Maar hoe hip is influencer marketing nu eigenlijk?

Om deze vraag te kunnen beantwoorden, neem ik jullie mee naar 1999. Mijn moeder kocht destijds rvg media & impact, onze zus. Thuis hadden wij een paar jaar een computer en adsl was nog geen gemeengoed. Mijn moeder had een warm netwerk met mediarelaties, die op hun beurt verantwoordelijk waren voor diverse katernen in uiteenlopende printtitels. Zodra er een productlancering gepland stond voor één van de merken, wist mijn moeder feilloos voor welke redacteur of journalist dit écht iets zou zijn. Nog voor de eerste letters van het persbericht getypt waren, belde zij met haar warme relaties. Daarna gingen de stapels persmappen mee in de auto en werden persoonlijk op de redacties bezorgd. Daar was weer een persoonlijk moment, waar er kort werd bijgepraat.

Ons kent ons

Het medialandschap was lekker overzichtelijk en gemakkelijk te onderscheiden in print en RTV. Elk magazine, krant of TV programma had zijn eigen doelgroep en een gemakkelijk te herkennen formule. Door het overzicht merkte ik dat mijn moeder vaak met dezelfde redacties sprak en op die manier een innige band opbouwde. Daarnaast las en of keek mijn moeder elk medium dat interessant was voor de klanten van rvg. Daardoor wist zij precies wie over welk onderwerp schreef en welke invalshoek zij moest gebruiken.

 

Iedereen is auteur

In 2009 stapte ik in het bedrijf en vond ik dat wij ook iets met nieuwe media moesten doen, want dat kon best weleens interessant zijn. Dat bleek een understatement. De eerste social media-verslavingsklinieken zijn opgericht. Internet zorgde ervoor dat wij allemaal auteur zijn geworden en de netwerken hielpen ons bij het verkrijgen van een groot publiek.

Het medialandschap raakte verdeeld.

 

Influencer marketing

Anno nu is er niet veel voor nodig om je eigen blog te starten. Met een laptop en internet ben je een aantal muisklikken verwijderd van je eigen blog. En dat is precies waar ik naar toe wil: het scheiden van kaf van het koren. Een influencer heeft net als titels mijn moeder een duidelijke doelgroep, een herkenbare formule en vaste momenten om te posten. Zo weet de doelgroep precies waar ze aan toe zijn en is het voor ons als PR-bureau weer helder bij welke influencers wij voor welk merk of product we moeten zijn. Zo is de cirkel weer rond, zodat onze mensen weer een goede relatie kunnen bouwen, gestoeld op wederzijds begrip.

Zo nodigen wij regelmatig bloggers en vloggers uit om kennis te maken met de merken die wij vertegenwoordigen. Daarmee hebben wij samen een leuke dag of avond om aan onze relatie te werken, en helpen wij elkaar.

Mijn vrouw is ook begonnen met bloggen. Zij startte ongeveer één maand geleden met een duidelijk doel: “Delen met de wereld waar ik blij van word”. je suis nous heeft inmiddels meer dan 100 bezoekers per dag en ze krijgt al aanbiedingen van merken. Persoonlijk vind ik dat gek, omdat de doelgroep (gezien de korte periode) voor een merk nog niet duidelijk kan zijn.

 

Oude wijn, nieuwe zakken?

Als ik de vergelijking maak tussen het werk van mijn moeder en ons werk nu, dan is het voornaamste verschil dat het medialandschap onwijs versplinterd is. Waar zij 100 redacteuren in haar Rolodex had, moeten wij voor elke campagne op zoek naar relevante influencers, naast ons eigen netwerk. Hoe relevant is een blogger voor de campagne? Veel bloggers en vloggers vertellen wel wat hun bereik is, maar ze onderbouwen dit niet met (controleerbare) cijfers uit Google Analytics. Misschien een leuke klus voor het HOI? Maar is influencer marketing oude wijn in nieuwe zakken? Ik denk het niet. Het lijkt op het eerste gezicht op elkaar maar het werken met influencers is anders dan het werken met redacteuren. Alleen al hoe ze beloond worden, bijvoorbeeld.

6

Meer blogs

Een ijzersterke contentplanning in 3 stappen

Leestijd: 4 m

Misschien herken je het? Je krijgt vanuit de hele organisatie verzoeken, ideeën en vragen over mogelijke content. Je gaat als een malle alle content verzamelen en verspreiden, of geeft anderen opdracht dit te doen, om maar zichtbaar te blijven. Maar eigenlijk heb je geen idee of het ook echt wat oplevert en of het je doelgroep raakt. Daarom is er een goede structuur nodig vanuit een weloverwogen contentstrategie. Maar hoe begin je aan zo’n structuur? In deze blog bespreken we de belangrijkste stappen om een effectieve, gestructureerde contentplanning te maken met behulp van het 3H-model.

Beter bloggen met Google Analyticsdata

Leestijd: 4 m

Het is populair om vooruit te kijken en allerlei wilde voorspellingen te doen. Helaas wordt er maar weinig gecontroleerd of al die wilde voorspellingen ook daadwerkelijk uitkomen. Daarom kijk ik liever terug in de data om te kijken welke blogs succesvol waren en waar we in 2017 op kunnen voortborduren. In het verleden behaalde resultaten bieden namelijk een prima houvast voor de toekomst.

Hoe vind je de juiste influencers?

Leestijd: 2 m

Ik schreef al eerder over influencers en over de versplintering van het medialandschap. Influencers, het zijn er veel en ze zijn er in vele soorten. Bij BN-ers is het heel duidelijk waar ze voor staan en na een rondje googlen weet je precies waar je moet zijn voor de specifieke BN-er die bij je past. Nu doen wij niet zoveel met BN-ers maar wel met influencers. En het blijkt verdomd lastig om de subtop in kaart te brengen met behulp van tools. Wij hebben er een aantal getest, waaronder Coosto, Getlittlebird en Klear. Bij Coosto is het heel duidelijk dat het van origine een webcare tool is. Prima voor monitoring en webcare, maar niet geschikt voor het vinden van influencers.

Data-gedreven PR, wat is dat nou eigenlijk?

Leestijd: 4 m

Data zijn ’the talk of the town’, maar wat is data-gedreven PR? Amerikaanse bureaus als Shift Communications en Walker Sands in VS, zijn hier al veel verder mee, maar ook in Nederland worden de eerste voorzichtige stappen gezet. In dit artikel leg ik uit welke ontwikkelingen eraan staan te komen. Het gaat wat ver om te zeggen dat de PR-wereld de digitale omslag heeft gemist, maar in de strategie is weinig veranderd. Het is nog steeds vaak deze cyclus: idee, persbericht, nabellen, publicaties, activatie, einde campagne. Het verschil is dat het persbericht nu ook naar bloggers gaat en BN’ers concurrentie hebben gekregen van influencers. Veel PR-bureaus werken op deze manier en dat gaat goed. Op basis van intuïtie, ervaring en hun netwerk behalen ze mooie resultaten voor hun klanten.