Inbound PR stap 1: maak media persona’s

  • PR
Leestijd: 2 m

FNKE Breakdown

Een tijd terug schreef ik mijn eerste blog in een reeks over Inbound PR. Na veel lezen en een training aan de Hubspot Academy over inbound ben ik een stuk wijzer geworden. In deze blog ga ik in op de eerste stap die nodig is voor een succesvolle inbound PR strategie: het maken van media persona’s.

Wat zijn media persona’s?

Buyer persona’s kennen we wel, maar media persona’s? Net als bij inbound marketing is het bij inbound PR essentieel om te weten wie je wilt bereiken. Hiervoor stel je media persona’s op.

Dit zijn fictieve, algemene profielen van een groep personen uit de media die je wilt bereiken. Dit gaat verder dan het verzamelen van data die vaak al over journalisten worden bijgehouden, zoals hun voorkeuren en reacties en aantal clicks op een persbericht. Bij het opstellen van media persona’s ga je op zoek naar trends, de grootste gemene deler. Je duikt in hun belevingswereld, zodat content daar later op aansluit.

 

Doe je research

Voor het opstellen van een of meer media persona’s is research nodig en dat kost tijd. Maar geen honing zonder werk, dus deze inspanning is zeker de moeite waard.

Om media persona’s te maken stel je vragen op als:

  • Wie zijn de journalisten, bloggers en vloggers en andere influencers die geïnteresseerd zijn in jouw merk?
  • Waar werken ze?
  • Hoe doen zij onderzoek voor een verhaal?
  • Checken ze blogs of websites van bedrijven?
  • Waar zijn ze precies naar op zoek?
  • Gaan ze naar events? Zo ja, welke?
  • Wat zijn hun uitdagingen?
  • Wat zijn voor hen redenen om tijdens hun zoektocht naar informatie af te haken?

En, last but not least, vraag wat ze nodig hebben.

 

Neem interviews af

Om antwoord te krijgen op al deze vragen, neem je interviews af met huidige maar ook beoogde mediacontacten. Vraag ook hoe je het beste contact met ze kunt opnemen.

Zoals ik in mijn vorige blog al aangaf, is de tijd van een persbericht sturen en afwachten wat er gebeurt allang voorbij. Misschien willen journalisten helemaal geen persbericht meer ontvangen. Misschien geven ze wel de voorkeur aan LinkedIn, Twitter of Instagram als ze met een onderwerp voor een artikel, blog of vlog aan de slag gaan, of zoeken ze liever zelf online naar informatie. Daar kom je maar op een manier achter: door te vragen.

 

Maak persona stories

Doe net zo lang onderzoek totdat je trends kunt vaststellen en maak dan media persona stories aan de hand van een een aantal kenmerken. Creëer letterlijk een verhaal rond een (fictieve) mediapersoon die je wilt bereiken op basis van onder andere demografische data, gedragspatronen, motivaties, uitdagingen, doelen en echte citaten.

Door deze stories leer je de journalisten, bloggers, vloggers en influencers die je wilt bereiken beter kennen en begrijpen, waardoor je ze beter kunt bedienen met informatie die zíj zoeken. Die informatie kun je in allerlei vormen aanbieden: haak in op de actualiteit, schrijf artikelen, blogs, whitepapers, maak video’s, infographics… de mogelijkheden zijn eindeloos.

Doe je het goed, dan komen journalisten op den duur bij je terug voor meer. Doe je het héél goed, dan werk je als onderneming toe naar ‘thought leadership’ binnen je vakgebied.

 

Klinkt het nog te abstract? Download dan twee voorbeelden van media persona’s.

Download de media persona’s

6

Meer blogs

Stappenplan: zo maak je een buyer persona

Leestijd: 7 m

Één van de grootste valkuilen van organisaties is dat ze na het formuleren van hun merkverhaal meteen overgaan tot zenden, via advertenties, blogs of social posts. Maar voordat je met je marketingbudget gaat smijten is het goed om te beseffen dat ook jouw doelgroep wat te vertellen heeft. Sterker nog: zonder te luisteren naar je klanten is elke euro die je uitgeeft gebaseerd op aannames. De kans is groot dat je boodschap niet goed aansluit bij hun behoeften. Ga daarom in gesprek met je doelgroep. Maak de verbinding en zet ze in beweging.

Bepaal je doelgroep met deze 6 simpele vragen

Leestijd: 4 m

Er zijn allerlei redenen te bedenken waarom iets wel of juist niet werkt. Maar één van de belangrijkste succesfactoren zien we vaak over het hoofd: inzicht in je doelgroep. Want als je niet precies weet op wie je je richt, is elke uiting een lucky shot. Begin daarom altijd met het bepalen van je doelgroep.

Hoe beinvloed je online sentiment?

Leestijd: 3 m

Woorden als ‘slechte’ en ‘belazerd’ komen in de categorie (zeer) negatief en woorden als ‘fijn’ en ‘enthousiast’ in de categorie (zeer) positief. De positieve berichten krijgen een groene kleur en de negatieve berichten worden rood weergegeven. Zo klaar als een klontje, toch? Wat nog niet zo klaar is als een klontje, is het bepalen van sentiment bij sarcasme. Berichten als ‘vreselijk lekker gegeten’ vinden computers nog moeilijk te begrijpen. Gelukkig ontwikkelen monitoring tools zich continu, waardoor sarcasme steeds beter gemeten wordt. Door emoticons mee te nemen en bepaalde woorden uit te sluiten in de analyse wordt het sentiment steeds nauwkeuriger bepaald. Denk bijvoorbeeld aan het uitsluiten van het woord ‘slagveld’ bij de sentiment bepaling van een Battlefield tour. Zo krijg je geen onjuist negatief sentiment in je overzicht.

7 dingen die je moet meten met media monitoring

Leestijd: 3 m

Iedere dag werk je aan goed uitgedachte campagnes, schrijf je content voor je doelgroep, plaats je berichten op social media en probeer je de juiste journalist te bereiken. Maar wat is het resultaat van al dit werk? En zit je eigenlijk wel op het goede spoor? Je hebt er vast wel een idee over maar je wilt het zeker weten. Daarom moet je media monitoring inzetten. Wat moet je dan meten? Begin eens met deze zeven dingen.