Inbound PR: 3 tips voor het maken van relevante content

  • PR
Leestijd: 2 m

FNKE Breakdown

In een van mijn vorige blogs vertelde ik je wat Inbound PR inhoudt. Voor een succesvolle inbound PR strategie heb je relevante content nodig. Maar waar moet je op letten als je begint met het maken van content? En wat moet je vooral níet doen? Ik geef je alvast drie tips. 

1. Praat niet alleen over jezelf

Bij inbound PR gaat het over hoe jij als bedrijf met relevante content media maar ook andere stakeholders naar je toe kunt trekken. Hiervoor moet je je inleven in de belevingswereld van je doelgroep(en) en content maken die hun aandacht trekt. Dit betekent dat je het ook eens over andere dingen moet hebben dan over jezelf of het product dat je levert.

Zijn de millennials bijvoorbeeld jouw doelgroep? Zoek uit wat hen bezighoudt. Wat zijn hun dagelijkse struggles? Waarvoor komen zij hun bed uit? Wat zijn hun doelen, hun ambities in het leven? Haak hier op in met je content. Schrijf blogs, whitepapers of e-books over deze onderwerpen waarbij je rekening houdt met de fase van de journey – awareness, consideration of decision waarin ze zich bevinden. Let er wel op dat je geloofwaardig blijft met waar je over schrijft.

 

2. Haal meer uit je content

Door content te recyclen, bijvoorbeeld in de vorm van blogs, nieuwsbrieven en testimonials op je eigen website, haal je het maximale uit je content. Door deze content vervolgens op verschillende manieren te delen via je social media kun je een steeds groter publiek – en ook media – bereiken.

Een andere optie is content atomisatie. Want, hoe goed een eenmalige publicatie ook is, de kans bestaat dat hij over het hoofd wordt gezien. Bij content atomisatie publiceer je je content in kleinere stukjes, zoals quotes, foto’s of videofragmenten, op verschillende platforms. Zo krijgt niet alleen je content meer en vaker de aandacht, je speelt ook in op het huidige consumeergedrag van mensen. Bovendien maak je je doelgroep nieuwsgierig naar méér.

Stel, je werkt bij een bedrijf in badkamer design en je wilt een groot interview publiceren met de directeur van jouw bedrijf. Wat je dan kunt doen, is tijdens het interview video’s en foto’s maken die je vervolgens kunt delen op social media om je publiek alvast warm te draaien.

Hetzelfde kun je doen met de belangrijkste quotes uit het interview. Bovendien kun je het hele interview na publicatie recyclen als podcast. Let wel: niet alle content is geschikt voor content atomisatie. Het leent zich vooral voor grotere producties.

 

3. Recycle earned media

Hebben andere media over je geschreven? Doe hier dan iets mee! Positieve redactionele aandacht voor je product of dienst heeft hetzelfde effect als een testimonial. Bovendien draagt het bij aan de geloofwaardigheid van je bedrijf en de beloftes die je maakt. Door het nieuws via social media verder te verspreiden en er blogs of een nieuwsbrief aan te wijden, vergroot je dat effect. Dus, spread the word!

 

Wil je ook aan de slag met inbound PR

Download de Whitepaper Inbound PR

6

Meer blogs

Een ijzersterke contentplanning in 3 stappen

Leestijd: 4 m

Misschien herken je het? Je krijgt vanuit de hele organisatie verzoeken, ideeën en vragen over mogelijke content. Je gaat als een malle alle content verzamelen en verspreiden, of geeft anderen opdracht dit te doen, om maar zichtbaar te blijven. Maar eigenlijk heb je geen idee of het ook echt wat oplevert en of het je doelgroep raakt. Daarom is er een goede structuur nodig vanuit een weloverwogen contentstrategie. Maar hoe begin je aan zo’n structuur? In deze blog bespreken we de belangrijkste stappen om een effectieve, gestructureerde contentplanning te maken met behulp van het 3H-model.

Inbound PR stap 3: Maak relevante content voor je doelgroep

Leestijd: 3 m

Voordat je als een ware Mulisch enorme lappen diepzinnige tekst op je website gooit, moet je weten voor wie je die content maakt. Want als je gaat schrijven zonder dat je weet wie de lezer is, weet je ook niet waar je over moet schrijven en op welke manier je diegene aan moet spreken. Daarom is het belangrijk om eerst persona’s op te stellen en vervolgens je content aan te laten sluiten op de behoeftes van je persona’s.

Inbound PR stap 2: maak een newsroom

Leestijd: 3 m

Met een inbound PR newsroom duik je verder in de relevante content van je bedrijf en geef je de journalist alles wat hij of zij nodig heeft, in de fase waarin hij of zij zich bevindt. Denk hierbij aan het plaatsen van video-interviews met belangrijke personen binnen je bedrijf, infographics, blogs, onderzoeken en contactinformatie van woordvoerders. Jouw inbound PR newsroom is de plek waar de journalist altijd interessante informatie kan vinden en voldoende inspiratie kan opdoen. In één digitale omgeving.

Inbound PR stap 1: maak media persona’s

Leestijd: 2 m

Een tijd terug schreef ik mijn eerste blog in een reeks over Inbound PR. Na veel lezen en een training aan de Hubspot Academy over inbound ben ik een stuk wijzer geworden. In deze blog ga ik in op de eerste stap die nodig is voor een succesvolle inbound PR strategie: het maken van media persona’s. Buyer persona’s kennen we wel, maar media persona’s? Net als bij inbound marketing is het bij inbound PR essentieel om te weten wie je wilt bereiken. Hiervoor stel je media persona’s op. Dit zijn fictieve, algemene profielen van een groep personen uit de media die je wilt bereiken. Dit gaat verder dan het verzamelen van data die vaak al over journalisten worden bijgehouden, zoals hun voorkeuren en reacties en aantal clicks op een persbericht. Bij het opstellen van media persona’s ga je op zoek naar trends, de grootste gemene deler. Je duikt in hun belevingswereld, zodat content daar later op aansluit.