FNKE Breakdown
Er is steeds meer online materiaal en iedereen wil zijn boodschap kwijt. Maar hoe kom je tot een goed content concept waarmee je voldoende opvalt én aansluit bij de behoefte van je doelgroep? Dit is cruciaal is voor het slagen van jouw campagne. In deze blog beschrijven we 4 stappen die jou helpen om tot een goed content concept te komen.
Wat is een content concept en waarom is het belangrijk?
Een content concept is een essentieel onderdeel van content marketing. Het is de basis voor het bedenken en produceren van content die opvalt bij je doelgroep. Om dit effectief te doen, moet je eerst begrijpen wat de behoeften en waarden zijn van jouw buyer persona’s. Als je dat weet, kun je content bedenken wat relevant is voor verschillende kanalen en wat de merkbekendheid verbetert of je conversie verhoogt. De 4 belangrijkste stappen om tot een concept te komen:
- Bepaal je doelgroep
- Bepaal je content thema aan de hand van je doelstelling
- Kies de juiste vorm
- Maak een template
1. Bepaal je doelgroep
Begin met het definiëren van persona’s: wie is gebaat bij jouw content? Begrijpen wie je doelgroep is, is essentieel voor het behalen van commercieel succes. Door marktanalyse en persona onderzoek, krijg je inzicht in zowel de behoeftes als de patronen van een specifieke groep klanten. Daarnaast analyseren we bij FNKE de buyer journeys en concurrentiesituatie op websites en social media kanalen. Daarnaast doen we een trendanalyse en keyword analyse om het zoekgedrag van je doelgroep te bepalen. Op basis hiervan definiëren we een buyer journey met concrete content topics en kanalen.
2. Bepaal het content thema aan de hand van je doelstelling, je doelgroep en trends in de markt
Naast aansluiting met je doelgroep, wil je dat je content thema bijdraagt aan je doelstelling. Zorg er voor dat je een heldere communicatiedoelstelling hebt vanuit je bredere BHAG. Vanuit de doelstelling om ‘de beste organisatie in je branche’ te worden, kan een communicatiedoelstelling bijvoorbeeld zijn om meer naamsbekendheid met gewenste merkassociaties te behalen. Is het lastig dit te definiëren? We plannen graag een kick-off met je in om dit samen te definiëren en om te zetten in een strategie met acties. De combinatie van behoeftes, trends en een strategie vormt de basis voor je content thema.
Brainstorm
Als je bovenstaande inzichten hebt, kan een brainstorm helpen om tot een concept te komen. Een brainstorm (met jezelf, het team of een bureau), waarin je aan al deze inzichten (doelgroep, trends en strategie) als losse termen in een denkwolk in beeld brengt. Welke verhalen horen hierbij? Schrijf ze op en kijk of je het kunt vertalen naar een terugkerend concept.
Tip: evenwicht tussen originaliteit en behoeftes van je doelgroep. Bij het ontwikkelen van een content concept is het belangrijk een evenwicht te vinden tussen originaliteit en het voldoen aan de behoeften van je doelgroep. Het heeft immers geen zin iets te maken dat niemand wil lezen. Neem de tijd om de markt te onderzoeken en een beeld te krijgen van de inhoud die er al is. Richt je vervolgens op het maken van iets dat een gat in de markt vult of een behoefte van je doelgroep adresseert. Als je dit lukt, maak je content die zich onderscheidt van de massa.
3. Kies de juiste content vorm
Het is essentieel om de juiste vorm te kiezen voor jouw content concept. Het begint zoals gezegd met het begrijpen van jouw persona’s; zonder een goede aansluiting met je doelgroep, zal de content niet effectief zijn. Daarna beslis je via welke kanalen de persona’s bereikt kunnen worden. LinkedIn, TikTok, Google, of meer traditionele media zoals TV. Welke kanalen spreken je doelgroep het meest aan? Je contentvorm moet vervolgens passend zijn voor het kanaal. Een korte, krachtige boodschap in een video voor Instagram. Of een inhoudelijk, goed onderbouwde blog voor je website.
Zorg ervoor dat je opties afweegt om er zeker van te zijn dat je materiaal relevant en consistent is. Je wilt immers dicht bij je merk blijven en tegelijkertijd content maken die geschikt is voor het kanaal waar je doelgroep zich bevindt. Geen video format bedenken als je doelgroep vooral blogs leest dus. Met behulp van de juiste combinatie van vorm en kanaal – met de basis van storytelling – is je concept gegarandeerd succesvol!
4. Maak een template
Je hebt een goed idee van je verhaallijn en vorm, maar hoe zet je deze vervolgens om naar een bruikbaar content concept? Zorg dat je het in een template giet. Start met je eerste thema en werk het uit in de juiste vorm en passend bij het kanaal dat je gekozen hebt. Heb je een video format bedacht? Zorg ervoor dat je de lengte van de video en een globaal script in je template hebt staan. Een soort draaiboek. Heb je een interview format bedacht? Zorg ervoor dat de belangrijkste vragen en indeling (in subkopjes) van de uitwerking in je template staat. Door dit template te gebruiken zorg je dat alle nieuwe content in dit format herkenbaar blijft en op elkaar aansluit.
Dus:
- Om een sterk content concept te creëren, is het belangrijk om je doelgroep en hun behoeften goed in kaart te brengen.
- Doe vervolgens een brainstorm (alleen of met een team) en bepaal een thema dat aansluit bij je merk en relevant is voor de doelgroep.
- Kies daarna de juiste vorm van content die past bij jouw concept; denk hierbij aan social media posts, video’s, blogs of een complete website.
- Maak een template, zodat je content een herkenbaar format krijgt en recyclebaar is.
Meer weten over een goede content marketing strategie, om je content concept ook echt te gaan laten vliegen? Check onze Whitepaper content marketing.
Whitepaper Content Marketing 2023
Hoe ziet dat er uit in de praktijk?
FNKE en Kris Kras hebben het campagne concept ontwikkeld voor de activatiecampagne reductie energieverbruik voor gemeente Utrecht, waarin vier persona’s een hoofdrol speelden in het aanspreken van de potentiële doelgroep. In de campagne periode hebben we voor 70% van het website verkeer gezorgd.
Ook hebben we voor de bewustwordingscampagne voor Open Monumentendag 2021 de rijksmonumenten van Rijkswaterstaat als de helden van een bereikbaar en leefbaar Nederland gepresenteerd. De helden vertelden hun eigen bewogen geschiedenis in verhalen en animaties, iets wat de doelgroep zeer aansprak. Met de campagne heeft Rijkswaterstaat nieuwe doelgroepen weten aan zich te binden. Het concept van de helden hebben we in de jaren erna opnieuw ingezet voor de campagne.
Start met een succesvolle content strategie met onze content audit. Met een korte blik op jouw huidige content marketing uitingen en kanalen, kijken we naar vindbaarheid, merkbelofte en doelgroep.

Meer blogs
Merkpersoonlijkheid: ontdek het perfecte archetype
Leestijd: 4 mIn deze blog leggen we uit waarom merkpersoonlijkheid belangrijk is en hoe je het juiste archetype kiest voor jouw merk. We bespreken de 12 archetypen met voorbeelden van bekende merken en geven tips om het gekozen archetype in je communicatiestrategie te integreren. Welke kies jij?
Een ijzersterke contentplanning in 3 stappen
Leestijd: 4 mMisschien herken je het? Je krijgt vanuit de hele organisatie verzoeken, ideeën en vragen over mogelijke content. Je gaat als een malle alle content verzamelen en verspreiden, of geeft anderen opdracht dit te doen, om maar zichtbaar te blijven. Maar eigenlijk heb je geen idee of het ook echt wat oplevert en of het je doelgroep raakt. Daarom is er een goede structuur nodig vanuit een weloverwogen contentstrategie. Maar hoe begin je aan zo’n structuur? In deze blog bespreken we de belangrijkste stappen om een effectieve, gestructureerde contentplanning te maken met behulp van het 3H-model.
Hoe ontwikkel je een succesvolle social media campagne?
Leestijd: 5 mOm je social media campagne succesvol te laten zijn, moet je nadenken over zowel de strategische als de creatieve aspecten van je campagne. Een goed plan, mét aantrekkelijke content. In deze blog laten we je zien hoe je een succesvolle social media-campagne kunt ontwikkelen.
Van contentstrategie naar concrete acties en resultaten
Leestijd: 3 mJe hebt flink wat tijd gestoken in het formuleren van je contentstrategie. Op papier klopt het als een bus, maar nu komt het spannende deel: de handen uit de mouwen en aan de slag. Helaas komt het maar al te vaak voor dat marketeers een prachtig plan opstellen om zich vervolgens weer te laten leiden door de waan van de dag. Zonde van al dat denkwerk! Daarom leggen we je in deze blog uit hoe je dit voorkomt. En hoe je je contentstrategie omzet naar concrete acties en resultaten.