Hoe zorg je als ontwerper voor inspiratie?

  • Content marketing
  • Persoonlijk
Leestijd: 3 m

FNKE Breakdown

Het is je vast weleens overkomen: je hebt een blanco bestand voor je neus met alle ruimte voor jouw creatieve ideeën, maar na een uur is je scherm nog maagdelijk wit. Waar moet je beginnen? Ik neem je mee in mijn creatieve proces!

‘Ruud, ik moet een Sinterklaas-surprise maken voor mijn moeder. Jij hebt vast een leuk idee!’ De mensen om mij heen weten maar al te goed dat ik een creatief vak uitoefen. Daardoor gaan ze er soms vanuit dat ik de originele ideeën zo uit mijn mouw schud. Ik zal je meteen uit de droom helpen: als animator en grafisch ontwerper heb ook ik handvatten nodig. Anders heb je toch geen idee waar je moet beginnen?

Zonder kaders geen creatieve ideeën

Natuurlijk wil ik best meedenken over een Sinterklaas-surprise voor je moeder. Maar dan heb ik wel wat vragen voor je. Wie is ze? Wat vindt ze leuk, waar wordt ze blij van? Voor een goed communicatieconcept heb je vergelijkbare kaders nodig. Hoe wil je overkomen op je doelgroep en wat wil je bereiken? Hierbij kijk ik ook al een stap verder. Aan welke huisstijlelementen moet ik me houden? En mag ik de grenzen opzoeken, of ligt er al een format? Dát zijn de kaders die ik nodig heb om te gaan schetsen.

Kritische vragen stellen

Voor een goed en creatief idee zal je ook kritische vragen moeten stellen aan de klant. Wil een gemeente een infographic voor jongeren tussen de 18 en 25 jaar? Dan kun je je afvragen of ze het juiste middel voor ogen hebben. De jongere generatie leest namelijk steeds minder. Is een animatie dan niet veel geschikter? Door dat soort vragen te stellen, kom ik als animator en grafisch ontwerper tot de kern van de opdracht. Het is dus de kunst om het samenspel tussen doelgroep, boodschap en middel snel scherp te krijgen.

“Om tot een goed idee te komen zal je ook kritische vragen moeten stellen.”

Leer je doelgroep kennen

Een creatief idee zou geen FNKE-idee zijn zonder het gebruik van data. In welke wijk woont mijn doelgroep? Hoe divers is deze wijk en wat hebben bewoners te besteden? Hoe beter je de doelgroep kent, hoe beter jij je als creatieveling in de lezer of kijker kunt verplaatsen. Deskresearch is dus onmisbaar in het creatieve proces! Daarnaast word ik steeds meer fan van veldonderzoek. ‘Mam, ik heb een schets gemaakt voor een animatie. Wat vind je ervan?’ Is de doelgroep van de klant 50+ en snapt mijn moeder niet waar mijn schets over gaat? Dan keer ik terug naar de tekentafel. Kortom, toets je ideeën al vroeg bij de doelgroep. De ervaring leert dat klanten dit ook enorm op prijs stellen!

“Een creatief idee zou geen FNKE-idee zijn zonder het gebruik van data.”

Inspiratiebronnen

Vrij associëren helpt mij ook, in combinatie met de kaders die ik al noemde. Woordschema’s, moodboards: kan ik met alle ingrediënten een recept maken dat klopt? Hierbij put ik uit inspiratiebronnen zoals podcasts en campagneposters. Als ik op reis ben, verzamel ik zelfs toeristische flyers. Je weet maar nooit wanneer ze van pas komen. Podcasts helpen me om de doelgroep te doorgronden. In welke situatie bevinden zij zich en wat zijn hun behoeften? Zo kom ik tot creatieve ideeën en content-tips die niet alleen ik gaaf vind, maar die ook kloppen bij de opdracht.

“Als ik op reis ben, verzamel ik zelfs toeristische flyers. Je weet maar nooit wanneer ze van pas komen.”

De meerwaarde van AI

En dan is er nog de meerwaarde van AI in het creatieve proces. Met tools als Midjourney tover je jouw idee in een handomdraai om tot een poster. Daarmee creëer je uitgebreide moodboards, waaruit je veel inspiratie kunt halen. Maar, zoals bij elke AI-tool: shit in shit out. Blijf kritisch op diversiteit, en verfijn je prompts met persona’s en voorstellen voor quotes. AI-tools zoals ChatGPT geven je ook interessante content-tips, op basis van de kaders die jij meegeeft. De totale opbrengst komt van pas in je klantpresentatie en de uiteindelijke uitwerkingsfase. Al ga ik dan nog altijd liever voor een echte foto- of videograaf, voor een zo realistisch en herkenbaar mogelijke boodschap. Want op die manier past mijn creatieve idee pas écht goed bij de doelgroep.

“Zoals bij elke AI-tool: shit in is shit out. Verfijn je prompts met persona’s en voorstellen voor quotes.”

Ruuds tips voor ontwerp-inspiratie: 

  1. ruud-dohmen-fnke-kriskras-ontwerper-tipsStel je doelgroep en andere kaders vast, zoals de relevante huisstijlelementen.
  2. Wees kritisch op de wensen van de klant: sluiten deze wel aan op de doelgroep?
  3. Ga vrij associëren en laat je inspireren door bestaand werk.
  4. Doe research naar je doelgroep en toets je ideeën bij de potentiële lezer of kijker.
  5. Loop je tussentijds vast of heb je behoefte aan een klankbord? Schakel AI in voor een frisse blik op jouw ideeën.

Meer tips nodig? Vind je dat jouw ontwerpproces wel wat inspirerender kan?

Ik denk graag met je mee! 

Mail Ruud

6

Meer blogs

Hoe maak je een (buyer) persona journey?

Leestijd: 4 m

Gooi de oude marketingboeken maar aan de kant! Bij FNKE kijken we verder dan de traditionele klantprofielen, die te vaak op een stoffige plank eindigen in plaats van gebruikt te worden als leidraad voor content. Een persona-profiel legt niet alleen vast wie je wilt bereiken en waar die personen zich bevinden, maar duikt dieper in wat hen beweegt, motiveert, afschrikt en raakt.

De kracht van short copy: hoe schrijf je beknopt en doelgericht?

Leestijd: 3 m

Door de content-tsunami is een herkenbare boodschap namelijk belangrijker dan ooit. Alleen dan zal de doelgroep je onthouden en overgaan tot actie. Short copy draagt als geen ander bij aan die herkenbaarheid. Denk maar aan de vele slogans die ook jij nooit meer zal vergeten.

Hoe ontwikkel je een succesvolle social media campagne?

Leestijd: 5 m

Om je social media campagne succesvol te laten zijn, moet je nadenken over zowel de strategische als de creatieve aspecten van je campagne. Een goed plan, mét aantrekkelijke content. In deze blog laten we je zien hoe je een succesvolle social media-campagne kunt ontwikkelen.

Hoe krijg ik draagvlak voor mijn advies als content expert?

Leestijd: 4 m

Misschien herken je het: je bent in een fase van je carrière waarin je je bescheidenheid aan de kant moet zetten en moet omarmen dat je expert bent. In mijn geval content expert. Je hebt kennis van zaken en kunt op basis daarvan een goed advies geven. Maar dat je een goed advies ‘kunt’ geven, wil nog niet zeggen dat je dit doet. Hoe zorg je als expert dat je gesprekspartner, klant of opdrachtgever jouw advies overneemt? Ik ben met dit vraagstuk aan de slag gegaan, om mezelf verder te ontwikkelen.