Hoe vind je de juiste influencers?

  • PR
Leestijd: 2 m

FNKE Breakdown

In deze post lees je waarom het zo verdomd lastig is om de subtop van influencers te vinden met behulp van tools. Tools laten zich voornamelijk voeden door Twitter, omdat zij vrijwel al hun data delen. Of heb jij het gouden ei al gevonden? Ik hoor graag van je!

Ik schreef al eerder over influencers en over de versplintering van het medialandschap. Influencers, het zijn er veel en ze zijn er in vele soorten. Bij BN-ers is het heel duidelijk waar ze voor staan en na een rondje googlen weet je precies waar je moet zijn voor de specifieke BN-er die bij je past.

Nu doen wij niet zoveel met BN-ers maar wel met influencers. En het blijkt verdomd lastig om de subtop in kaart te brengen met behulp van tools. Wij hebben er een aantal getest, waaronder Coosto, Getlittlebird en Klear. Bij Coosto is het heel duidelijk dat het van origine een webcare tool is. Prima voor monitoring en webcare, maar niet geschikt voor het vinden van influencers. Getlittlebird is gefocust om de Amerikaanse markt en baseert de influencerscore vooral op Twitter. Klear is een mooie tool en werkt prettig maar is ontzettend duur, als je alle mogelijkheden wilt benutten. En dat wil je, uiteraard. Maar ook bij Klear speelt Twitter een grote rol. Lees hier hoe je zelf start met monitoring.

In alle tools die wij hebben getest valt het op dat Twitter extreem bepalend is. Dat is best gek als je kijkt naar de populariteit bij het grote publiek. Instagram, Snapchat en Pinterest zijn veel populairder, zeker in Nederland.

 

Niet het populairst, wel het best meetbaar

Dat komt door de manier waarop Twitter hun data openstelt. Twitter geeft per post vrijwel alle data vrij, op views en impressions na. De norm is bij Twitter ook dat alles wat je plaats openbaar is, in tegenstelling tot Facebook. Daar is het juist het tegenovergestelde. Twitter maakt ook geen onderscheid tussen personen of bedrijven. Facebook volgt Twitter qua openheid, maar geeft alleen data vrij van pagina’s en niet van personen, tenzij zij een openbaar profiel hanteren.

Schermafbeelding 2020-05-13 om 11.10.22

Screenshot van ons PR dashboard.

 

Als we het niet kunnen meten, dan kunnen we het ook niet managen

Dat is de reden waarom tools collectief voor Twitter kiezen als bepalende bron. Zolang de andere sociale netwerken Twitter niet volgen in openheid, zal er weinig veranderen. Dit maakt het zoeken van influencers een tijdrovende klus:

  1. omdat het handmatig moet gebeuren
  2. omdat een relatie bouwen nu eenmaal tijd kost. Een relatie opbouwen kan pas als je iemand ook daadwerkelijk kent

De influencers die zijn aangesloten via netwerken of bureau’s zoals Adfactor zijn makkelijk te benaderen, maar vereisen ook een investering. In mijn blog heb ik het nadrukkelijk over de subtop die (nog) niet zijn aangesloten bij een dergelijk netwerk of bureau.

 

Laatste bestaansrecht van Twitter?

Het is wel vreemd dat Twitter, een sociaal netwerk in verval, zo’n grote rol speelt bij (duurbetaalde) influencertools. Het is niet dat Twitter uitgespeeld is, maar onder jongere doelgroepen speelt dit netwerk geen rol van betekenis meer, zeker in Nederland. Wat zegt het dan dat een tool een bepaalde influencer aanraad, op basis van data uit Twitter? Het kan natuurlijk een influencer zijn en het kan je op de goede weg helpen maar dat is niet wat ik verwacht van een tool voor het vinden van de juiste influencers.
Dus zeg het maar, wat is het gouden ei voor het vinden van de juiste influencers?

 

Meer weten?

Neem contact met ons op

6

Meer blogs

Een ijzersterke contentplanning in 3 stappen

Leestijd: 4 m

Misschien herken je het? Je krijgt vanuit de hele organisatie verzoeken, ideeën en vragen over mogelijke content. Je gaat als een malle alle content verzamelen en verspreiden, of geeft anderen opdracht dit te doen, om maar zichtbaar te blijven. Maar eigenlijk heb je geen idee of het ook echt wat oplevert en of het je doelgroep raakt. Daarom is er een goede structuur nodig vanuit een weloverwogen contentstrategie. Maar hoe begin je aan zo’n structuur? In deze blog bespreken we de belangrijkste stappen om een effectieve, gestructureerde contentplanning te maken met behulp van het 3H-model.

Hoe ontwikkel je een succesvolle social media campagne?

Leestijd: 5 m

Om je social media campagne succesvol te laten zijn, moet je nadenken over zowel de strategische als de creatieve aspecten van je campagne. Een goed plan, mét aantrekkelijke content. In deze blog laten we je zien hoe je een succesvolle social media-campagne kunt ontwikkelen.

Van contentstrategie naar concrete acties en resultaten

Leestijd: 3 m

Je hebt flink wat tijd gestoken in het formuleren van je contentstrategie. Op papier klopt het als een bus, maar nu komt het spannende deel: de handen uit de mouwen en aan de slag. Helaas komt het maar al te vaak voor dat marketeers een prachtig plan opstellen om zich vervolgens weer te laten leiden door de waan van de dag. Zonde van al dat denkwerk! Daarom leggen we je in deze blog uit hoe je dit voorkomt. En hoe je je contentstrategie omzet naar concrete acties en resultaten.

Beter bloggen met Google Analyticsdata

Leestijd: 4 m

Het is populair om vooruit te kijken en allerlei wilde voorspellingen te doen. Helaas wordt er maar weinig gecontroleerd of al die wilde voorspellingen ook daadwerkelijk uitkomen. Daarom kijk ik liever terug in de data om te kijken welke blogs succesvol waren en waar we in 2017 op kunnen voortborduren. In het verleden behaalde resultaten bieden namelijk een prima houvast voor de toekomst.