FNKE Breakdown
Blogs, ze vliegen je om de oren. Iedere maand komen er bijna 34 miljoen nieuwe blogposts bij, maar waarom zijn ze zo succesvol en waar moet je aan denken als je een succesvolle blog wil beginnen?
Eind jaren 90 startten de eerste blogs op het wereldwijde web. De blog begon als een online dagboek waar ieder zijn verhaal kwijt kon. Intussen heeft er een enorme groei plaatsgevonden en zijn blogs immens populair. Geen dagboek verhalen meer, maar informatieve en kritische artikelen op welk gebied dan ook. Ook het bedrijfsleven is begonnen met bloggen.
Het lezen van andermans verhalen vinden we leuk en we vertellen maar al te graag ons eigen verhaal. Blogs vervullen de ongoing behoefte aan informatie. Bijkomend voordeel voor de blog: het gaat er bij de lezer als zoete koek in. Waarom zijn blogs dan zo populair? Het wij van WC-eend adviseren WC-eend principe is het antwoord. Blogs worden als onafhankelijk en informatief gezien, niet commercieel.
Bloggen is tegenwoordig dé manier om je bedrijf op de kaart te zetten. Ook bedrijfsblogs vervullen de informatiebehoefte en specialiseren zich op een vakgebied. Het vertellen van verhalen over je organisatie, de manier van werken of de kennis die het bedrijf beschikt geeft je organisatie aanzien en identiteit. Het succes achter blogs is het gemak. De lezer googled naar ‘hoe schrijf je goede content’ en klikt op een blog om te lezen hoe een bedrijf haar content maakt.
De blog schrijven is echter pas de laatste stap die behoort tot het bloggen. Het is belangrijk om als bedrijf eerst na te denken over wie de doelgroep is. Daarna moet je als blogger kijken naar kenmerken van de doelgroep zodat bijvoorbeeld tone-of-voice hierop afgestemd kan worden. Vervolgens, wanneer er informatie over de doelgroep beschikbaar is, kies je de juiste kanalen om op te bloggen. Ga je je blog ook publiceren op social media? Zo ja, welke kanalen passen dan bij de doelgroep?
Zijn we dan nu aangekomen bij de laatste stap, de blog schrijven? Nee. Het is belangrijk om eerst pijlers of een strategie te formuleren. Hierbij is het weer van belang dat er gekeken wordt naar de interesses van de doelgroep en de organisatie. Welke pijlers sluiten aan bij de informatiebehoefte van de doelgroep en bij de werkzaamheden en/of interesses van de organisatie? Door doelgroeponderzoek en te kijken naar de kennis van de organisatie kom je hierachter. Wanneer dit alles helder op papier staat kan het schrijven beginnen.
Een kort vierstappenplan voor het schrijven, wanneer de vorige stappen zijn doorlopen:
- Doe onderzoek naar het onderwerp
- Schrijf in een passende tone-of-voice
- Let met het schrijven op SEO, zo is de blog beter vindbaar in zoekmachines
- Content is king, maar het oog lust ook wat dus denk aan afbeeldingen
Stop reading, start blogging!

Meer blogs
8 copywriting tips om je content te verbeteren
Leestijd: 4 mWil je dat content marketing iets oplevert, dan moet je met sterke copywriting voor de dag komen. Content marketing heeft doelgroepgerichte copywriting nodig die de lezer raakt. Goede copywriting als onderdeel van content marketing, draagt bij aan terugkerende bezoekers en een langdurige klantrelatie. Maar hoe zorg je voor copywriting dat waarde toevoegt aan je content?
Beter bloggen met Google Analyticsdata
Leestijd: 4 mHet is populair om vooruit te kijken en allerlei wilde voorspellingen te doen. Helaas wordt er maar weinig gecontroleerd of al die wilde voorspellingen ook daadwerkelijk uitkomen. Daarom kijk ik liever terug in de data om te kijken welke blogs succesvol waren en waar we in 2017 op kunnen voortborduren. In het verleden behaalde resultaten bieden namelijk een prima houvast voor de toekomst.
Druk? Bloggen gaat er als eerste aan
Leestijd: < 1 mHoe ik dat toch doe, dat wekelijks bloggen, is een veelgestelde vraag wanneer ik spreek met eigenaren of directeuren van andere bureaus. Nu ben ik al een tijdje stil en stel ik mijzelf dezelfde vraag. Mijn laatste blog dateert van weken geleden. Hoe deed ik dat in de periode daarvoor? Voordat ik daarop in ga, blik ik even terug op de afgelopen periode. Want man, wat was het hectisch!
Goed bloggen met een schrijfplan
Leestijd: 4 mWil je sneller en beter bloggen? Heb je moeite met opgang komen als je een tekst moet schrijven? Wij helpen je met ons schrijfplan! Wij werken volgens de inbound methodologie. Daarvoor heb je veel content nodig. Iemand in huis hebben die dus goed en snel over allerlei onderwerpen kan schrijven én een beetje verstand heeft van SEO, is dan wel handig. Ook al ben je niet bezig met inbound, goede blogs helpen jouw bedrijf sowieso verder. Ben je wel benieuwd hoe het zit met inbound PR? Download dan het gratis whitepaper.