Google Trends, Brexit en de valkuil van data

  • PR
Leestijd: < 1 m

FNKE Breakdown

Data, in dit geval Google Trends, is niks zonder juiste interpretatie. Na de Brexit zouden Britten massaal zijn Googlen naar de betekenis van de EU. Journalisten trokken snel de conclusie dat de Britten dus geen idee hadden wat ze nou aan het doen waren bij het referendum. Fout.

Google Trends geeft real time data over hoe mensen Google gebruiken. Het geeft dus inzicht in trending topics en het volume van de zoekopdrachten. Het aantal  Britten die krankzinnige zoeken naar wat de EU is? Een stuk of 1.000. Dat is dus minimaal, maar zonder context lijkt de piek in het zoekvolume gigantisch.

Lies, damn lies and statistics.

Google Trends, Brexit en de valkuil van data pr bureau fnke

Lees de hele en zeer boeiende analyse bij Motherboard en denk nog even na voordat je een grafiek retweet.

6

Meer blogs

Een ijzersterke contentplanning in 3 stappen

Leestijd: 4 m

Misschien herken je het? Je krijgt vanuit de hele organisatie verzoeken, ideeën en vragen over mogelijke content. Je gaat als een malle alle content verzamelen en verspreiden, of geeft anderen opdracht dit te doen, om maar zichtbaar te blijven. Maar eigenlijk heb je geen idee of het ook echt wat oplevert en of het je doelgroep raakt. Daarom is er een goede structuur nodig vanuit een weloverwogen contentstrategie. Maar hoe begin je aan zo’n structuur? In deze blog bespreken we de belangrijkste stappen om een effectieve, gestructureerde contentplanning te maken met behulp van het 3H-model.

In 4 stappen naar een sterk content concept

Leestijd: 4 m

Er is steeds meer online materiaal en iedereen wil zijn boodschap kwijt. Maar hoe kom je tot een goed content concept waarmee je voldoende opvalt én aansluit bij de behoefte van je doelgroep? Dit is cruciaal is voor het slagen van jouw campagne. In deze blog beschrijven we 4 stappen die jou helpen om tot een goed content concept te komen.

Beter bloggen met Google Analyticsdata

Leestijd: 4 m

Het is populair om vooruit te kijken en allerlei wilde voorspellingen te doen. Helaas wordt er maar weinig gecontroleerd of al die wilde voorspellingen ook daadwerkelijk uitkomen. Daarom kijk ik liever terug in de data om te kijken welke blogs succesvol waren en waar we in 2017 op kunnen voortborduren. In het verleden behaalde resultaten bieden namelijk een prima houvast voor de toekomst.

Data-gedreven PR: hoe kun je zonder?

Leestijd: 2 m

Gister keek ik naar de presentatie van Christopher Penn, de VP of Marketing van het PR-bureau van de toekomst: Shift Communications. Ik genoot van zijn keynote en verbaasde mij over de oh’s en ah’s uit de zaal. Data-gedreven PR bleek nog geen gemeengoed onder de aanwezigen, terwijl het juist bij ons de absolute focus heeft. Sterker nog, data is onmisbaar binnen ons mooie vak.