FNKE Breakdown
Journalisten gaan bloggen, bloggers worden steeds journalistieker en je kleine buurjongen is een megaster op Youtube. Wie heeft het overzicht nog? En wat moet je als PR bureau met aanvragen voor samples van mensen van wie je nog nooit hebt gehoord? Kortom, hoe herken je waardevolle bloggers en vloggers voor jouw merk?
Eerder was het niet zo ingewikkeld. Krant A of magazine B had zoveel abonnees, een bereik van zoveel en de doelgroep zag er zo uit. Kreeg je een artikel in de krant, dan had dat artikel X mediawaarde. Duidelijk voor de PR bureau’s en duidelijk voor de klant.
Maar toen kwam dat vermaledijde internet (grapje, I love you Internet) en lag ineens het hele medialandschap open. Want jouw buurjongetje kan ineens miljoenen views op Youtube halen en in één klap meer verdienen dan de hele straat bij elkaar. En jij hebt hem net afgewezen voor een review, want wie wil er nou elke dag naar vlogs kijken van een jongen die gewoon zijn leven leeft?
Dat wil je niet en daarom is er het:
FNKE 5-stappenplan om waardevolle bloggers te herkennen
Want ik worstel daar soms best mee. Je stuurt een persbericht naar een zorgvuldig geselecteerde lijst en dan komt er een aanvraag van iemand waar je het niet van verwacht of die je niet zo goed kent. Hoe schat je deze titels op waarde?
Stap 1: get serious
Dit komt gelukkig weinig meer voor maar als jij een serieuze blogger bent, ga ik er vanuit dat je dat ook overal uitstraalt. Dat begint bij het e-mailadres en de handtekening. CrAzYGurL@hotmail.com is moeilijk serieus te nemen en daar willen maar weinig merken mee geassocieerd worden. Persoonlijk vind ik Hotmail echt niet meer kunnen maar dat kan zijn omdat ik van de MSN-generatie ben. Gmail is prima maar het beste is natuurlijk naam@naamvanjouwwebsite.nl of .com met afsluitend een handtekening met link naar de site, eventueel een telefoonnummer en social-kanalen.
Stap 2: get professional
De eerste stap is de site bekijken. Ziet het er goed uit, klopt de uitstraling met het verhaal in de mail? Bij vloggers, is het Youtube-kanaal volledig ingericht en heb je een goede welkomstvideo?
Stap 3: get busy
Alles ziet er goed uit! Maar gebeurt er ook iets? Als er maar één keer per maand een nieuwe blog komt, hoe serieus is het dan en wie bereik je dan met jouw verhalen? Er moet wat te beleven zijn op de site en moeten regelmatig updates zijn.
Stap 4: get social
Je ziet er goed uit, je blogt regelmatig, kortom, dit kan weleens wat worden. Tof dat je interesse hebt in één van onze merken! We zijn er bijna want hoe goed ken jij jouw fans? Dan gaat het mij nog niet eens altijd om het aantal volgers maar wel om de interactie die je weet uit te lokken op Facebook, Instagram en Youtube. Twitter kijk ik ook nog wel naar, maar daar is op dit vlak steeds minder te beleven naar mijn idee. Veel interactie duidt op twee dingen: 1. je hebt geen volgers gekocht en 2. je snapt wat jouw volgers willen lezen en hoe je ze prikkelt. Ik ga je terug mailen!
Stap 5: get creative
Voor stap 1 was ik verbaasd over de interesse die je toonde in ons merk. Maar door deze stappen te doorlopen heb ik een goed beeld van je gekregen en ik wil meer van je weten. Waarom wil je product X gaan testen? Ik wil graag vijf ideeën voor blogs, vlogs, series op Instagram of iets compleet anders. Zo weet ik of je het product snapt en of je onze beoogde doelgroep kan bereiken.
Het 5-stappenplan om waardevolle bloggers te herkennen
Eigenlijk kom ik altijd wel tot stap 5 en steeds vaker komt ook de volgende stap. Dan krijg jij dus een gave sample, maak je toffe content en hebben wij ons werk weer goed gedaan. Dat is ook nog eens veel leuker en dynamischer dan kijken naar mediawaarde! Zo leer je nieuwe creatieven kennen en kom je zelf ook weer op nieuwe ideeën. Natuurlijk wil ik ook graag weten hoeveel bezoekers er op jouw website komen en hoe lang ze er op blijven. Maar die cijfers zijn bij traditionele media vaak al twijfelachtig en daarom is dat niet doorslaggevend voor mij.
Als er nu een aanvraag komt van een blogger en je weet niet wat je ermee aan moet, pak dan het ‘FNKE 5-stappenplan om waardevolle bloggers te herkennen’ erbij en je zit goed.

Meer blogs
Een ijzersterke contentplanning in 3 stappen
Leestijd: 4 mMisschien herken je het? Je krijgt vanuit de hele organisatie verzoeken, ideeën en vragen over mogelijke content. Je gaat als een malle alle content verzamelen en verspreiden, of geeft anderen opdracht dit te doen, om maar zichtbaar te blijven. Maar eigenlijk heb je geen idee of het ook echt wat oplevert en of het je doelgroep raakt. Daarom is er een goede structuur nodig vanuit een weloverwogen contentstrategie. Maar hoe begin je aan zo’n structuur? In deze blog bespreken we de belangrijkste stappen om een effectieve, gestructureerde contentplanning te maken met behulp van het 3H-model.
Bepaal je doelgroep met deze 6 simpele vragen
Leestijd: 4 mEr zijn allerlei redenen te bedenken waarom iets wel of juist niet werkt. Maar één van de belangrijkste succesfactoren zien we vaak over het hoofd: inzicht in je doelgroep. Want als je niet precies weet op wie je je richt, is elke uiting een lucky shot. Begin daarom altijd met het bepalen van je doelgroep.
8 copywriting tips om je content te verbeteren
Leestijd: 4 mWil je dat content marketing iets oplevert, dan moet je met sterke copywriting voor de dag komen. Content marketing heeft doelgroepgerichte copywriting nodig die de lezer raakt. Goede copywriting als onderdeel van content marketing, draagt bij aan terugkerende bezoekers en een langdurige klantrelatie. Maar hoe zorg je voor copywriting dat waarde toevoegt aan je content?
Beter bloggen met Google Analyticsdata
Leestijd: 4 mHet is populair om vooruit te kijken en allerlei wilde voorspellingen te doen. Helaas wordt er maar weinig gecontroleerd of al die wilde voorspellingen ook daadwerkelijk uitkomen. Daarom kijk ik liever terug in de data om te kijken welke blogs succesvol waren en waar we in 2017 op kunnen voortborduren. In het verleden behaalde resultaten bieden namelijk een prima houvast voor de toekomst.