Dit zijn de 4 gaafste VR marketing toepassingen

  • Opinie
Leestijd: 2 m

FNKE Breakdown

De kracht van virtual reality zit hem in de levensechte ervaring die het gebruikers biedt. De Universiteit van Utrecht toonde eerder aan dat de beweging die een gebruiker virtueel ervaart door de hersenen als ‘echt’ wordt geregistreerd. Een schietspel met zombies (we did this, absolute aanrader!) of een proefrit in een nieuwe auto lijkt ineens werkelijkheid.

De opmars van virtual reality

Volgens onze vriend Mark Zuckerberg is virtual- en augmented reality de toekomst van het internet, omdat:

  • De techniek steeds beter én betaalbaarder wordt. Nu de kwaliteit verbeterd is, gaat de voorkeur uit naar beeld in plaats van tekst. Een leuke of ontroerende foto op Facebook krijgt veel meer likes dan de gemiddelde tekst. Volgens Zuckerberg zal het belang van beeld de komende jaren alleen maar groter worden.
  • We steeds meer willen en niet tevreden genoeg zijn met de realiteit. Volgens Zuckerberg gaat VR onze realiteit als het ware beter maken. Zoals hij zegt: “If you can’t think of any way that your reality can’t be better, then you’re not thinking hard enough”.
  • Het ons mogelijkheden biedt die er in de realiteit niet zijn, terwijl we daar wel behoefte aan hebben. Met VR kunnen we op de koffie bij je broer die aan de andere kant van de wereld woont.

 

VR marketing

Als we kijken naar de toepassing van VR op het gebied van marketing wordt het voor ons pas echt interessant. Het biedt namelijk een oplossing voor het gebrek aan betrokkenheid, interactiviteit en bewustwording van de doelgroep. Met het gebruik van een VR-headset waant je doelgroep zich in een andere wereld. De afleidingen van buitenaf zijn weg, dus is er alle aandacht voor jouw boodschap.

 

Dit zijn de 4 gaafste toepassingen van VR marketing:

1. Old Irish

Het Ierse biermerk ‘Old Irish’ laat de kracht van VR marketing zien. Met een PR-stunt neemt het merk je mee in de wereld van Old Irish. Zet je geluid aan voor de grappige tone-of-voice.


2. TOMS Shoes

Dit is zonder twijfel een van de mooiste VR marketing voorbeelden. TOMS shoes geeft bij ieder verkocht paar schoenen een paar schoenen aan een kind uit een arm gezin. Met deze virtual reality tour laat het merk de impact van de aankoop van een paar schoenen zien.

 

3. Oreo’s

Oreo’s: bij FNKE zijn we er dol op. Het merk zet VR marketing in om je mee te nemen in de wereld van het beroemde koekje. Er lopen nog net geen Oempa Loempa’s rond 😉 

 

4. Coca Cola

Om meer mensen naar het Coca-Cola huis te trekken bedacht het frisdrankmerk een virtual reality experience voor haar doelgroep. Gegarandeerd leuke beelden voor een aftermovie.

 

Gaaf toch! Ken jij nog andere vette cases? Deel ze met me!

Neem contact met ons op

6

Meer blogs

Deze 3 elementen bepalen de groeikansen voor jouw bedrijf

Leestijd: 3 m

In onze eerdere blog beschreven we hoe Michella middels het Groeicollege leerde om groeikansen te definiëren voor FNKE. En waarom een groeiverhaal hierin van belang is. Maar naast een groeiverhaal, is het definiëren van concrete groeikansen van belang om er mee aan de slag te kunnen. Hoe definieer je dit voor jouw organisatie?

Hoe maak je een groeiverhaal?

Leestijd: 3 m

Door het Groeicollege dat Michella volgde realiseerde we ons als team dat veel bedrijven struggelen met hun groeiverhaal. Om je organisatie gezond te laten groeien heb je een groeiverhaal nodig. Dat geeft je urgentie en inzicht in je groeikansen. In deze blog geven we je handvatten hoe je een concreet groeiverhaal maakt én geven we tips hoe je hier aan blijft werken. Want hier aan blijven werken, terwijl de dagelijkse zaken doorlopen, dát is misschien wel het allerbelangrijkste en het allermoeilijkste.

Hoe AI en ChatGPT communicatieprofessionals kunnen helpen

Leestijd: 3 m

Mooi om te zien dat ChatGPT en alle verbonden oplossingen, zoveel stof doen opwaaien. Maar wat kan je er nu echt mee? Ik experimenteer al maanden met allerlei AI-software oplossingen, waardoor ik de vergelijking durf te maken met de komst van Google Maps voor navigatie. Zonder duidelijke bestemming ben je nergens. Zo is het ook met AI, zonder duidelijke opdracht of vraag (promt), geen bruikbare output.

Hoe krijg ik draagvlak voor mijn advies als content expert?

Leestijd: 4 m

Misschien herken je het: je bent in een fase van je carrière waarin je je bescheidenheid aan de kant moet zetten en moet omarmen dat je expert bent. In mijn geval content expert. Je hebt kennis van zaken en kunt op basis daarvan een goed advies geven. Maar dat je een goed advies ‘kunt’ geven, wil nog niet zeggen dat je dit doet. Hoe zorg je als expert dat je gesprekspartner, klant of opdrachtgever jouw advies overneemt? Ik ben met dit vraagstuk aan de slag gegaan, om mezelf verder te ontwikkelen.