De kracht van short copy: hoe schrijf je beknopt en doelgericht?

  • Content marketing
  • Persoonlijk
Leestijd: 3 m

FNKE Breakdown

Beknopt en doelgericht schrijven: daar houdt deze copywriter van! Sterker nog, ik zie het als hét recept voor een overtuigende, activerende tekst. Maar voor krachtige short copy en socialmediateksten heb je wel de juiste ingrediënten nodig. Ik geef je een kijkje in de copy-keuken van FNKE! 

‘Goh, copywriter. Maar mensen lezen toch juist steeds minder?’ Een terechte vraag, die ik steeds vaker hoor en zie. De leestijd neemt in Nederland inderdaad af. En dan is er nog de torenhoge content-tsunami die je doelgroep dagelijks moet trotseren, waarbij er steeds meer visueel hapklaar aan hen wordt voorgeschoteld. Ga er maar aan staan als copywriter… Gelukkig is er hoop! 

De herkenbaarheid van short copy 

Door die content-tsunami is een herkenbare boodschap namelijk belangrijker dan ooit. Alleen dan zal de doelgroep je onthouden en overgaan tot actie. Short copy draagt als geen ander bij aan die herkenbaarheid. Denk maar aan de vele slogans die ook jij nooit meer zal vergeten. Kruidvat, Interpolis: grote kans dat jij hun lijfspreuken moeiteloos opdreunt. Kortom, goede en doordachte short copy kruipt in je hoofd. 

Door de content-tsunami is een herkenbare boodschap belangrijker dan ooit. Short copy draagt als geen ander bij aan die herkenbaarheid

Schrijf doelgericht 

Een open deur, maar short copy is pas effectief als mensen je boodschap ook daadwerkelijk lezen. Zit de kern van jouw verhaal pas in de allerlaatste zin van je veel te lange socialmediapost? Dan is de kans groot dat jouw doelgroep je allang voorbijgescrolld is. Doelgericht schrijven is dus essentieel. Een goed voorbeeld is een FNKE-campagne voor gemeente Utrecht, waarin we bewoners stimuleerden om minder hout te stoken. Door de eerste zin van onderstaande socialmediapost voelt de doelgroep zich meteen aangesproken. Zin twee: een call-to-action die naadloos aansluit op de openingszin. En de derde zin, essentieel: what’s in it for me? In 25 woorden weet ik als lezer waarover het gaat, wat ik kan doen en wat het me oplevert. Dát is pas krachtige copy. 

de-kracht-van-short-copy-luuk-wesselo-fnke

Beknopt schrijven: een kunst op zich 

Herkenbaar en doelgericht, check. Maar hoe maak je jouw boodschap op zinsniveau beknopt? Wie je doelgroep ook is: mensen houden van korte, logische zinnen. Daarom vermijd ik in copywriting standaard de passieve vorm en hulpwerkwoorden. Ze maken je boodschap namelijk niet alleen langer, maar ook minder daadkrachtig. Beknopt schrijven is een kunst op zich. Maar zo kom je pas echt tot de kern! Neem bijvoorbeeld bovenstaande socialmediapost voor de houtstookcampagne. ‘Met deze tips kun je zorgen…’ zou toch veel minder krachtig overkomen? 

Mensen houden van korte, logische zinnen. Daarom vermijd ik in copywriting standaard de passieve vorm en hulpwerkwoorden

Prikkelende socialmediateksten als bindmiddel 

Met een onderscheidende lijfspreuk en het toepassen van een aantal schrijftechnieken ben je er als copywriter nog niet. Ook de samenhang tussen tekst, beeld en vorm zie ik als een onmisbaar ingrediënt.  

Ik geef je een voorbeeld. In 2023 zette FNKE een campagne op voor de Dag van de Bouw, georganiseerd door Rijkswaterstaat. Het doel: jong en oud overtuigen om eenmalig opengestelde bouwlocaties te bezoeken. We voegden binnen FNKE onze expertises samen en kwamen tot een sterk concept, met als bindmiddel beknopte en prikkelende socialmediateksten. Mét een doordachte pay-off natuurlijk. Onze campagne zorgde voor een groei van 200% in online bereik! De moraal van dit verhaal? Short copy staat nooit op zichzelf, maar is in mijn ogen een onmisbaar ingrediënt voor het activeren van jouw doelgroep. Voeg alle ingrediënten hierboven samen en je krijgt beknopte, doelgerichte teksten om je vingers bij af te likken.

Short copy staat nooit op zichzelf, maar is in mijn ogen een onmisbaar ingrediënt voor het activeren van jouw doelgroep” 

 

 

 

Luuks short copy-tips: 

luuk-wesselo-copywriter-fnke

  1. Zorg altijd voor een herkenbare boodschap. Een slogan of afsluiter bijvoorbeeld.
  2. Schrijf elke zin doelgericht. Zorg voor een aansprekende openingszin die duidelijkheid geeft, én voor een call-to-action die naadloos aansluit op je boodschap.
  3. Vermijd de passieve vorm en hulpwerkwoorden. Ze maken je boodschap niet alleen langer, maar ook minder daadkrachtig. 
  4. Zie short copy als ingrediënt van een totaalrecept. Het moet goed aansluiten op beeld, context en kanaal. 

 

Meer tips nodig? Vind je dat jouw copy wel wat beknopter en doelgerichter kan?

Of worstel je met de kern van je verhaal? Ik denk graag met je mee! 

Mail Luuk

6

Meer blogs

FNKE breidt uit!

Leestijd: 2 m

Je leest het goed. FNKE groeit! Je kent ons misschien als klein, bruisend bureau met een grote flexibele schil. Komend jaar zijn we klaar voor meer, we zetten in op groei. We zetten de turbo aan – met een groter team, meer expertise en... tromgeroffel...een gloednieuwe locatie! 

Hoe ontwikkel je een succesvolle social media campagne?

Leestijd: 5 m

Om je social media campagne succesvol te laten zijn, moet je nadenken over zowel de strategische als de creatieve aspecten van je campagne. Een goed plan, mét aantrekkelijke content. In deze blog laten we je zien hoe je een succesvolle social media-campagne kunt ontwikkelen.

Hoe krijg ik draagvlak voor mijn advies als content expert?

Leestijd: 4 m

Misschien herken je het: je bent in een fase van je carrière waarin je je bescheidenheid aan de kant moet zetten en moet omarmen dat je expert bent. In mijn geval content expert. Je hebt kennis van zaken en kunt op basis daarvan een goed advies geven. Maar dat je een goed advies ‘kunt’ geven, wil nog niet zeggen dat je dit doet. Hoe zorg je als expert dat je gesprekspartner, klant of opdrachtgever jouw advies overneemt? Ik ben met dit vraagstuk aan de slag gegaan, om mezelf verder te ontwikkelen.

Mijn nieuwe normaal staat in het teken van focus

Leestijd: 3 m

Ook 2021 was een jaar dat in het teken stond van het nieuwe, corona gerelateerde, normaal. Naast dit nieuwe normaal, bleek er voor mij ook een nieuw normaal te zijn ontstaan. In mijn laatste blog schreef ik over mijn ziek zijn, revalidatie en energieniveau. Toen wist ik nog niet wat 2021 allemaal in petto had.