Data-gedreven PR: hoe kun je zonder?

  • PR
Leestijd: 2 m

FNKE Breakdown

Gister keek ik naar de presentatie van Christopher Penn, de VP of Marketing van het PR-bureau van de toekomst: Shift Communications. Ik genoot van zijn keynote en verbaasde mij over de oh’s en ah’s uit de zaal. Data-gedreven PR bleek nog geen gemeengoed onder de aanwezigen, terwijl het juist bij ons de absolute focus heeft. Sterker nog, data is onmisbaar binnen ons mooie vak.

Data als fundering

Een huis bouwen zonder fundering doe je niet. Iedereen weet dat het een kwestie van tijd is voordat de hele boel schots en scheef staat en daarna verzakt. Zonde van de investering. Toch is dat binnen de PR wereld wat we doen. Professionals schakelen veelal vanuit hun ervaring, intuïtie en instinct. Dat zorgt voor vaak voor dezelfde oplossingen voor een ander probleem. Met data-gedreven PR leg je de fundering voor een campagne en is de kans van slagen groter.

 

Data-gedreven PR
Data-gedreven PR: hoe kun je zonder?

 

Data-gedreven PR

De strategie wordt bepaald op basis van de beschikbare data en heldere doelstellingen, aangevuld met creativiteit en intuïtie. Je moet wel duidelijk weten waar je naar toe wil!

Er is enorm veel gratis data beschikbaar, bijvoorbeeld via de databank van het CBS of de overheid. Op klantniveau heb je toegang tot Google Analytics, mailbestanden, verkoopcijfers en alle onderzoeken die ooit zijn uitgevoerd door het merk. Op basis van Google Trends, social media-analyses, marktonderzoeken en surveys maak je het plaatje compleet. Door de heldere KPI’s weet je ook gelijk welke data relevant is en kan je snel schiften.

Uit de beschikbare data distilleer je een haakje om de campagne aan op te hangen. Hoe zorg je voor aandacht, nu insteek helder is? Maar data an sich is nog niks. Dit is het punt waar de creativiteit om de hoek komt kijken. Want om van een berg data een succesvolle campagne te maken, heb je nog wel intuïtie, ervaring en een netwerk van relaties nodig.

 

PR in de toekomst = nerden

In de niet al te verre toekomst zullen PR-bureaus niet langer alleen bemand zijn door hypercreatieve types met vlotte pennen en een mening. Om de enorme brei aan data goed te interpreteren heb je data-analisten nodig. Programmeurs zorgen vervolgens voor goede koppelingen om software met elkaar te laten praten. Dashboards geven de status van de campagne weer en zorgen voor een goed overzicht, zowel binnen het bureau als bij de klant De klant wordt zo nog beter betrokken bij de campagne en heeft inzicht in elke stap die wordt gezet.

De keynote zet mij verder aan het denken over de bemanning van ons bureau. Christoffer is met zijn club het eerste PR-bureau dat volledig Google Certified is. Marketing en PR zijn dus meer verbonden dan ooit. Het verschil is dat je bij marketing spreekt over een funnel en bij PR over een journey. Afsluitend één van de betere quotes uit de keynote:

“Have you ever visited a shopping mall where you actually bought something online on your smartphone while being in a store?”

 

Hello customer journey, goodbye funnel!

6

Meer blogs

Een ijzersterke contentplanning in 3 stappen

Leestijd: 4 m

Misschien herken je het? Je krijgt vanuit de hele organisatie verzoeken, ideeën en vragen over mogelijke content. Je gaat als een malle alle content verzamelen en verspreiden, of geeft anderen opdracht dit te doen, om maar zichtbaar te blijven. Maar eigenlijk heb je geen idee of het ook echt wat oplevert en of het je doelgroep raakt. Daarom is er een goede structuur nodig vanuit een weloverwogen contentstrategie. Maar hoe begin je aan zo’n structuur? In deze blog bespreken we de belangrijkste stappen om een effectieve, gestructureerde contentplanning te maken met behulp van het 3H-model.

Hoe een zoekwoorden analyse inzicht geeft in je doelgroep

Leestijd: 4 m

Wist je dat je zoekwoorden onderzoek nog veel eerder in het proces van je contentstrategie kunt inzetten? Een zoekwoorden analyse geeft je namelijk ook een goed eerste beeld van wat er speelt rondom jouw merk, producten of diensten. Is je onderzoek specifiek genoeg, dan kun je dit zelfs koppelen aan jouw doelgroep. We leggen je in deze blog in een paar stappen uit hoe dit werkt.

Bepaal je doelgroep met deze 6 simpele vragen

Leestijd: 4 m

Er zijn allerlei redenen te bedenken waarom iets wel of juist niet werkt. Maar één van de belangrijkste succesfactoren zien we vaak over het hoofd: inzicht in je doelgroep. Want als je niet precies weet op wie je je richt, is elke uiting een lucky shot. Begin daarom altijd met het bepalen van je doelgroep.

Ga je voor inbound marketing of inbound PR?

Leestijd: 3 m

Ondanks de verschillen in inbound marketing en inbound PR hoef je het een niet te laten voor het ander. Voor de beste resultaten ga je aan de slag met beide methodes en pas je een inbound aanpak toe op al je content. Een juiste toepassing van inbound zorgt voor meer verkeer naar je website van de juiste mensen. “Approach your online content with both the buyer persona and media persona in mind using all stages of the buyer’s and media’s journeys.” Je kunt dus met beide tegelijk beginnen. Het is geen hele omslag om met inbound aan de slag te gaan. Het is een verandering in de manier waarop je omgaat met je content. Pas je content aan op je persona’s. Hou telkens je buyer persona en media persona in gedachte en maak content voor alle fases van de buyer’s en media’s journey.