Alles is PR

  • Communicatie
  • PR
Leestijd: 4 m

FNKE Breakdown

Bij FNKE vinden we dat alles PR is. Of het nu gaat om een social post die viral gaat, een sterke merk commercial, of een goed verhaal vanuit je doelgroep, alles draagt bij aan de PR-waardigheid van je organisatie. Vaak krijgen we nog steeds de vraag: kun je ons helpen met PR? Waarbij we eindigen in een allesomvattende communicatiestrategie. Want: alles is PR. We leggen het je uit. 

De huidige realiteit in PR 

De traditionele grenzen van public relations (PR) zijn vervaagd. PR gaat niet langer alleen over media-relaties en persberichten. PR is ook trending zijn op de socials of een goed verhaal op je eigen website dat door de media wordt opgepikt. Elk contactmoment met een stakeholder, of het nu via marketing, klantenservice of social media is, beïnvloedt het beeld dat mensen van je merk hebben. Daarom gaan we er bij FNKE vanuit dat alles PR is. Alleen dan zorg je echt voor een geïntegreerde communicatiestrategie en voorkom je blinde vlekken. 

PR is communicatie met álle stakeholders. Van klant tot medewerker, van leverancier tot politiek. Niet door één keer iets te roepen, maar door voortdurend en vooral consistent een verhaal te blijven vertellen.” De PR Factor – Carla de Barros Barbosa en Christina van der Linden 

 

Een geïntegreerde aanpak: PR als onderdeel van je communicatie 

Het behalen van media-aandacht staat nog vaak centraal in een PR aanpak, terwijl dit nooit een doel op zich zou moeten zijn. Media-aandacht is een middel om je communicatiedoel te bereiken, zoals het bereiken van een bepaalde doelgroep, naamsbekendheid of het claimen van een expertrol als merk. 

Als je dan die media-aandacht bereikt, bijvoorbeeld om meer naamsbekendheid te krijgen, wil je wel dat het publiek de juiste merkassociaties krijgt. PR gaat daarmee ook altijd samen met een onderliggende missie, visie en merkverhaal. Roepen dat je de beste bent, maar het in je structurele communicatie niet waarmaken, maakt de media-aandacht minder of helemaal niet waardevol voor je bedrijf.  

Waar content marketing zich voornamelijk richt op het creëren van duurzame content voor eigen kanalen, gaat PR juist over het verspreiden van jouw verhaal via externe kanalen. Hoe zorg je ervoor dat verhalen vliegen en waar kun je momentum creëren? En vergeet niet dat externe kanalen niet alleen de traditionele media omvatten, maar ook negatief sentiment door klachten in reviews of uitspraken van medewerkers of de CEO. Alles wat rondom een merk gebeurt, heeft invloed op hoe dit merk wordt gezien. 

Bij FNKE werken we daarom met een geïntegreerde communicatiestrategie waarin PR een allesomvattende rol speelt. Onze expertise strekt zich uit van contentstrategie, waarbij we focussen op zichtbaarheid en het creëren van waardevolle content, tot sentiment strategie, waarbij we streven naar een positief sentiment bij zowel interne als externe stakeholders. 

Een sterke communicatiestrategie vormt de basis voor jouw merk. Het stelt heldere doelen en onderliggende doelstellingen vast, waardoor je vanuit contentstrategie en campagnes een solide merk kunt opbouwen. Hierbij speelt PR een cruciale rol. Door expertise te claimen, verhalen te vertellen en te laten zien waar je voor staat, creëer je PR-kansen die jouw merk naar nieuwe hoogten stuwen. We helpen je hier graag bij.

 

Alles monitoren 

Ook op het gebied van media exposure stellen we onszelf als doel om de expertrol te claimen voor onze klanten. Met behulp van monitoring tools zoals OBI4wan, houden we een vinger aan de pols van wat er in het medialandschap speelt, om zo in te spelen op relevante trends en onderwerpen. Monitoren begint bij een heldere analyse van je huidige reputatie en sentiment.  

Tip: Gebruik hiervoor bijvoorbeeld het RepTrak model en ga alle punten na voor je eigen organisatie: hoe goed heb jij je reputatie in beeld? 

Dit combineer je met een 0 meting van je media aandacht van een voorgaande periode (bijvoorbeeld het afgelopen jaar). Dit doen we bij FNKE door middel van media en social media listening tools. Samen kom je tot een hoofddoel met verschillende milestones. Koppel dit aan media kansen gedurende het komende jaar en leg dit naast je communicatiekalender. 

media-monitoring-PR-fnke

Bron: Obi4wan Media Monitoring

Webcare: PR in het digitale tijdperk 

PR draait om het aangaan van een relatie met je verschillende doelgroepen. Wederzijds begrip tussen bedrijf en publiek. Door alle communicatie die de doelgroepen vervolgens te zien krijgen, komen zij tot een persoonlijk oordeel van je merk. 

Bij ‘alle communicatie’ horen ook reviews van tevreden én ontevreden klanten of discussies op social media over jouw merk, waar je zelf niet om gevraagd hebt. Oftewel: zorg dat je in relatie bent met je volgers. Niet alleen met een handjevol journalisten.  

In het tijdperk van social media is webcare een onmisbaar onderdeel van PR geworden. Een snelle, empathische reactie op klantvragen of -klachten kan een positieve impact hebben op je merkreputatie. Bij FNKE zien we webcare als een kans om PR te bedrijven, waarbij we ernaar streven om de dialoog aan te gaan en een positief sentiment te creëren. 

 

De PR-factor in klantrelaties 

Werken aan een sterk merk, met sterke reputatie betekent ook regie houden over alle boodschappen. Waaronder directe communicatie met de (potentiële) klant. Ook die gesprekken zijn onderdeel van je totale communicatie. Elk contactmoment met een klant is een kans om je merk reputatie te versterken. Of het nu gaat om een verkoopgesprek, het oplossen van een probleem of het beheren van een account, bij FNKE zien we deze momenten als een kans voor PR. Door empathie, transparantie en professionaliteit te tonen, helpen we merken om sterke relaties op te bouwen en hun reputatie te versterken. 

Zorg dat de personen in je organisatie die in direct contact zijn met je klanten ook getraind zijn in je kernboodschap. 

 

Conclusie: Alles is PR 

In de visie van FNKE is PR geen losstaand discipline, maar verweven met alle communicatie, intern en extern. Of het nu gaat om marketing, klantenservice, webcare, sales of andere vormen van klantcontact, elk van deze aspecten heeft invloed op de perceptie van uw merk. Daarom is onze aanpak gebaseerd op het principe dat ‘alles PR is’. 

Door deze uitgebreide visie op PR te verwerken in onze strategieën en content aanpak, helpen we merken om consistent te communiceren, positieve relaties op te bouwen en een sterk en positief merk neer te zetten. 

Lees meer in onze Whitepaper ‘Alles is PR’, waarin we je meenemen in het opzetten én waarmaken van je PR strategie.
Download de Whitepaper

Heb je andere vragen over je PR en communicatiestrategie? Vul dan ons contactformulier even in.

Neem contact met ons op

6

Meer blogs

Merkpersoonlijkheid: ontdek het perfecte archetype

Leestijd: 4 m

In deze blog leggen we uit waarom merkpersoonlijkheid belangrijk is en hoe je het juiste archetype kiest voor jouw merk. We bespreken de 12 archetypen met voorbeelden van bekende merken en geven tips om het gekozen archetype in je communicatiestrategie te integreren. Welke kies jij?

Stappenplan: zo maak je een buyer persona

Leestijd: 7 m

Één van de grootste valkuilen van organisaties is dat ze na het formuleren van hun merkverhaal meteen overgaan tot zenden, via advertenties, blogs of social posts. Maar voordat je met je marketingbudget gaat smijten is het goed om te beseffen dat ook jouw doelgroep wat te vertellen heeft. Sterker nog: zonder te luisteren naar je klanten is elke euro die je uitgeeft gebaseerd op aannames. De kans is groot dat je boodschap niet goed aansluit bij hun behoeften. Ga daarom in gesprek met je doelgroep. Maak de verbinding en zet ze in beweging.

Van contentstrategie naar concrete acties en resultaten

Leestijd: 3 m

Je hebt flink wat tijd gestoken in het formuleren van je contentstrategie. Op papier klopt het als een bus, maar nu komt het spannende deel: de handen uit de mouwen en aan de slag. Helaas komt het maar al te vaak voor dat marketeers een prachtig plan opstellen om zich vervolgens weer te laten leiden door de waan van de dag. Zonde van al dat denkwerk! Daarom leggen we je in deze blog uit hoe je dit voorkomt. En hoe je je contentstrategie omzet naar concrete acties en resultaten.

Bepaal je doelgroep met deze 6 simpele vragen

Leestijd: 4 m

Er zijn allerlei redenen te bedenken waarom iets wel of juist niet werkt. Maar één van de belangrijkste succesfactoren zien we vaak over het hoofd: inzicht in je doelgroep. Want als je niet precies weet op wie je je richt, is elke uiting een lucky shot. Begin daarom altijd met het bepalen van je doelgroep.