FNKE Breakdown
Copywriting en content marketing zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Of je nu teksten moet schrijven voor een blog, whitepaper, checklist of video script; met deze tips zorg je voor waardevolle copywriting.
Zo voegt copywriting waarde toe aan content
Wil je dat content marketing iets oplevert, dan moet je met sterke copywriting voor de dag komen. Content marketing heeft doelgroepgerichte copywriting nodig die de lezer raakt. Goede copywriting als onderdeel van content marketing, draagt bij aan terugkerende bezoekers en een langdurige klantrelatie. Maar hoe zorg je voor copywriting dat waarde toevoegt aan je content?
Tip 1: Schrijf verhalen, geen saaie brochures
Wat lees jij liever; een pakkend verhaal of een saaie brochure met feiten en verkooppraatjes? Zorg ervoor dat je content leest als een verhaal en de boodschap zal eerder binnenkomen bij de lezer. De lezer krijgt namelijk het gevoel dat je hem niet aan het misleiden bent, maar aan het informeren en vermaken.
Wil je creatieve teksten schrijven? Ga dan aan de slag met de creatieve schrijftips voor content marketing.
Tip 2: Gebruik voorbeelden in je tekst
Met voorbeelden kan de doelgroep zich beter verplaatsen in wat de oplossing voor hem kan betekenen. Schets daarnaast een concreet en levendig beeld van het leven ná het gebruik van jouw product of dienst, of na toepassing van jouw idee, en je boodschap blijft beter hangen.
Tip 3: Zorg ervoor dat je teksten raken en helpen
Een lach, een betere leefstijl, een oplossing voor een probleem, een antwoord op een vraag… Met content verander je iets bij je lezer. Met de juiste informatie en tone-of-voice zorg je ervoor dat je mensen raakt en helpt, waardoor ze bij je terug zullen komen. Jij bent immers een relevante bron.
Tip 4: Maak een pakkende SEO titel
De titel van je content item moet pakkend en SEO geoptimaliseerd zijn. Met Google Trends en andere behulpzame tools ontdek je op welke keywords het meeste wordt gezocht. Pas deze inzichten toe in het schrijven van je titel en subkopjes, zodat je doelgroep jou vindt op de juiste onderwerpen. Je titel moet pakkend zijn, maar niet misleidend. Sensationele (clickbait) titels die meer beloven dan de daadwerkelijke tekst biedt, maken jou een onbetrouwbare bron in de ogen van de lezer.
Tip 5: Vergeet de call to action niet
Een call to action (CTA) is een afbeelding, button of tekst dat een bezoeker vraagt onmiddelijk een bepaalde handeling uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan ‘schrijf je in voor de nieuwsbrief’, ‘download de whitepaper’, ‘klik hier voor meer info’ enz. Een call to action is onmisbaar in je content item. Met een CTA begeleid je je bezoeker namelijk verder de funnel in.
Tip 6: Pas je tone of voice aan op de doelgroep en je merk
Tone of voice is de manier waarop je communiceert vanuit je merk. Een consistente tone of voice die aansluit bij de identiteit van je merk zorgt voor vertrouwen en herkenbaarheid bij je doelgroep.
Er is een verschil tussen voice en tone. Je hebt altijd dezelfde stem (voice), maar de toon wisselt. Je praat (hopelijk) anders als je met je vrienden in de kroeg staat dan als je met je leidinggevende in een vergadering zit. Je toon wisselt ook als je boos, blij of teleurgesteld bent. Zo werkt het ook bij merken. De stem is bijna altijd hetzelfde maar de toon wisselt.
Blijf bij je voice, maar pas je tone aan op gevoeligheden. Pas bij een creatieve inhaker op dat je niet te luchtig en lollig wordt in je communicatie. Bedenk per situatie en doelgroep wat passend is. Probeer je in de doelgroep te verplaatsen; hoe voelen ze zich als ze jouw bericht lezen, horen of zien? Met de juiste tone of voice raak je de juiste snaar bij je doelgroep.
Tip 7: Breng structuur aan in je tekst
Als je doel is om de aandacht van je lezers te trekken, ze te betrekken met relevante en behulpzame content en ze uiteindelijk ambassadeurs van je merk te maken, dan is het belangrijk dat je structuur aanbrengt in je content. Zorg ervoor dat je je boodschap overbrengt op je doelgroep. Dit doe je door de boodschap direct in het begin van je content te benoemen. In een blog staat je boodschap in de eerste zin of in de eerste alinea, in je video vertel je de boodschap in de eerste 5 tot 10 seconden. Doe je dit niet, dan heb je kans dat je bezoeker afhaakt.
Wil je structuur aanbrengen in je blogs? Begin dan met een schrijfplan. Structuur in je blogs geeft je richting, het zorgt ervoor dat je je tijd efficiënt en effectief inzet, het zorgt ervoor dat je boodschap krachtiger aankomt bij je lezer en je boodschap blijft beter hangen.
Tip 8: Maak je content SEO proof
Een goed verhaal wordt niet gelezen als het niet vindbaar is voor je doelgroep. SEO geoptimaliseerde content, afgestemd op de behoeftes van de doelgroep, zorgt voor een toename in het aantal websitebezoekers.
SEO geoptimaliseerde teksten zijn niet de focus van een copywriter, maar van een SEO specialist. Ben je zowel copywriter als SEO specialist, dan is het aan jou om je teksten te schrijven die raken en SEO proof zijn. Ben je copywriter en wordt je tekst aangepast door een SEO specialist, dan kun je je vooral focussen op het schrijven van een pakkende tekst.
Content marketing heeft sterke copywriting nodig (en andersom)
Content marketing heeft sterke copywriting nodig en andersom. Content waarmee je zorgt dat je doelgroep naar jou toekomt in plaats van andersom. Gebruik pakkende SEO-proof titels, help de doelgroep met relevante content, zorg ervoor dat je een betrouwbare bron bent, voeg de juiste calls-to-actions toe, maak je content shareable en schrijf verhalen die je zelf ook wil lezen.
Meer weten over het schrijven van pakkende teksten? Check dan het blog met schrijftips voor content marketing.

Meer blogs
Merkpersoonlijkheid: ontdek het perfecte archetype
Leestijd: 4 mIn deze blog leggen we uit waarom merkpersoonlijkheid belangrijk is en hoe je het juiste archetype kiest voor jouw merk. We bespreken de 12 archetypen met voorbeelden van bekende merken en geven tips om het gekozen archetype in je communicatiestrategie te integreren. Welke kies jij?
Een ijzersterke contentplanning in 3 stappen
Leestijd: 4 mMisschien herken je het? Je krijgt vanuit de hele organisatie verzoeken, ideeën en vragen over mogelijke content. Je gaat als een malle alle content verzamelen en verspreiden, of geeft anderen opdracht dit te doen, om maar zichtbaar te blijven. Maar eigenlijk heb je geen idee of het ook echt wat oplevert en of het je doelgroep raakt. Daarom is er een goede structuur nodig vanuit een weloverwogen contentstrategie. Maar hoe begin je aan zo’n structuur? In deze blog bespreken we de belangrijkste stappen om een effectieve, gestructureerde contentplanning te maken met behulp van het 3H-model.
Hoe ontwikkel je een succesvolle social media campagne?
Leestijd: 5 mOm je social media campagne succesvol te laten zijn, moet je nadenken over zowel de strategische als de creatieve aspecten van je campagne. Een goed plan, mét aantrekkelijke content. In deze blog laten we je zien hoe je een succesvolle social media-campagne kunt ontwikkelen.
Hoe maak je een groeiverhaal?
Leestijd: 3 mDoor het Groeicollege dat Michella volgde realiseerde we ons als team dat veel bedrijven struggelen met hun groeiverhaal. Om je organisatie gezond te laten groeien heb je een groeiverhaal nodig. Dat geeft je urgentie en inzicht in je groeikansen. In deze blog geven we je handvatten hoe je een concreet groeiverhaal maakt én geven we tips hoe je hier aan blijft werken. Want hier aan blijven werken, terwijl de dagelijkse zaken doorlopen, dát is misschien wel het allerbelangrijkste en het allermoeilijkste.