5 tips om je team te betrekken bij een campagne met een PR dashboard

  • PR
Leestijd: 2 m

FNKE Breakdown

Een PR dashboard geeft je hele team in één oogopslag duidelijkheid. Zo maak je je campagne beter op basis van echte inzichten en vermijd je nutteloze discussies.

Met een PR dashboard analyseer je campagneresultaten realtime

Roept je campagne vragen op? Dan zie je dat al terwijl je campagne nog loopt. Zo spelen jij en je team er direct makkelijk op in.

Je ziet bijvoorbeeld direct hoeveel positieve en negatieve aandacht je campagne genereert. Sentiment meten en interpreteren is geen exacte wetenschap. Gelukkig worden tools steeds beter in het filteren van bijvoorbeeld sarcasme. Hoe dan ook: cijfers liegen niet. Dat zorgt voor constructieve discussies.

Motiveer mensen met data

Heeft een medewerker extra bijgedragen aan die ene toffe publicatie? Een PR dashboard zet hem of haar in het zonnetje. Op die manier betrek je je team op persoonlijk niveau ook bij een campagne. Het geeft extra voldoening als je de gevolgen van je werk letterlijk terugziet. Een beetje zoals een stratenmaker aan het einde van de dag tevreden naar keurig aan elkaar gelegde klinkers kijkt.

 

Inspiratie nodig? Een PR dashboard geeft het!

Op je dashboard zie je hoe jouw merk het doet ten opzichte van de concurrentie. Dat is meer dan nice to know. Het zorgt voor de nodige inspiratie binnen jouw team. Beter goed gejat dan slecht bedacht, toch? Eén blik op je dashboard en de radertjes van je collega’s beginnen direct te draaien. Dat geldt ook wanneer je concurrent de plank volledig misslaat. Zo weten jullie alvast wat niét werkt.

 

Een PR dashboard verbetert resultaten van toekomstige campagnes

Een PR dashboard helpt je ook op de lange termijn. Omdat je systematisch allerlei inzichten verzamelt, trek je makkelijker conclusies. Ook tijdens de evaluatie. Heeft een bepaald onderdeel van je campagne super goed gescoord? Mooi, dat zorgt voor inzicht. Wellicht kun je conclusies trekken over wat je doelgroep leuk vindt. Zo weet je ook de volgende keer beter wat aanslaat. Werkt iets minder goed? Prima. Bespaar jezelf de volgende keer die moeite.

 

PR dashboard als schakel: meer samenwerking tussen teams

Als alle teams in je organisatie toegang hebben tot alle data, verbetert de onderlinge samenwerking. Verbind je dashboard bijvoorbeeld met narrowcasting aan schermen in de kantine, bij de entree en op je eigen afdeling.

Ziet iemand van Sales tijdens de lunch op de tv in de kantine dat het centrale product uit je campagne enthousiast wordt ontvangen? Dan kunnen Inkoop en Development daar weer mee verder. Roept iets juist vragen op? Dan pakt klantenservice dat op. Kortom: je krijgt super organische samenwerking die niet gebaseerd is op een gevoel, maar op keiharde feiten.

 

Wil je meer weten?

Neem contact met ons op

6

Meer blogs

Merkpersoonlijkheid: ontdek het perfecte archetype

Leestijd: 4 m

In deze blog leggen we uit waarom merkpersoonlijkheid belangrijk is en hoe je het juiste archetype kiest voor jouw merk. We bespreken de 12 archetypen met voorbeelden van bekende merken en geven tips om het gekozen archetype in je communicatiestrategie te integreren. Welke kies jij?

Hoe ontwikkel je een succesvolle social media campagne?

Leestijd: 5 m

Om je social media campagne succesvol te laten zijn, moet je nadenken over zowel de strategische als de creatieve aspecten van je campagne. Een goed plan, mét aantrekkelijke content. In deze blog laten we je zien hoe je een succesvolle social media-campagne kunt ontwikkelen.

Van contentstrategie naar concrete acties en resultaten

Leestijd: 3 m

Je hebt flink wat tijd gestoken in het formuleren van je contentstrategie. Op papier klopt het als een bus, maar nu komt het spannende deel: de handen uit de mouwen en aan de slag. Helaas komt het maar al te vaak voor dat marketeers een prachtig plan opstellen om zich vervolgens weer te laten leiden door de waan van de dag. Zonde van al dat denkwerk! Daarom leggen we je in deze blog uit hoe je dit voorkomt. En hoe je je contentstrategie omzet naar concrete acties en resultaten.

Bepaal je doelgroep met deze 6 simpele vragen

Leestijd: 4 m

Er zijn allerlei redenen te bedenken waarom iets wel of juist niet werkt. Maar één van de belangrijkste succesfactoren zien we vaak over het hoofd: inzicht in je doelgroep. Want als je niet precies weet op wie je je richt, is elke uiting een lucky shot. Begin daarom altijd met het bepalen van je doelgroep.