3 jaar marketing in de recruitmentbranche: dit zijn onze belangrijkste inzichten

  • Communicatie
  • Content marketing
  • PR
Leestijd: 3 m

FNKE Breakdown

Duik met ons mee in de bruisende wereld van recruitment. De afgelopen 3 jaar hebben we onze expertise ingezet in samenwerkingen binnen de detacheringsbranche. Met een snufje FNKEmagie – onze beproefde mix van contentmarketing en PR – hebben we merken laten shinen, vertrouwen opgebouwd en het echte verhaal verteld. Een branche gevuld met gouden verhalen en toegewijde recruiters die dagelijks de connectie aangaan met hun doelgroep. En laat dat nou precies de speeltuin zijn waar je gouden content kan vinden. Wat we tegenkwamen in die speeltuin? Blijf hangen, dan vertellen we je meer.

Meer dan vacatures: het échte verhaal achter het bedrijf

Het is recruitment-eigen om je vooral te focussen op het resultaat: een match maken tussen de werkzoekende en werkgever om targets te halen. Daardoor neigt communicatie in deze branche al snel naar het delen van concreet aanbod, zoals salaris en arbeidsvoorwaarden. Maar wat ons opviel tijdens onze gesprekken met professionals (doelgroeponderzoek), is het belang van persoonlijke ervaringen. Verhalen die meer vertellen dan de hoogte van het salaris of het aantal vakantiedagen. Verhalen vormen een essentiële laag in communicatie en zorgen voor emotionele betrokkenheid bij een organisatie en bewijsvoering vanuit de praktijk. Lees hier meer over de verschillende contentlagen. Zo kan de doelgroep zich verdiepen in het merk en het vacatureaanbod, maar zich ook inlezen in ervaringen van andere professionals.

“De focus op resultaat zorgt voor communicatie gericht op concreet aanbod, zoals salaris en vakantiedagen. Terwijl de verhalen van mensen juist zorgen voor betrokkenheid

Transparantie is de sleutel tot vertrouwen

Naast de mooie verhalen hebben we ook ‘gewoon’ te maken met een commerciële branche, die winst maakt en successen boekt. En terecht, want voor een dienst mag betaald worden. We begrijpen nu dat dit lastig is, omdat je te maken hebt met mensen en niet met een product of dienst dat je in de markt zet. Je wil niet tekortdoen aan het menselijke aspect en de verbinding die je maakt als recruitmentorganisatie. Hoe zorg je ervoor dat het je het menselijke hart van recruitment laat kloppen zonder het zakelijke succes te miskennen? Het antwoord is eigenlijk heel simpel: wees eerlijk. Transparantie helpt bij het opbouwen van vertrouwen. Dit betekent open zijn over hoe salarissen zijn opgebouwd, over wat je bedrijfsdoelen zijn en waarom je bepaalde diensten aanbiedt. En eerlijk zijn over uitdagingen waarmee je te maken hebt. 

Sta achter je succes en straal trots uit, dan voelt de doelgroep dat ook. 

De uitdaging in recruitment marketing: 2 doelgroepen 

Werk je aan recruitment marketing, dan heb je altijd te maken met 2 doelgroepen: kandidaten en organisaties. Dit maakt het vormen van één merkidentiteit met één kernboodschap complex. Maar het kan zeker, zolang je doelgroepbeschrijving (persona journey) en contentstrategie staan als een huis. We hebben geleerd daarin altijd scherp te zijn en bij elke vorm van content na te gaan wie dit moet ontvangen: kandidaten, organisaties of beiden. Bij alle campagnes en content zul je moeten kiezen tot wie je je richt en welke informatie en USPs relevant zijn. 

“Werk je aan recruitment marketing, dan heb je altijd te maken met 2 doelgroepen. Kandidaten en organisaties. Dit maakt het vormen van één merkidentiteit met één kernboodschap complex

De kracht van recruiters als ambassadeurs op LinkedIn

Recruitmentorganisaties hebben een grote winst in marketing: recruiters. Medewerkers die vanuit hun dagelijkse werk actief communiceren met de doelgroep. Je hebt eigenlijk al ambassadeurs van je merk, zonder dat je die apart hoeft te activeren. Ambassadeurs die al actief zijn op LinkedIn voor hun dagelijkse zoektocht naar geschikte kandidaten. Waar veel organisaties hun best moeten doen om hun medewerkers ook maar iets te laten delen op socialkanalen, doen recruiters dit al dagelijks. De uitdaging: zorgen dat deze communicatie afgestemd is op je totale communicatiestrategie. Bewaak én benut deze dagelijkse inzet door recruiters als kanaal mee te nemen in je planning. Neem recruiters mee in je contentstrategie en vraag waaraan zij behoefte hebben. 
 
Uit onze ervaring bleek dat de betrokken recruiters vooral behoefte hadden aan advies over verschillende contentvormen en inspiratie. We dachten daarom mee over vragen als: “hoe kan ik omgaan met visuele merkuitingen?” en “als ik een tof verhaal van een kandidaat wil delen, hoe vorm ik dat verhaal dan om tot een sterke post?”. We maakten hierbij gebruik van richtlijnen door do’s and dont’s op te stellen en templates beschikbaar te stellen.

“Met recruiters heb je eigenlijk al ambassadeurs van je merk, zonder dat je die apart hoeft te activeren 

Effectieve contentmarketing en PR in een dynamische branche

We zijn ervan overtuigd dat de bovenstaande inzichten onmisbaar zijn voor elk recruitmentbedrijf dat streeft naar echtheid, vertrouwen en succes. Het begrijpen van de behoeften en verwachtingen van zowel professionals als opdrachtgevers is de sleutel tot effectieve contentmarketing en PR in deze dynamische branche.

 

Wil je hierover sparren? Maak een afspraak met een van onze experts. 

Maak een afspraak

Meer weten?

Ontdek ons werk voor Maandag®

6

Meer blogs

Hoe krijg je invloed op het sentiment over je merk?

Leestijd: 5 m

Negatieve of positieve berichtgeving gekoppeld aan jouw organisatie vormen het ‘sentiment’ van jouw merk. Je kunt nog zo hard werken aan je eigen content, maar als de externe media of reacties van je publiek negatief zijn brengt dat een donkere schaduw over je merk. Daarom is het van belang dat je als onderdeel van je communicatiestrategie een sentimentanalyse doet én ervoor zorgt dat je handelt naar de inzichten.

Alles is PR

Leestijd: 4 m

Bij FNKE vinden we dat alles PR is. Of het nu gaat om een social post die viral gaat, een sterke merk commercial, of een goed verhaal vanuit je doelgroep, alles draagt bij aan de PR-waardigheid van je organisatie. Vaak krijgen we nog steeds de vraag: kun je ons helpen met PR? Waarbij we eindigen in een allesomvattende communicatiestrategie. Want: alles is PR. We leggen het je uit. 

Een ijzersterke contentplanning in 3 stappen

Leestijd: 4 m

Misschien herken je het? Je krijgt vanuit de hele organisatie verzoeken, ideeën en vragen over mogelijke content. Je gaat als een malle alle content verzamelen en verspreiden, of geeft anderen opdracht dit te doen, om maar zichtbaar te blijven. Maar eigenlijk heb je geen idee of het ook echt wat oplevert en of het je doelgroep raakt. Daarom is er een goede structuur nodig vanuit een weloverwogen contentstrategie. Maar hoe begin je aan zo’n structuur? In deze blog bespreken we de belangrijkste stappen om een effectieve, gestructureerde contentplanning te maken met behulp van het 3H-model.

Hoe ontwikkel je een succesvolle social media campagne?

Leestijd: 5 m

Om je social media campagne succesvol te laten zijn, moet je nadenken over zowel de strategische als de creatieve aspecten van je campagne. Een goed plan, mét aantrekkelijke content. In deze blog laten we je zien hoe je een succesvolle social media-campagne kunt ontwikkelen.