Wat is de waarde van PR voor jou als Fashionisaparty?

Opinie

FNKE breakdown

null

Lastige relatie

Ik ben Suzanne van Schaik, eigenaresse van fashion-/beautyblog en YouTube-kanaal Fashion is a party. Als professioneel blogger heb ik de afgelopen zeven jaar veel te maken gehad met PR-bureaus. Lange tijd vond ik relaties opbouwen met PR-bureaus ingewikkeld. Het frustreerde me dat bloggers die een goede relatie opbouwden met een bureau meer producten, uitnodigingen en campagnes krijgen. Ongeacht hun bereik, relevantie of de engagement van hun bezoekers. Ik bekeek contact met PR-bureaus te plat. Als een soort zakelijke transactie. “Jij geeft mij informatie, producten en/of budget en ik geef jou daar een publicatie voor terug”. Of niet, want: “Als je verzekerd wilt zijn van een publicatie, dan moet je betalen”. Ik vond het altijd erg belangrijk om mijn onafhankelijkheid te waarborgen. Veel PR-mensen proberen vriendjes met je te worden. Dat wilde ik juíst niet, uit angst dat het mijn onafhankelijkheid zou ondermijnen. Die angst is er niet meer. Daardoor is contact met PR-bureaus nu veel leuker. Omdat ik zelf minder zwart/wit en principieel ben. En omdat ik nu beter weet wat ik doe en waar ik voor sta dan zeven jaar geleden.

Dat mijn relaties met PR-bureaus lang moeizaam verliepen, lag overigens niet alleen aan mij. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat een bureau mij opeens poeslief belde als ze iets van mij wilden, terwijl ze omgekeerd altijd niet thuis gaven. Of dat een bureau beloofde dat ik een volgende keer betaald zou krijgen als ik dit keer voor niets over dit of dat product schrijf. Iets wat altijd een sprookje bleek te zijn. Aan dat soort gedrag kan ik me mateloos ergeren.

Blogger in Arnhem

Wat het er ook niet makkelijker op maakte, is dat ik al jaren in Arnhem woon. De meeste PR-bureaus zijn in Amsterdam gevestigd. Of anders in ieder geval in de Randstad. Heel vaak krijg ik de vraag: ‘Kom je even kijken naar dit?’ of ‘Wil je even koffie komen drinken om dat?’. Met alle plezier, maar negen van de tien keer vind ik het te tijdrovend om op en neer te gaan. Want ik wil niet uit het oog verliezen waar bloggen voor mij om draait: content creëren. Verder heb ik het idee dat de doorstroom in de PR-wereld vrij hoog is. Dat is onhandig, want dan héb je eindelijk een relatie opgebouwd en dan verdwijnt persoon X of Y naar een merk dat niet relevant voor mij is.

Taart voor PR-bureaus

Om toch positief af te sluiten: ik ben ontzettend blij dat PR-bureaus er zijn. Ik voel me niet afhankelijk van ze, maar ze maken het blogleven er wel een stuk makkelijker op. Voor mijn outfitposts maak ik niet zoveel gebruik van PR-bureaus, maar voor mijn make-up reviews des te meer. Ik kan ook oprecht blij worden van leuke persberichten, samples, events en contacten. Er zijn meer dan genoeg PR-mensen die ik eens een mooie bos bloemen of een lekkere taart zou moeten sturen.

De waarde van PR voor:

Gerelateerde blogs

Bekijk alle blogs arrow-right-icon