Wat doe je bij negatieve publiciteit?

PR

FNKE breakdown

Het is verstandig om vooraf na te denken over negatieve PR, oftewel negatieve publiciteit. Op Sprout.nl vond ik 4 don’ts (mét oplossingen). De meest verstandige in mijn inziens is om inderdaad zo snel mogelijk controle over de situatie te krijgen in het geval van negatief nieuws: ‘Stuur een persbericht de deur uit waarin je aangeeft wat er mankeert aan je product en hoe je het zo spoedig mogelijk oplost. Bijvoorbeeld door een terugroepactie of gratis reparatie. Is de media al met het verhaal naar buiten gekomen, voordat je er zelf over kon berichten? Neem dan zo snel mogelijk de regie weer in handen door schuld te bekennen en met goede oplossingen te komen.’

De eigenaar van de Bloemendaalse strandtent Parnassia beleefde de afgelopen dagen een pr-nachtmerrie na het wegsturen van een ALS-patiënt. Een paar tips wat je in zo’n geval van  publiciteit vooral niet moet doen. Soms is “viraal” gaan het laatste wat je wilt. De Bloemendaalse strandtent Parnassia belandde vrijdagavond in een pr-matige shitstorm nadat stripfiguren Fokke en Sukke meldden dat ALS-patiënt (en NRC-journalist) Pieter Steinz was weggestuurd van het terras van het restaurant.

Wat er dan – vooral op Twitter en Facebook – over je heen komt als ondernemer is verschrikkelijk, zegt Parnassia-eigenaar Hans Slewe tegen NRCq.nl. Het gezin van paviljoeneigenaar Slewe krijgt politiebescherming vanwege ‘serieuze bedreigingen’, schrijft Pernassia op Facebook. Er werd onder meer opgeroepen tot een stil protest en een boycot van de horecagelegenheid. Nadat Slewe besloot de dagomzet van afgelopen zondag aan de ALS-stichting te schenken ging de storm liggen.

Gerelateerde blogs

Bekijk alle blogs arrow-right-icon