Van junior tot medior PR-consultant in 2 jaar: op je bek gaan en weer opstaan

Opinie

FNKE breakdown

Na een periode als backpackend-paardenmeisje in Australië stond ik op de deurmat van FNKE. Ik overleefde een pittig sollicitatiegesprek en de vonk sloeg over! In mijn eerste week werd ik flink op de proef gesteld. Bloggen, persberichten schrijven, social media campagnes draaien, merken pitchen bij journalisten, rapporteren, een video-opname begeleiden. Tijdens mijn opleiding Communicatie schreef ik wel eens een persbericht, maar echt de diepte in duiken was nieuw. Inmiddels hebben we de taart achter de kiezen ter ere van mijn twee jarige jubileum. Tijd voor een blog!

Begin met meters maken

Wil je leren fietsen? Dan ga je op een fiets zitten en je begint met trappen. Eerst met zijwieltjes, daarna zonder. Balans vinden is moeilijk en je draagt een helm omdat je geheid op je bek gaat. Wil je PR-consultant worden? Dan is het niet veel anders. Je begint met meters maken. Heel veel meters maken. Wil je slagen? Stop dan niet als je dreigt te vallen. Laat het gebeuren. Je collega’s helpen je wel weer overeind.

Met rode wangen aan de telefoon

Mijn eerste weken bij FNKE bestonden uit veel dingen voor het eerst doen. Ik vond het doodeng om de telefoon te pakken en een journalist te vertellen waarom een nieuwe collectie van JEE-O absoluut de moeite waard was om over te schrijven. Ik had toch geen verstand van designer badkamers? Laat staan de telefoon pakken en de Volkskrant bellen omdat je een onderzoek hebt gedaan voor een grote energieleverancier. Maar als ik nooit met rood gloeiende wangen aan de telefoon zat omdat ik niet uit mijn woorden kwam tijdens een pitch, was ik er ook nooit beter in geworden.

22196233_10207812158382147_2140506031426195020_n

Volgende doel: Klant own(er) die shit

Stapje voor stapje kreeg ik meer verantwoordelijkheid. Ik kon steeds meer zonder zijwieltjes. Na een jaar besefte ik dat er minder rode strepen door mijn blogposts stonden. Ik vond het geweldig dat ik nieuwe collega’s kon vertellen hoe je de best presterende social media posts maakte en wat wel en niet werkte als je een journalist belde. Het was tijd voor mijn eerste eigen klant!

Verantwoordelijkheden zoals het verwerken van klantvragen, het bedenken en uitwerken van campagnes, het bewaken van budget en het verdelen van werk binnen het team kwamen erbij. Vanaf dat moment merkte ik echt dat ik een bijdrage lever aan het succes van onze klanten, FNKE en collega’s.

Na jaren horecabaantjes is het vanzelfsprekend om de klant als koning te behandelen. Mijn streven bij FNKE is om onze klanten het gevoel te geven dat ze de beste service krijgen. Een van de belangrijkste dingen die ik leerde bij FNKE, is dat een ‘u vraagt wij draaien strategie’ alleen op de korte termijn bevredigend werkt. Op de lange duur beseft iedereen dat je de gestelde doelen niet behaalt.

Meer verantwoordelijkheid = meer stress

Meer verantwoordelijkheid zorgt ook voor meer stress. Ik leerde omgaan met deze stress en gelukkig stond ik er niet alleen voor. De obsessie van Bram om zo efficiënt mogelijk te werken en de perfecte tools te verzamelen heeft me absoluut geholpen om stress te verminderen. Daarnaast merkte ik dat ik iemand ben die te veel hooi op mijn vork kan nemen. Het duurde even voordat ik ‘nee’ durfde te zeggen tegen werk dat niet bij mijn verantwoordelijkheden en kwaliteiten paste. Afijn, wie niet durft te vallen wordt ook niet beter.

Van junior tot medior PR-consultant in 2 jaar

*Glunderend schrijf ik deze alinea*
Nu adviseer ik al onze klanten. Ik zet problemen en vraagstukken om tot campagne plannen, maak social media strategieën voor onze klanten, brief ons team, werk nieuwe collega’s in en zet partnerships op met externe partijen. Ik heb beter leren schrijven dankzij cursussen en kritische collega’s en geleerd hoe je verschillende adviesstijlen toe moet passen. Ik leer de wereld van Inbound PR steeds beter kennen en ik ben erachter gekomen dat men nog (te) vaak middelen als doel ziet. Of ik denk dat ik ‘er’ al ben? Echt niet.

Van medior tot senior

Mijn doel voor de komende jaren is om knetter-goede strategieën en creatieve award-winning campagnes uit mijn mouw te kunnen schudden. Ik ben apetrots als we over een jaar met ons team mooie klant cases hebben neergezet en met minstens één daarvan een award binnenslepen. Mijn ultieme doel? Ik zou het echt gaaf vinden als ik een mind blowing pitch kan presenteren namens FNKE voor een tof merk zoals Basic-Fit, KLM of Albert Heijn. En op een dag zit ik bij de afstudeerpresentatie van een stagiaire die ik met succes naar zijn of haar diploma begeleid.

Naar mijn idee een alinea vol mooie en realiseerbare doelen! Ik spreek je over een tijd in mijn blog ‘van medior tot senior’ 😉

Gerelateerde blogs

Bekijk alle blogs arrow-right-icon