Stop met praten over jezelf

FNKE breakdown

Niets vermoeiender dan mensen die dag in dag uit alleen maar over zichzelf praten. Al is je levensverhaal nog zo bijzonder, op een gegeven moment ben je me gewoon kwijt. Veel leuker vind ik mensen met wie ik het ook eens over andere dingen kan hebben. Precies dat zouden bedrijven en merken ook meer moeten doen.

Leef je in

Vorige week schreef ik een blog over Inbound PR en hoe je als bedrijf met relevante content media maar ook andere stakeholders naar je toe kunt trekken. Dit doe je door je in te leven in je doelgroep en voor hen interessante content te maken en verspreiden via de kanalen waar jouw doelgroep zit.

Belangrijk daarbij is om ook eens over andere dingen te praten dan jezelf. Dus niet alleen over hoe geweldig jouw bedrijf is of de dingen die je doet, maar ook over andere onderwerpen die bij jou en je doelgroep passen.

Luister

Dit artikel van The Drum sluit hier mooi bij aan. De auteur, John Long, beschrijft het heel treffend: ‘Think about the kind of people you find interesting and enjoy being around. They don’t ramble on endlessly about themselves. They’ve got a knack for finding what interests you—and they always seem to have some interesting tidbit about that subject that captures your attention. They meet you on your level. They listen. They fascinate. And so should brands.’

Maar hoe weet je waar jouw bedrijf over zou moeten praten? Om daarachter te komen moet je: 1. heel goed weten waar je als bedrijf voor staat en 2. je doelgroep door en door kennen. En wat moet je doen om een ander te leren kennen? Precies, luisteren. Zoek uit waar je doelgroep zich bevindt en zorg dat je weet wat hen bezighoudt en boeit.

Praat geen poep

Wat je ook nodig hebt is geloofwaardigheid. Dus, praat over zaken waar je verstand van hebt en die bij jouw bedrijf passen en sla de plank niet mis, zoals Pepsi afgelopen zomer deed met hun Kendall Jenner-campagne. Met alle negatieve gevolgen van dien voor zowel het merk als de reality-ster.

Vertel iets waarmee je de interesse opwekt, op een manier die je doelgroep aanspreekt. Alleen zo win je hun vertrouwen en krijg je er loyaliteit voor terug. En dat is waar het je uiteindelijk om te doen is, toch?

Lees verder: The Drum

Gerelateerde blogs

Bekijk alle blogs arrow-right-icon