FNKE's Blog

6

Bij FNKE schrijven we blogs.

We vertellen je graag meer over onze visie en kennis op het gebied van communicatie. Van content marketing tot PR. De laatste trends, tips, onze kennis en zaken die ons bezig houden (en jou ook bezig zouden moeten houden); dat lees je hier!

Ik zoek een PR-bureau, help!

Leestijd: 2 m

Je hebt behoefte aan aandacht in de media. Tijd om een PR-bureau in te schakelen. Maar hoe doe je dit nu op een slimme manier en hoe vind je het juiste PR-bureau? Ik geef je vandaag wat tips, die niet alleen jou helpen bij het vinden van het juiste PR-bureau, maar ook aan onze kant zorgen voor een glimlach. Je weet waar je heen wil, je weet wat jouw merk nodig heeft en hebt een helder budget. Op basis van jullie DNA maak je een voorselectie uit PR-bureaus die passen qua DNA, bewezen successen, gewenste omvang, klantprofielen en uitstraling.

Hoe vind je de juiste influencers?

Leestijd: 2 m

Ik schreef al eerder over influencers en over de versplintering van het medialandschap. Influencers, het zijn er veel en ze zijn er in vele soorten. Bij BN-ers is het heel duidelijk waar ze voor staan en na een rondje googlen weet je precies waar je moet zijn voor de specifieke BN-er die bij je past. Nu doen wij niet zoveel met BN-ers maar wel met influencers. En het blijkt verdomd lastig om de subtop in kaart te brengen met behulp van tools. Wij hebben er een aantal getest, waaronder Coosto, Getlittlebird en Klear. Bij Coosto is het heel duidelijk dat het van origine een webcare tool is. Prima voor monitoring en webcare, maar niet geschikt voor het vinden van influencers.

Data-gedreven PR, wat is dat nou eigenlijk?

Leestijd: 4 m

Data zijn ’the talk of the town’, maar wat is data-gedreven PR? Amerikaanse bureaus als Shift Communications en Walker Sands in VS, zijn hier al veel verder mee, maar ook in Nederland worden de eerste voorzichtige stappen gezet. In dit artikel leg ik uit welke ontwikkelingen eraan staan te komen. Het gaat wat ver om te zeggen dat de PR-wereld de digitale omslag heeft gemist, maar in de strategie is weinig veranderd. Het is nog steeds vaak deze cyclus: idee, persbericht, nabellen, publicaties, activatie, einde campagne. Het verschil is dat het persbericht nu ook naar bloggers gaat en BN’ers concurrentie hebben gekregen van influencers. Veel PR-bureaus werken op deze manier en dat gaat goed. Op basis van intuïtie, ervaring en hun netwerk behalen ze mooie resultaten voor hun klanten.

Influencer marketing – hipper dan vintage

Leestijd: 3 m

Influencer marketing, iets wat iedereen wil. Logisch, want waar vraag is, is aanbod. En dat aanbod groeit met de dag. Maar hoe hip is influencer marketing nu eigenlijk? Om deze vraag te kunnen beantwoorden, neem ik jullie mee naar 1999. Mijn moeder kocht destijds rvg media & impact, onze zus. Thuis hadden wij een paar jaar een computer en adsl was nog geen gemeengoed. Mijn moeder had een warm netwerk met mediarelaties, die op hun beurt verantwoordelijk waren voor diverse katernen in uiteenlopende printtitels.

Google Trends, Brexit en de valkuil van data

Leestijd: < 1 m

Data, in dit geval Google Trends, is niks zonder juiste interpretatie. Na de Brexit zouden Britten massaal zijn Googlen naar de betekenis van de EU. Journalisten trokken snel de conclusie dat de Britten dus geen idee hadden wat ze nou aan het doen waren bij het referendum. Fout.

Data-gedreven PR: hoe kun je zonder?

Leestijd: 2 m

Gister keek ik naar de presentatie van Christopher Penn, de VP of Marketing van het PR-bureau van de toekomst: Shift Communications. Ik genoot van zijn keynote en verbaasde mij over de oh’s en ah’s uit de zaal. Data-gedreven PR bleek nog geen gemeengoed onder de aanwezigen, terwijl het juist bij ons de absolute focus heeft. Sterker nog, data is onmisbaar binnen ons mooie vak.

FastRider kiest voor PR-bureau FNKE

Leestijd: 2 m

FastRider heeft gekozen voor PR-bureau FNKE om het merk en de innovatieve producten stevig op de kaart te zetten én te houden. FastRider is de marktleider op het gebied van fietstassen en -manden in de Benelux. Het Nederlandse bedrijf bestaat in 2016 50 jaar en dat wordt het hele jaar gevierd.

Journalist, gebruik mij!

Leestijd: 2 m

Over de relatie tussen PR-bureaus en de media wordt vaak geheimzinnig gedaan. Terwijl het zo klaar als een klontje is, we kunnen niet zonder elkaar. Wij hebben mooie verhalen, zij hebben het platform. Of dat nou een krant, blog, TV-programma, vlog of Instagram is. De meeste verhalen vind je als redacteur zelf, buiten een PR-bureau om. Maar waarom zou je geen gebruik maken van iemand die je verhalen aanreikt, die het verhaal door en door kent, die graag meedenkt en ook nog eens gratis en voor niks jouw stuk kan corrigeren?

Pitchen is niet gratis ideeën shoppen

Leestijd: 2 m

In de afgelopen maanden hebben wij het nu twee keer meegemaakt. Je wordt uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek, maar belandt opeens in de voorfase van een pitch. Zo mochten wij recentelijk vertellen over ons werk, wat wij allemaal kunnen en voor wie wij dat eerder deden. Op onze beurt stelde wij verhelderende en soms kritische vragen. Aan het einde van het gesprek werden wij bedankt voor onze tijd en er zou nog contact worden opgenomen.

The Joneses: data gedreven PR sinds 2009

Leestijd: 2 m

Bij FNKE doen we aan Marketing PR. Wij introduceren nieuwe merken of producten aan de beoogde doelgroep. Dat doen we door het beïnvloeden van de beïnvloeders, al klinkt dat schimmig. In de film The Joneses wordt dé perfecte familie geplugd in een ‘willekeurige buurt’, een all American Suburb. De gezinsleden van deze perfecte familie dragen de meest trendy kleding, gebruiken de nieuwste gadgets en genieten van een prachtig interieur. En zodra er een nieuw model op de markt komt, dan hebben zij het direct. Buurtbewoners kunnen niet achterblijven.

RIP het ouderwetse uurtje factuurtje

Leestijd: 3 m

Het uurtje factuurtje model is ziek en hopeloos ouderwets. Bij rvg worstelden wij er al jaren mee en nu bij FNKE is het same-same-but-different. Tijdens mijn zoektocht naar de oplossing, las ik het boek the Marketing Agency Blueprint van Paul Roetzer. In hoofdstuk één gaat hij in op het elimineren van “Billable Hours”, waarbij bureau’s weggaan van het uurtje-factuurtje principe en zich bewegen naar resultaatgerichte samenwerking op basis van toegevoegde waarde.

Meten is weten

Leestijd: 2 m

“We meten wat af bij FNKE”, dat riep ik een paar weken geleden al, net nadat de discussie over PR-waarde weer eens de kop opstak. Inhoudelijk vertelde ik toen nog niet over de hoed en de rand. In dit blog doe ik dat vandaag wel, waarbij ik inzoom op de nulmeting.

Wij zijn FNKE.

Eigenwijs. Creatief. Databedreven.