FNKE's Blog

6

Bij FNKE schrijven we blogs.

We vertellen je graag meer over onze visie en kennis op het gebied van communicatie. Van content marketing tot PR. De laatste trends, tips, onze kennis en zaken die ons bezig houden (en jou ook bezig zouden moeten houden); dat lees je hier!

Wat is Inbound PR?

Leestijd: 2 m

Het begrip Inbound PR gonst al een tijdje rond in de PR-wereld. Inbound kennen we vanuit de marketing maar de combinatie met PR is nieuw. Wat het inhoudt, leg ik uit in mijn blog. Online is er nog niet zo veel over het onderwerp te vinden. Op zich niet vreemd, aangezien het concept pas twee jaar geleden de wereld in is geslingerd door Iliyana Stareva van Hubspot. Zij schreef er ook een boek over Inbound PR, dat volgend jaar april uitkomt. Maar voordat ik ga uitleggen wat Inbound PR is, zoom ik eerst in op de begrippen inbound en outbound.

Bereik betekent niet dat je mensen ook bereikt

Leestijd: < 1 m

Niks werkt zo frustrerend als je geïnteresseerd bent in een artikel en je op een paywall stuit. Dat doen de Britten dus ook niet. Je kan maandelijks supporter worden. Interessanter zijn de donaties die je kan doen. Dat blijkt te werken, 800.000 mensen uit 140 landen dragen financieel bij aan journalistiek van The Guardian. Deze betrokken lezers levert ze momenteel meer op dan adverteerders, zo zegt David Pemsel in een interview met The Drum.

Hoera FNKE twee jaar oud FNKE

Leestijd: 2 m

Wat doe je bij het naderen van je verjaardag? Je blikt terug en droomt over wat er komen gaat, net als bij een jaarwisseling. FNKE is alweer twee jaar oud en alle clichés zijn waar. De tijd vliegt. Als ik terugkijk naar de afgelopen twee jaar, ben ik onwijs trots. In 2015 startte wij in een roerige markt. Budgetten lagen onder druk en er werd veel gediscussieerd over de meetbaarheid en waarde van PR.

Lang leve het nabellen van het persbericht

Leestijd: 3 m

Het persbericht is ouderwets, dood en vooral niet effectief, aldus zo ongeveer elke PR-goeroe ooit. Maar waarom worden er dan nog zoveel verzonden? Dan moet er toch wel iets goed aan zijn. Wat mij betreft is het persbericht dan ook nog springlevend, zeker als het persbericht nog eens goed wordt opgevolgd. Hoe en wat goed opvolgen is, leg ik hieronder uit.

Werken bij een PR-bureau FNKE, PR

Leestijd: 3 m

In de afgelopen maanden hebben wij enorme successen geboekt. Mooie projecten gedaan bij onze huidige klanten en het aantal klanten verder uitgebreid. Toch is er iets waar wij niet goed in zijn: het vinden en behouden van nieuwe collega’s. De afgelopen twee weken was ik op vakantie met mijn gezin, dat bestaat uit mijn vrouw en tweeling van bijna 4. Tijdens deze vakantie heb ik veel nagedacht over de toekomst van FNKE en de kracht van goede collega’s. Mijn kinderen, die natuurlijk nog niet kunnen zwemmen, vonden het zwembad reuze interessant maar ook enorm spannend. Mijn dochter wilde als eerste het water in, maar niet zonder hulp van papa.

Beter bloggen met Google Analyticsdata

Leestijd: 4 m

Het is populair om vooruit te kijken en allerlei wilde voorspellingen te doen. Helaas wordt er maar weinig gecontroleerd of al die wilde voorspellingen ook daadwerkelijk uitkomen. Daarom kijk ik liever terug in de data om te kijken welke blogs succesvol waren en waar we in 2017 op kunnen voortborduren. In het verleden behaalde resultaten bieden namelijk een prima houvast voor de toekomst.

Waarde van PR voor Hans Kramer

Leestijd: 3 m

Mijn naam is Hans Kramer. Ik ben allereerst als trotse aandeelhouder verantwoordelijk voor content en PR bij het sociale crowdfunding platform Lendahand. Wij creëren werkgelegenheid en toegang tot basisbehoeften als (schone) energie, drinkwater en onderwijs in ontwikkelingslanden. PR gaat voor mij over het opzoeken van je klanten, je leveranciers en je (nieuwe) medewerkers met verhalen die het vertrouwen en de relatie verstevigen. Bereik is nog steeds een factor die meespeelt, maar de focus verschuift gelukkig richting impact maken. De ene keer vertel je een verhaal via een mooi interview met je voorman of- vrouw in een grote krant, de andere keer doe je dat via je app of eigen blog en zet je Custom Audience of retargeting advertenties in op Facebook om mensen daarnaartoe te krijgen.

Wat is de waarde van PR voor jou als Gadgetgear

Leestijd: 2 m

Deel 2 in de serie over de waarde van PR voor klant/blogger/vlogger/influencer/journalist/iets anders. Arjan Olsder, hoofdredacteur van Gadgetgear, wat is de waarde van PR voor jou? Het is vitaal voor het dagelijks nieuws. Als het om productnieuws is het dé bron van snel te schrijven berichten. Fact checken is doorgaans niet heel hard nodig. Wel is het belangrijk dat persberichten 'toegankelijk' zijn. Zeker tijdens beurzen zijn er veel persberichten die afvallen. Simpelweg doordat ik niet meteen (of binnen 1 klik) het fotomateriaal heb of doordat het een enorme ongestructureerde letterbrij is.

Druk? Bloggen gaat er als eerste aan

Leestijd: < 1 m

Hoe ik dat toch doe, dat wekelijks bloggen, is een veelgestelde vraag wanneer ik spreek met eigenaren of directeuren van andere bureaus. Nu ben ik al een tijdje stil en stel ik mijzelf dezelfde vraag. Mijn laatste blog dateert van weken geleden. Hoe deed ik dat in de periode daarvoor? Voordat ik daarop in ga, blik ik even terug op de afgelopen periode. Want man, wat was het hectisch!

Wat is de waarde van PR voor jou als Fashionisaparty?

Leestijd: 2 m

Lange tijd vond ik relaties opbouwen met PR-bureaus ingewikkeld. Het frustreerde me dat bloggers die een goede relatie opbouwden met een bureau meer producten, uitnodigingen en campagnes krijgen. Ongeacht hun bereik, relevantie of de engagement van hun bezoekers. Ik bekeek contact met PR-bureaus te plat. Als een soort zakelijke transactie. “Jij geeft mij informatie, producten en/of budget en ik geef jou daar een publicatie voor terug”. Of niet, want: “Als je verzekerd wilt zijn van een publicatie, dan moet je betalen”. Ik vond het altijd erg belangrijk om mijn onafhankelijkheid te waarborgen. Veel PR-mensen proberen vriendjes met je te worden.

FNKE helpt ProRail bij De Ontknoping

Leestijd: 2 m

De afgelopen tien jaar heeft ProRail rondom Utrecht Centraal het spoor en de stationshal compleet vernieuwd. Dat zal niemand zijn ontgaan, elke keer als het spoor een weekend dicht zat, was dit groot nieuws. Maar waarom en wat er nou precies is gedaan die afgelopen jaren, dat is minder bekend. Daar brengt FNKE samen met ProRail verandering in.

PR = creativiteit x hard werken

Leestijd: 3 m

De uitkomst van ons werk is vaak een creatieve campagne, waaraan vooraf keihard gewerkt is. Vergaderen, concepten uitwerken, strategie schrijven, vormgevers instrueren, schrijven, bijschaven en nog veel meer moet er gebeuren voor jij die indrukwekkende campagne ziet. Grof geschat bestaat mijn werk voor 80% hard werken en 20% creatief bezig zijn. Die 80% bestaat wel uit het uitvoeren van die 20% creativiteit.

Wij zijn FNKE.

Eigenwijs. Creatief. Databedreven.