FNKE's Blog

Bij FNKE schrijven we blogs.
We vertellen je graag meer over onze visie en kennis op het gebied van communicatie. Van content marketing tot PR. De laatste trends, tips, onze kennis en zaken die ons bezig houden (en jou ook bezig zouden moeten houden); dat lees je hier!
Beter bloggen met Google Analyticsdata
Leestijd: 4 mHet is populair om vooruit te kijken en allerlei wilde voorspellingen te doen. Helaas wordt er maar weinig gecontroleerd of al die wilde voorspellingen ook daadwerkelijk uitkomen. Daarom kijk ik liever terug in de data om te kijken welke blogs succesvol waren en waar we in 2017 op kunnen voortborduren. In het verleden behaalde resultaten bieden namelijk een prima houvast voor de toekomst.
Waarde van PR voor Hans Kramer
Leestijd: 3 mMijn naam is Hans Kramer. Ik ben allereerst als trotse aandeelhouder verantwoordelijk voor content en PR bij het sociale crowdfunding platform Lendahand. Wij creëren werkgelegenheid en toegang tot basisbehoeften als (schone) energie, drinkwater en onderwijs in ontwikkelingslanden. PR gaat voor mij over het opzoeken van je klanten, je leveranciers en je (nieuwe) medewerkers met verhalen die het vertrouwen en de relatie verstevigen. Bereik is nog steeds een factor die meespeelt, maar de focus verschuift gelukkig richting impact maken. De ene keer vertel je een verhaal via een mooi interview met je voorman of- vrouw in een grote krant, de andere keer doe je dat via je app of eigen blog en zet je Custom Audience of retargeting advertenties in op Facebook om mensen daarnaartoe te krijgen.
Wat is de waarde van PR voor jou als Gadgetgear
Leestijd: 2 mDeel 2 in de serie over de waarde van PR voor klant/blogger/vlogger/influencer/journalist/iets anders. Arjan Olsder, hoofdredacteur van Gadgetgear, wat is de waarde van PR voor jou? Het is vitaal voor het dagelijks nieuws. Als het om productnieuws is het dé bron van snel te schrijven berichten. Fact checken is doorgaans niet heel hard nodig. Wel is het belangrijk dat persberichten 'toegankelijk' zijn. Zeker tijdens beurzen zijn er veel persberichten die afvallen. Simpelweg doordat ik niet meteen (of binnen 1 klik) het fotomateriaal heb of doordat het een enorme ongestructureerde letterbrij is.
Druk? Bloggen gaat er als eerste aan
Leestijd: < 1 mHoe ik dat toch doe, dat wekelijks bloggen, is een veelgestelde vraag wanneer ik spreek met eigenaren of directeuren van andere bureaus. Nu ben ik al een tijdje stil en stel ik mijzelf dezelfde vraag. Mijn laatste blog dateert van weken geleden. Hoe deed ik dat in de periode daarvoor? Voordat ik daarop in ga, blik ik even terug op de afgelopen periode. Want man, wat was het hectisch!
Wat is de waarde van PR voor jou als Fashionisaparty?
Leestijd: 2 mLange tijd vond ik relaties opbouwen met PR-bureaus ingewikkeld. Het frustreerde me dat bloggers die een goede relatie opbouwden met een bureau meer producten, uitnodigingen en campagnes krijgen. Ongeacht hun bereik, relevantie of de engagement van hun bezoekers. Ik bekeek contact met PR-bureaus te plat. Als een soort zakelijke transactie. “Jij geeft mij informatie, producten en/of budget en ik geef jou daar een publicatie voor terug”. Of niet, want: “Als je verzekerd wilt zijn van een publicatie, dan moet je betalen”. Ik vond het altijd erg belangrijk om mijn onafhankelijkheid te waarborgen. Veel PR-mensen proberen vriendjes met je te worden.
FNKE helpt ProRail bij De Ontknoping
Leestijd: 2 mDe afgelopen tien jaar heeft ProRail rondom Utrecht Centraal het spoor en de stationshal compleet vernieuwd. Dat zal niemand zijn ontgaan, elke keer als het spoor een weekend dicht zat, was dit groot nieuws. Maar waarom en wat er nou precies is gedaan die afgelopen jaren, dat is minder bekend. Daar brengt FNKE samen met ProRail verandering in.
PR = creativiteit x hard werken
Leestijd: 3 mDe uitkomst van ons werk is vaak een creatieve campagne, waaraan vooraf keihard gewerkt is. Vergaderen, concepten uitwerken, strategie schrijven, vormgevers instrueren, schrijven, bijschaven en nog veel meer moet er gebeuren voor jij die indrukwekkende campagne ziet. Grof geschat bestaat mijn werk voor 80% hard werken en 20% creatief bezig zijn. Die 80% bestaat wel uit het uitvoeren van die 20% creativiteit.
Ik zoek een PR-bureau, help!
Leestijd: 2 mJe hebt behoefte aan aandacht in de media. Tijd om een PR-bureau in te schakelen. Maar hoe doe je dit nu op een slimme manier en hoe vind je het juiste PR-bureau? Ik geef je vandaag wat tips, die niet alleen jou helpen bij het vinden van het juiste PR-bureau, maar ook aan onze kant zorgen voor een glimlach. Je weet waar je heen wil, je weet wat jouw merk nodig heeft en hebt een helder budget. Op basis van jullie DNA maak je een voorselectie uit PR-bureaus die passen qua DNA, bewezen successen, gewenste omvang, klantprofielen en uitstraling.
Hoe vind je de juiste influencers?
Leestijd: 2 mIk schreef al eerder over influencers en over de versplintering van het medialandschap. Influencers, het zijn er veel en ze zijn er in vele soorten. Bij BN-ers is het heel duidelijk waar ze voor staan en na een rondje googlen weet je precies waar je moet zijn voor de specifieke BN-er die bij je past. Nu doen wij niet zoveel met BN-ers maar wel met influencers. En het blijkt verdomd lastig om de subtop in kaart te brengen met behulp van tools. Wij hebben er een aantal getest, waaronder Coosto, Getlittlebird en Klear. Bij Coosto is het heel duidelijk dat het van origine een webcare tool is. Prima voor monitoring en webcare, maar niet geschikt voor het vinden van influencers.
Data-gedreven PR, wat is dat nou eigenlijk?
Leestijd: 4 mData zijn ’the talk of the town’, maar wat is data-gedreven PR? Amerikaanse bureaus als Shift Communications en Walker Sands in VS, zijn hier al veel verder mee, maar ook in Nederland worden de eerste voorzichtige stappen gezet. In dit artikel leg ik uit welke ontwikkelingen eraan staan te komen. Het gaat wat ver om te zeggen dat de PR-wereld de digitale omslag heeft gemist, maar in de strategie is weinig veranderd. Het is nog steeds vaak deze cyclus: idee, persbericht, nabellen, publicaties, activatie, einde campagne. Het verschil is dat het persbericht nu ook naar bloggers gaat en BN’ers concurrentie hebben gekregen van influencers. Veel PR-bureaus werken op deze manier en dat gaat goed. Op basis van intuïtie, ervaring en hun netwerk behalen ze mooie resultaten voor hun klanten.
Influencer marketing – hipper dan vintage
Leestijd: 3 mInfluencer marketing, iets wat iedereen wil. Logisch, want waar vraag is, is aanbod. En dat aanbod groeit met de dag. Maar hoe hip is influencer marketing nu eigenlijk? Om deze vraag te kunnen beantwoorden, neem ik jullie mee naar 1999. Mijn moeder kocht destijds rvg media & impact, onze zus. Thuis hadden wij een paar jaar een computer en adsl was nog geen gemeengoed. Mijn moeder had een warm netwerk met mediarelaties, die op hun beurt verantwoordelijk waren voor diverse katernen in uiteenlopende printtitels.
Google Trends, Brexit en de valkuil van data
Leestijd: < 1 mData, in dit geval Google Trends, is niks zonder juiste interpretatie. Na de Brexit zouden Britten massaal zijn Googlen naar de betekenis van de EU. Journalisten trokken snel de conclusie dat de Britten dus geen idee hadden wat ze nou aan het doen waren bij het referendum. Fout.