FNKE's Blog

6

Bij FNKE schrijven we blogs.

We vertellen je graag meer over onze visie en kennis op het gebied van communicatie. Van content marketing tot PR. De laatste trends, tips, onze kennis en zaken die ons bezig houden (en jou ook bezig zouden moeten houden); dat lees je hier!

Inbound PR: 3 tips voor het maken van relevante content

Leestijd: 2 m

In een van mijn vorige blogs vertelde ik je wat Inbound PR inhoudt. Voor een succesvolle inbound PR strategie heb je relevante content nodig. Maar waar moet je op letten als je begint met het maken van content? En wat moet je vooral níet doen? Ik geef je alvast drie tips. Bij inbound PR gaat het over hoe jij als bedrijf met relevante content media maar ook andere stakeholders naar je toe kunt trekken. Hiervoor moet je je inleven in de belevingswereld van je doelgroep(en) en content maken die hun aandacht trekt. Dit betekent dat je het ook eens over andere dingen moet hebben dan over jezelf of het product dat je levert.

7 dingen die je moet meten met media monitoring

Leestijd: 3 m

Iedere dag werk je aan goed uitgedachte campagnes, schrijf je content voor je doelgroep, plaats je berichten op social media en probeer je de juiste journalist te bereiken. Maar wat is het resultaat van al dit werk? En zit je eigenlijk wel op het goede spoor? Je hebt er vast wel een idee over maar je wilt het zeker weten. Daarom moet je media monitoring inzetten. Wat moet je dan meten? Begin eens met deze zeven dingen.

Inbound PR stap 1: maak media persona’s

Leestijd: 2 m

Een tijd terug schreef ik mijn eerste blog in een reeks over Inbound PR. Na veel lezen en een training aan de Hubspot Academy over inbound ben ik een stuk wijzer geworden. In deze blog ga ik in op de eerste stap die nodig is voor een succesvolle inbound PR strategie: het maken van media persona’s. Buyer persona’s kennen we wel, maar media persona’s? Net als bij inbound marketing is het bij inbound PR essentieel om te weten wie je wilt bereiken. Hiervoor stel je media persona’s op. Dit zijn fictieve, algemene profielen van een groep personen uit de media die je wilt bereiken. Dit gaat verder dan het verzamelen van data die vaak al over journalisten worden bijgehouden, zoals hun voorkeuren en reacties en aantal clicks op een persbericht. Bij het opstellen van media persona’s ga je op zoek naar trends, de grootste gemene deler. Je duikt in hun belevingswereld, zodat content daar later op aansluit.

Waarom moet je media monitoring inzetten bij campagnes?

Leestijd: 2 m

Het monitoren van je merk is essentieel om je werk als PR / marketing of communicatie man te kunnen doen. Zo krijg je een helder beeld over jouw organisatie in de media. Je weet wie er over je schrijft en wie de belangrijkste influencers zijn voor jouw merk. Media monitoring is de eerste stap die je zet als je wilt werken aan de reputatie van jouw organisatie. Want zonder dit inzicht schiet je met hagel terwijl je met precisie kan mikken.

Waarde van PR voor Desirée Pelgrom van Curvacious

Leestijd: 3 m

Ik ben Desirée Pelgrom-Geurts, 33 jaar, getrouwd en moeder van dochter Shae (3). Ik ben begonnen met ondernemen op m’n 18e als administratieve duizendpoot voor kleine bedrijven, runde een webwinkel en begon in 2010 als hobby te bloggen. Dit groeide na enkele jaren uit tot een onderneming waardoor ik zowel de administratieve werkzaamheden en de webwinkel achter me heb gelaten. Inmiddels blog ik dus alweer bijna 8 jaar op Curvacious, een feel good lifestyle blog.Naast het bloggen is er de afgelopen jaren steeds meer werk met vrouwelijke ondernemers bij gekomen die ik help met allerlei praktische tips omtrent tekstwerk, SEO, professioneel bloggen, online marketing en brainstorm- en sparringsessies.

Waarde van PR voor Yvette van Hellemondt

Leestijd: 3 m

Ik ben Yvette van Hellemondt, communicatiespecialist bij Oxxio en sinds maart verantwoordelijk voor de PR & Socials. PR zie ik als een methode om de verhalen van de organisatie, de medewerkers en onze klanten te vertellen. Of eigenlijk…te laten vertellen. PR zie ik als een methode om de verhalen van de organisatie, de medewerkers en onze klanten te vertellen. Of eigenlijk…te laten vertellen. Zo helpt PR bij het verbinden van de mensen en ons merk. De kunst is om de verhalen zo te vertellen dat mensen getriggerd worden, de verhalen slikken en er iets van vinden. Want goede PR verspreidt zich vanzelf.

Stop met praten over jezelf

Leestijd: 2 m

Niets vermoeiender dan mensen die dag in dag uit alleen maar over zichzelf praten. Al is je levensverhaal nog zo bijzonder, op een gegeven moment ben je me gewoon kwijt. Veel leuker vind ik mensen met wie ik het ook eens over andere dingen kan hebben. Precies dat zouden bedrijven en merken ook meer moeten doen.

Wat is Inbound PR?

Leestijd: 2 m

Het begrip Inbound PR gonst al een tijdje rond in de PR-wereld. Inbound kennen we vanuit de marketing maar de combinatie met PR is nieuw. Wat het inhoudt, leg ik uit in mijn blog. Online is er nog niet zo veel over het onderwerp te vinden. Op zich niet vreemd, aangezien het concept pas twee jaar geleden de wereld in is geslingerd door Iliyana Stareva van Hubspot. Zij schreef er ook een boek over Inbound PR, dat volgend jaar april uitkomt. Maar voordat ik ga uitleggen wat Inbound PR is, zoom ik eerst in op de begrippen inbound en outbound.

Bereik betekent niet dat je mensen ook bereikt

Leestijd: < 1 m

Niks werkt zo frustrerend als je geïnteresseerd bent in een artikel en je op een paywall stuit. Dat doen de Britten dus ook niet. Je kan maandelijks supporter worden. Interessanter zijn de donaties die je kan doen. Dat blijkt te werken, 800.000 mensen uit 140 landen dragen financieel bij aan journalistiek van The Guardian. Deze betrokken lezers levert ze momenteel meer op dan adverteerders, zo zegt David Pemsel in een interview met The Drum.

Hoera FNKE twee jaar oud FNKE

Leestijd: 2 m

Wat doe je bij het naderen van je verjaardag? Je blikt terug en droomt over wat er komen gaat, net als bij een jaarwisseling. FNKE is alweer twee jaar oud en alle clichés zijn waar. De tijd vliegt. Als ik terugkijk naar de afgelopen twee jaar, ben ik onwijs trots. In 2015 startte wij in een roerige markt. Budgetten lagen onder druk en er werd veel gediscussieerd over de meetbaarheid en waarde van PR.

Lang leve het nabellen van het persbericht

Leestijd: 3 m

Het persbericht is ouderwets, dood en vooral niet effectief, aldus zo ongeveer elke PR-goeroe ooit. Maar waarom worden er dan nog zoveel verzonden? Dan moet er toch wel iets goed aan zijn. Wat mij betreft is het persbericht dan ook nog springlevend, zeker als het persbericht nog eens goed wordt opgevolgd. Hoe en wat goed opvolgen is, leg ik hieronder uit.

Werken bij een PR-bureau FNKE, PR

Leestijd: 3 m

In de afgelopen maanden hebben wij enorme successen geboekt. Mooie projecten gedaan bij onze huidige klanten en het aantal klanten verder uitgebreid. Toch is er iets waar wij niet goed in zijn: het vinden en behouden van nieuwe collega’s. De afgelopen twee weken was ik op vakantie met mijn gezin, dat bestaat uit mijn vrouw en tweeling van bijna 4. Tijdens deze vakantie heb ik veel nagedacht over de toekomst van FNKE en de kracht van goede collega’s. Mijn kinderen, die natuurlijk nog niet kunnen zwemmen, vonden het zwembad reuze interessant maar ook enorm spannend. Mijn dochter wilde als eerste het water in, maar niet zonder hulp van papa.

Wij zijn FNKE.

Eigenwijs. Creatief. Databedreven.