FNKE's Blog

6

Bij FNKE schrijven we blogs.

We vertellen je graag meer over onze visie en kennis op het gebied van communicatie. Van content marketing tot PR. De laatste trends, tips, onze kennis en zaken die ons bezig houden (en jou ook bezig zouden moeten houden); dat lees je hier!

De 7 content marketing trends van 2020

Leestijd: 4 m

Content marketing is hot en mag niet ontbreken in je strategie. Ieder communicatiebureau op de hoek claimt inmiddels de term. Het is een manier om je doelgroep met een zachte landing in aanraking te brengen met je merk. Wij onderzochten de ontwikkelingen en geven jou een overzicht met de trends van 2020.

8 creatieve schrijftips voor content marketing

Leestijd: 4 m

Je kent het wel. Het is weer tijd om de wekelijkse nieuwsbrief te schrijven of je moet aan de slag met dat persbericht over saaie jaarcijfers. Je verzint tussenkopjes, plakt alle informatie in een document en beschrijft het wie, wat, waar, waarom en hoe in de intro. Het schrijven gaat op de automatische piloot en je tekst heeft weinig creativiteit. Tijd om daar wat geur en kleur in te gooien! Tijd om je content marketing naar het volgende niveau te tillen!

Ga je voor inbound marketing of inbound PR?

Leestijd: 3 m

Ondanks de verschillen in inbound marketing en inbound PR hoef je het een niet te laten voor het ander. Voor de beste resultaten ga je aan de slag met beide methodes en pas je een inbound aanpak toe op al je content. Een juiste toepassing van inbound zorgt voor meer verkeer naar je website van de juiste mensen. “Approach your online content with both the buyer persona and media persona in mind using all stages of the buyer’s and media’s journeys.” Je kunt dus met beide tegelijk beginnen. Het is geen hele omslag om met inbound aan de slag te gaan. Het is een verandering in de manier waarop je omgaat met je content. Pas je content aan op je persona’s. Hou telkens je buyer persona en media persona in gedachte en maak content voor alle fases van de buyer’s en media’s journey.

5 tips om je team te betrekken bij een campagne met een PR dashboard

Leestijd: 2 m

Roept je campagne vragen op? Dan zie je dat al terwijl je campagne nog loopt. Zo spelen jij en je team er direct makkelijk op in. Je ziet bijvoorbeeld direct hoeveel positieve en negatieve aandacht je campagne genereert. Sentiment meten en interpreteren is geen exacte wetenschap. Gelukkig worden tools steeds beter in het filteren van bijvoorbeeld sarcasme. Hoe dan ook: cijfers liegen niet. Dat zorgt voor constructieve discussies.

Inbound PR stap 3: Maak relevante content voor je doelgroep

Leestijd: 3 m

Voordat je als een ware Mulisch enorme lappen diepzinnige tekst op je website gooit, moet je weten voor wie je die content maakt. Want als je gaat schrijven zonder dat je weet wie de lezer is, weet je ook niet waar je over moet schrijven en op welke manier je diegene aan moet spreken. Daarom is het belangrijk om eerst persona’s op te stellen en vervolgens je content aan te laten sluiten op de behoeftes van je persona’s.

Leren adviseren, zo geef je klanten advies als PR consultant

Leestijd: 3 m

Jeroen Schoenmakers van adviesbureau Cordes staat drie middagen voor onze neus. Tijdens de cursus adviesvaardigheden zoomen we in op advies voor verschillende klanten. Iedere persoon is anders en dus ook iedere klant. Daarom is het belangrijk dat je je als PR consultant aanpast op verschillende kennis- en ambitieniveaus. Jeroen noemt dit ‘situationeel adviseren’. Heb je te maken met iemand die veel vakkennis heeft, dan is het handig als je op hetzelfde kennisniveau praat. Heeft degene tegenover je minder kennis van het vak, kom dan daadkrachtig over, ben de expert en neem diegene aan de hand mee. Is iemand nog niet klaar voor verandering, speel dan in op gevoel en stel de juiste vragen. Kortom: de manier van adviseren pas je aan op de vakkennis (het vermogen) en de leergierigheid (de ambitie) van de klant.

Hoe beinvloed je online sentiment?

Leestijd: 3 m

Woorden als ‘slechte’ en ‘belazerd’ komen in de categorie (zeer) negatief en woorden als ‘fijn’ en ‘enthousiast’ in de categorie (zeer) positief. De positieve berichten krijgen een groene kleur en de negatieve berichten worden rood weergegeven. Zo klaar als een klontje, toch? Wat nog niet zo klaar is als een klontje, is het bepalen van sentiment bij sarcasme. Berichten als ‘vreselijk lekker gegeten’ vinden computers nog moeilijk te begrijpen. Gelukkig ontwikkelen monitoring tools zich continu, waardoor sarcasme steeds beter gemeten wordt. Door emoticons mee te nemen en bepaalde woorden uit te sluiten in de analyse wordt het sentiment steeds nauwkeuriger bepaald. Denk bijvoorbeeld aan het uitsluiten van het woord ‘slagveld’ bij de sentiment bepaling van een Battlefield tour. Zo krijg je geen onjuist negatief sentiment in je overzicht.

Inbound PR stap 2: maak een newsroom

Leestijd: 3 m

Met een inbound PR newsroom duik je verder in de relevante content van je bedrijf en geef je de journalist alles wat hij of zij nodig heeft, in de fase waarin hij of zij zich bevindt. Denk hierbij aan het plaatsen van video-interviews met belangrijke personen binnen je bedrijf, infographics, blogs, onderzoeken en contactinformatie van woordvoerders. Jouw inbound PR newsroom is de plek waar de journalist altijd interessante informatie kan vinden en voldoende inspiratie kan opdoen. In één digitale omgeving.

Je hebt niks aan PR-waarde, hier heb je wel wat aan

Leestijd: 3 m

In de afgelopen week heb ik als voorzitter van de jury voor de Content Marketing Awards 2018 de ingezonden cases voor de categorie Not For Profit beoordeeld. Binnen een aantal van deze cases werd de PR-waarde als belangrijkste PR KPI gebracht. In sommige cases was een hoge PR-waarde zelfs verheven tot het belangrijkste doel. Dat zegt niet zozeer iets over het niveau, maar meer over de manier waarop opdrachtgevers (en wat ouderwetse opdrachtnemers) met PR-waarde omgaan.

Zo analyseer je data vanuit media-monitoring

Leestijd: 2 m

Met media-monitoring kun je eindeloos data verzamelen. Over je merk, relevante onderwerpen binnen je vakgebied, interessante journalisten, geografische gegevens van je doelgroep, man/vrouw verdeling binnen je doelgroep en ga zo maar door. Omdat het onmogelijk (en onzinnig) is om alle data te analyseren, is het belangrijk om vooraf te bepalen wat voor jouw merk relevant is. Neem daar de tijd voor en zorg dat iedere stakeholder zijn input heeft geleverd.

Hoe doe je PR voor beurzen en events?

Leestijd: 4 m

Beurzen zijn nog steeds een geweldige kans voor de media en consumenten om kennis te maken met nieuwe producten, merken en innovaties. Je vindt er namelijk alles rondom een thema op één plek en iedereen presenteert zich er op zijn best. Als je als merk op een beurs aanwezig bent, betekent dat ook een flinke investering. Het is niet goedkoop maar het kan je veel opleveren. Iedere bezoeker, zowel consument als professional, kan er namelijk in levende lijve kennismaken met jouw merk. Er zijn veel beurzen en ze zijn er in vele soorten en maten. Van grote evenementen zoals de IFA in Berlijn, Salone del Mobile Milan en de vt wonen&design beurs tot Design District en specialistische vakbeurzen.

Dit zijn de 4 gaafste VR marketing toepassingen

Leestijd: 2 m

De kracht van virtual reality zit hem in de levensechte ervaring die het gebruikers biedt. De Universiteit van Utrecht toonde eerder aan dat de beweging die een gebruiker virtueel ervaart door de hersenen als ‘echt’ wordt geregistreerd. Een schietspel met zombies (we did this, absolute aanrader!) of een proefrit in een nieuwe auto lijkt ineens werkelijkheid. Als we kijken naar de toepassing van VR op het gebied van marketing wordt het voor ons pas echt interessant. Het biedt namelijk een oplossing voor het gebrek aan betrokkenheid, interactiviteit en bewustwording van de doelgroep. Met het gebruik van een VR-headset waant je doelgroep zich in een andere wereld. De afleidingen van buitenaf zijn weg, dus is er alle aandacht voor jouw boodschap.

Wij zijn FNKE.

Eigenwijs. Creatief. Databedreven.