Instagram Stories en The Fear of Missing Out

FNKE breakdown

Mocht je het gemist hebben, Instagram heeft een Snapchat functie toegevoegd. Op Instagram kan je nu korte video’s of foto’s delen die na 24 uur weer verdwijnen. Inderdaad, precies wat Snapchat doet.

Instagram Stories: Goed gejat..

Waarom kopieert Instagram zo opzichtig Snapchat met Instagram Stories? “Het gaat er niet om wie iets heeft uitgevonden. Het gaat om het format, en hoe je het in het netwerk stopt en er je eigen draai aan geeft”, aldus Instagram CEO Kevin Systrom.

https://vimeo.com/177180549

Facebook, eigenaar van Instagram, ziet het aantal posts waarin mensen iets persoonlijks delen, afnemen. Datzelfde geldt voor Instagram waar alleen nog de mooiste foto’s belanden. Alles draait om de likes, volgers en comments. Het gevolg? Mensen delen minder.

Ze delen minder op de netwerken van Zuckerberg maar op Snapchat gaat het delen door. Alles wat je daar plaatst, verdwijnt toch na 24 uur. Het hoeft dus niet mooi of perfect te zijn (en is het dat toevallig wel, dan sla je het op en deel je het alsnog op Instagram).

Deze momenten mist Instagram (en Facebook) en daarmee ook inkomsten. Mensen leiden door social media al langer aan FOMO (Fear of Missing Out), het lijkt erop dat de baasjes van deze netwerken daar net zo gevoelig voor zijn.

…is beter dan slecht bedacht

Een opzichtige kopie is het gevolg. Terwijl Instagram volgens mij veel leukere dingen kan doen met het netwerk dan Instagram Stories. Een paar ideeën:

  • Instagram Memories: Eén van de leukste functies van Facebook, Op deze dag. Omdat ik al zo lang en eerder heel actief deelde, weet Facebook ontzettend veel van mij. Elke dag als ik wakker word, kijk ik wat ik 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 jaar geleden op die dag heb uitgespookt.
  • Filters: Instagram is gebouwd op filters, iedereen met een iPhone kan zich een begenadigd fotograaf voelen. Filters zijn ook bijna de enige reden dat ik Snapchat gebruik, met wat voor een raar hoofd gaan ze me vandaag weer verrassen?
  • 360 foto/video: Facebook doet het sinds kort en het is geweldig. Het past ook helemaal bij Instagram, een visueel netwerk.
  • Albums: Foto’s groeperen in albums. Zo nodig je mensen ook uit om meer te delen.

Toegegeven, dit zijn ook bestaande functies bij andere netwerken maar wel functies die naar mijn idee beter bij het karakter van Instagram passen.

Maar misschien komt het ook wel omdat ik geen grote fan ben van selfies en dus ook niet van Snapchat. Ik ben wel nieuwsgierig of het aanslaat, het zou de stap naar Snapchat voor veel mensen ook interessant kunnen maken. Ze hebben immers al de ‘mindere’ kopie geprobeerd.

Can’t beat the real thing.

Maar ondertussen gaan alle netwerken wel meer en meer op elkaar lijken. Zie ook de Facebook’isering van LinkedIn.

Gerelateerde blogs

Bekijk alle blogs arrow-right-icon