Goed verhaal… maar hoe krijg je écht online invloed?

Opinie

FNKE breakdown

Regelmatig krijg ik de vraag: “waarom sta ik niet hoger in Google?” Of: “hoe zorg ik ervoor dat mensen gegarandeerd ingaan op een actie?” Of dit nu gaat om een Facebook advertentie, website formulier of oproep tot contact, de verwachtingen zijn soms hoog. Het antwoord is lang niet zo simpel als de vragen. Hoe krijg je dan wel echt online invloed? Lees verder en ik leg je uit hoe dit te maken heeft met ons reptielenbrein die opgeslokt wordt door alle slimme online algoritmes…

Hoe verder ik me ontwikkel in het marketing vak, hoe meer ik erachter kom dat het antwoord zit in de aanpak: een goed verhaal hebben, kennis toepassen en doorzetten. Eenmalig een paar marketing technieken toepassen en daarna achterover leunen, dat wordt ‘m niet. Maar als je met kennis (bewezen technieken) een goed verhaal neerzet én daar echt tijd in blijft investeren, dán pas kom je hoger in Google. 

 

Het reptielenbrein

Om je marketingstrategie op de juiste manier in te vullen, moet je allereerst begrijpen met welke doelgroep je te maken hebt. Dat is de basis. En vooral: dat deze doelgroep geen ingewikkeld gedachteproces doorgaat voordat ze een online actie ondernemen. Onlangs ben ik het boek Online Invloed van marketing goeroes Bas Wouters en Joris Groen gaan lezen, die ook starten met dit basisprincipe en deze simpele benadering doortrekken in hun marketing technieken. Ga ervan uit dat je doelgroep nadenkt met zijn of haar ‘reptielenbrein’ (door sommige auteurs ook wel het ‘kinderbrein’ genoemd). Dit komt er op neer dat we alleen hele simpele content verwerken, als het voor het eerst tot ons komt. Er zijn zoveel prikkels online, dat we door alle content heen scannen en niet zomaar ergens de tijd voor nemen. 

Pas als de motivatie en interesse hoog genoeg is, gaan we over op een diepere laag in ons brein en kunnen we ‘complexere’ content verwerken. Het is daarom cruciaal om je marketing uitingen in stappen te zien. Daar komt de journey of flow weer om de hoek kijken. En belangrijk hierin: vul de eerste stap zo simpel mogelijk in. 

Trucjes maken nog geen goed verhaal

Op basis van dit soort psychologische wijsheden zijn er allerlei ‘trucjes’ die je kunt uithalen om online invloed uit te oefenen op je doelgroep. Gebruik dit soort tips vooral. Dat doe ik ook. Maar dit alles heeft geen zin als je verhaal niet goed is. Algoritmes (waaronder Google) worden steeds slimmer en trappen ook niet meer in deze ‘trucjes’. Deze algoritmes werken steeds meer zoals het menselijk brein en moeten daarom ook als zodanig worden benaderd. De kwaliteit van je content en de samenhang van je verhaal zijn belangrijker dan ooit. 

Ik laat me zeker inspireren door marketing technieken en neem goede ervaringen en bewezen technieken mee in mijn content marketing advies. Maar mijn advies is om dit niet als losse succesfactoren te benaderen. Deze marketing ‘trucjes’ zijn alleen krachtig als onderdeel van een complete strategie. Net als losse content items, komt alles pas samen tot een succes als je totale verhaal klopt. 

Zoals ik op mijn kantoor heb hangen als reminder:

“Creating single used, disposable content, should be a crime!”

De gouden aanpak: een goed verhaal, kennis inzetten en doorpakken

Hoe kom je dan tot zo’n goed verhaal en de strategie die jij nodig hebt? Daar komt het vak content marketing om de hoek kijken. Een content marketeer heeft niet het verhaal voor jouw organisatie paraat, maar kan je wél de juiste vragen stellen en zorgen dat dit verhaal wordt vertaald naar een bruikbare content journey.

Heb je een verhaal staan wat een combinatie is van de behoefte van je doelgroep en je organisatie? Ga dan ook op tijd over naar actie en laat dat ‘reptielenbrein’ voor je werken. Testen, testen, en nog eens testen. Zo wordt je kennis opgebouwd, zodat je uiteindelijk tot die gouden combinatie komt van een goed verhaal, kennis inzetten en doorpakken. Succes!

Wil je hierover sparren, neem dan gerust contact met me op!

Gerelateerde blogs

Bekijk alle blogs arrow-right-icon