Door de zoekwoorden analyse al vroeg in je denkproces in te zetten, zorg je ervoor dat er geen content thema’s ontstaan die inside out zijn bedacht, maar denk je vanaf het allereerste begin vanuit je doelgroep. Doe dus vooral vóór je eerste brainstorm of start van een nieuwe campagne alvast een zoekwoordenonderzoek. Geen idee waar je zou moeten beginnen? Vraag dan een professional. Wij kunnen dit ook voor je doen, dan hoef je alleen onze gratis content audit aan te vragen. Wil je er zelf mee aan de slag, lees dan het onderstaande stappenplan.
1. Verzamel alle relevante zoekwoorden
Je komt niet zomaar aan een waardevolle bak aan keywords, zonder daar zelf input voor te geven. Net als alle populaire AI tools, moet je het systeem een goede opdracht geven. Maak eerst een lijst van alle relevante thema’s voor jouw doelgroep. Denk hierbij aan thema’s gerelateerd aan jouw product, dienst of branche. Verkoop je schoenen? Maak dan thema’s als ‘sneakers’ en ‘laarzen’, maar denk ook aan de thema’s waar je klanten regelmatig vragen over hebben, zoals ‘waterdichte schoenen’ of ‘nieuwste collectie schoenen’. Vind je het fijn om dit visueel te maken? Gebruik dan eens een Miro bord. Hiermee kun je mooie connecties tussen je brainwaves maken en deze omzetten tot overzichtelijke thema’s.
Zet deze thema’s vervolgens één voor één in een keyword tool die gerelateerde (en veel gebruikte) zoekwoorden voor je uitdraait. Tools die je hiervoor kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld Keywordsheeter of Keywordtool.io. Kopieer deze woorden naar een overzichtelijke spreadsheet, verdeeld over de thema’s. Wellicht kom je door deze grote bak aan zoekwoorden wel tot nieuwe thema’s, waarvan je nog niet wist dat ze een rol spelen voor jouw doelgroep. Daar heb je het eerste inzicht in je doelgroep al te pakken: interesses.
2. Interpreteer je long tail keywords
Zet deze thema’s vervolgens in een long tail keyword tool, zoals Answer the Public, en voilà: je ziet welke vragen en behoeftes jouw doelgroep laat zien binnen dat thema. Zo zie je bijvoorbeeld dat er veel wordt gezocht op ‘waterdichte schoenen kind’. Dit laat zien dat ouders een belangrijke doelgroep zijn voor deze categorie, daarnaast weet je nu dat de contentbehoefte onder andere zit in de functie van schoenen.
3. Maak een selectie van de relevante thema’s voor jouw merk, product of dienst
Maak een goede selectie van je zoekwoorden op basis van relevantie voor jouw merk. Verkijk je niet op alle inzichten die je zelf interessant vindt, maar mogelijk niet spelen bij jouw doelgroep. Zijn alle woorden en thema’s die je hebt verzameld relevant en te linken aan jouw merk? Filter daarop, zodat je het daadwerkelijk kan inzetten voor jouw content strategie.
4. Zet het om in je persona profiel en journey
Nu je nieuwe inzichten hebt verzameld over de interesses en behoeftes van je potentiële doelgroep op basis van online zoekgedrag, kun je dit gaan omzetten tot een persona profiel en journey. Welke vragen heeft je doelgroep en in welke fase van het aankoopproces passen deze? Houd er wel rekening mee dat een zoekwoorden analyse nooit genoeg is om een volledig beeld van je persona te krijgen. Daarvoor adviseren we altijd om een uitgebreider persona onderzoek te doen. Je wil tenslotte ook weten of ze buiten hun online zoekgedrag via andere wegen behoeftes en interesses uiten.
5. Check zoekvolume en concurrentie en gebruik de zoekwoorden in je content planning
Met deze korte analyse heb je inzicht in de content thema’s die online relevantie hebben. Door deze thema’s te verwerken in je content vergroot je de aansluiting met je doelgroep en de vindbaarheid van je content. Het is geen waterdicht onderzoek, maar geeft wel een mooie start of minstens inspiratie voor je content planning- en strategie, gebaseerd op echte data. Of het nu gaat om een specifieke campagne, blog thema of gehele strategie, het heeft altijd waarde.
Let er wel op dat je de thema’s en zoekwoorden checkt op zoekvolume en concurrentie, voordat je ze daadwerkelijk als keywords gaat gebruiken in je content of op basis hiervan je contentplanning gaat vullen met thema’s. Als een bepaald thema een veel hoger zoekvolume heeft, is het waardevol daar een blog campagne op in te zetten. Heeft het hoge concurrentie? Wees dan realistisch of je kunt opboksen tegen de competitie. Het beste zoekwoord heeft een hoog zoekvolume en lage concurrentie. Zoekvolume en concurrentie kun je bijvoorbeeld (gratis) checken via de Google Zoekwoordenplanner of via geavanceerdere betaalde tools zoals SemRush.
Let op: Een zoekwoorden analyse is slechts een hulpmiddel om inzichten te vergaren in je doelgroep. Wil je je doelgroep écht leren kennen, dan is persona research sterk aan te raden. Bij FNKE hebben we hier ruime ervaring mee voor uiteenlopende merken, elke doelgroep is anders.
Door kwalitatieve interviews gaan we dieper in op interesses, behoeftes en keuzes die je doelgroep maakt. Op basis hiervan sluit je content nóg beter aan bij je doelgroep. Meer weten? Neem contact met ons op.
Meer over zoekwoorden analyses, persona onderzoek en andere elementen van een ijzersterke contentstrategie vind je in onze Whitepaper Content marketing. Download ‘m hier.