Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/fnke/public_html/bedrock/web/app/uploads/cache/a9db1c5b0e70af9911140f9fb33ccfbc05cd505b.php on line 5

Gaat social nog over relaties tussen mensen?

FNKE breakdown

Robots zijn er om saai en repeterend werk te doen voor ons, de mensen. Zodat wij mensen ons kunnen focussen op nieuwe dingen, die de robots dan weer kunnen maken of uitvoeren. In de auto-industrie is dit volledig geaccepteerd, bij social media niet. Daar kwam ik met mijn vorige blog achter.

Bots zijn net mensen

Wie denkt met een mens te praten als hij wordt aangesproken op een site in een chatvenster, komt bedrogen uit. Je praat in eerste instantie met bots en daarna misschien nog met een echt persoon. Er zijn algoritmes die sportverslagen schrijven (saai en repeterend, remember) en niemand die het doorheeft. Er waren bots die automatisch reaguren op Telegraaf.nl en niemand die het merkte, tot de bots uit de kast kwamen.

Wat ik wil zeggen, wij mensen hebben vaker contact met stukjes code dan we (willen) weten. Dat vind ik prima, ik moet er niet aan denken om sportverslagen te schrijven. De meeste mensen vinden het ook prima want je merkt er helemaal niks van. Het zijn net mensen.

Social media is voor mensen

“Ik ben niet zo van die automatische tools voor social media; social gaat over relaties tussen mensen!”

was één van de reacties op mijn blog over Instagram Automation. Die opmerking is blijven hangen. De naam social media impliceert dat Marco gelijk heeft en zo was het ooit wel. Gezellig met iedereen in de Twitter/Facebook/Hyves/forum-kroeg ouwehoeren over werk, social media, blogs, je gekke hobby en de laatste trends.

Dit is al een hele tijd niet meer zo. Al die sympathieke social media-startups moeten geld verdienen voor de investeerders en bedrijven zagen kansen om in gesprek te komen met de consument. RIP het social in social media. Het enige netwerk dat nog voelt als ‘vroeger’, is Twitter. Daar heb ik nog het meeste contact met mensen, op Facebook gaat het vaak niet verder dan een like uitdelen. Voor deze blogpost heb ik ook nog even gekeken naar de oervader van social media, het forum, en ook FOK! voelt en ziet er nog net zo uit als de laatste keer dat ik inlogde (lang, lang geleden).

Social media is ook voor robots en dus voor mensen

Voor mij als professioneel Instagram-gebruiker, zijn robots een uitkomst. Ze zorgen ervoor dat ik het saaie, repeterende werk van volgen, ontvolgen en commenten op grote schaal voor meerdere accounts, niet meer hoeft te doen. Zoals mijn collega Bram zei:

Het is een digitaal hulpje dat profielen zoekt die bij je passen. Een soort Lexa maar dan voor Insta 😉

Door de bots kan ik mij focussen op waardevolle content. Een hele lijst hashtags en de bots zorgen ervoor dat die content ook door de fans wordt gezien. Sterker nog, ook op Instagram gaan mensen het gesprek aan dat is gestart door een bot. Ga maar na, heb jij ooit gereageerd op comments als ‘Hey, great post!’ of ‘Best of the day!’? Ik wel.

Gaat social dan nog om relaties tussen mensen? Naast dat het vooral ordinaire advertentieplatformen zijn geworden, draait een gedeelte daar zeker nog om. Maar soms heb je als mens een beetje hulp nodig. Daar kunnen bots je prima bij helpen en daar hoeven we helemaal niet moeilijk over te doen.

Gerelateerde blogs

Bekijk alle blogs arrow-right-icon