Discover Weekly: verliefd op een algoritme

PR

FNKE breakdown

Big data en op maat gemaakte, persoonlijke aanbiedingen, dat wil nog niet echt lukken. De AH-Bonuskaart werd ooit met dat idee geïntroduceerd. Dan zijn er nog de ‘slimme’ pixels die je weken met mascara-advertenties achtervolgen omdat je vriendin een keer op Youtube naar beautybloggers heeft zitten kijken. Kortom, big data en echt persoonlijk worden, het lukt no… Maar wacht, wat hoor ik daar?

Discover Weekly

Met Discover Weekly van Spotify krijg je elke week een playlist met ruim twee uur nieuwe muziek die je niet kent maar wel wilt horen. Hoe kan het dat het algoritme van Spotify zo goed kan voorspellen welke onbekende artiesten en nummers ik wil horen? Zo dus volgens 3voor12 en zo volgens Spotify zelf. Zo voelt Theodore zich dus in Her.

Het interessante is, het werkt. Niet alleen voor mij maar ook voor mensen om mij heen. Niet één keer maar week na week lukt het een computerprogramma om mensen op maat nieuwe nummers te serveren. Ik wist niet dat ik hiphop uit Finland tof vond maar ik luister er naar. Sterker nog, het staat in mijn lijst met favorieten.

Dit programma snapt mij. Het voelt aan wat ik nodig heb en weet mij dat week na week te serveren. Ontzettend knap van Spotify want er is bijna niks zo persoonlijk en smaakgevoelig als muziek.

Who’s next?

Ik ben benieuwd wanneer we meer van deze techniek in ons dagelijks leven gaan tegenkomen. Wie snapt zijn klanten zo goed dat je precies weet wat ze willen en verliefd op je worden? Kom op Albert Heijn, verras mij eens met een product dat ik nog niet gebruik maar waarschijnlijk wel te gek ga vinden!

For now Spotify, I tip my hat:

Gerelateerde blogs

Bekijk alle blogs arrow-right-icon