De retail beperkt nieuwe merken

PR

FNKE breakdown

Nieuwe merken of merken met nieuwe producten zoeken retailers om hun producten te verkopen. Om deze retailers te vinden betalen zij voor (dure) beursmeters waar ze een aantal dagen aanwezig zijn en veel contacten leggen. De pers bezoekt dergelijke beurzen nog zelden, waardoor er een gap ontstaat tussen wat de pers schrijft over producten en wat er op een beurs wordt getoond.

Door deze traditionele manier van werken wordt veel geïnvesteerd om te pushen op retail. Retailers investeren doorgaans niet veel meer in voorraad en maken steeds vaker gebruik  van dropshipment of een variant daarop. Door het inkoopgedrag van retailers ontstaat er ook een gap tussen wat de consument op internet ziet en wat er in de winkel te koop is.

Een prachtig voorbeeld van de oude economie.

De wereld is veranderd. Als merk weet je precies wat je bestaansrecht is, wie je doelgroep is en waartoe je op aarde bent. Op basis van deze kennis ontwikkel je nieuwe producten, omdat je weet welk probleem je voor je klant oplost. Met deze nieuwe oplossing (lees product) ga je de markt op. Er wordt een website gelanceerd die het verhaal van jouw merk vertelt. Ondertussen bestelt de retail niet de nieuwe producten die jij zou willen verkopen of waarvan jij weet dat de consument ze nodig heeft. Het gat is ontstaan.

Elk merk is uitgever

Wat nu als je direct met de consument zou kunnen schakelen? Zou kunnen pitchen wat zij nodig hebben en daarop acteert? We hebben het over merken die zich gedragen als uitgever. Precies weten waar hun doelgroep zich bevind, hen tips geeft over het gebruik van soortgelijke producten en bovenal inspireert.

Merken stop met verkopen en begin met vertellen. Adviseer en inspireer de consument. Laat hen zien wat er mogelijk is. Leg uit hoe jouw producten werken. Waarom je deze producten verkoopt en welke problemen je er mee oplost. Werk samen met een goede journalist om je verhaal boven water te krijgen. Focus op het primaire kanaal dat jouw doelgroep gebruikt, waarbij ik je adviseer niet in zeven sloten tegelijk te lopen. Kies bewust, trial & error en breidt dan pas uit. En last but not least: werk samen met een PR bureau dat jouw merk begrijpt, goede media relaties heeft en relevante ervaring in de juiste branche heeft.

Op die manier zorg je dat jouw merk de aandacht krijgt die het verdient.

Gerelateerde blogs

Bekijk alle blogs arrow-right-icon