FNKE's Blog

Bij FNKE schrijven we blogs.
We vertellen je graag meer over onze visie en kennis op het gebied van communicatie. Van content marketing tot PR. De laatste trends, tips, onze kennis en zaken die ons bezig houden (en jou ook bezig zouden moeten houden); dat lees je hier!
Hoe krijg je invloed op het sentiment over je merk?
Leestijd: 5 mNegatieve of positieve berichtgeving gekoppeld aan jouw organisatie vormen het ‘sentiment’ van jouw merk. Je kunt nog zo hard werken aan je eigen content, maar als de externe media of reacties van je publiek negatief zijn brengt dat een donkere schaduw over je merk. Daarom is het van belang dat je als onderdeel van je communicatiestrategie een sentimentanalyse doet én ervoor zorgt dat je handelt naar de inzichten.
Alles is PR
Leestijd: 4 mBij FNKE vinden we dat alles PR is. Of het nu gaat om een social post die viral gaat, een sterke merk commercial, of een goed verhaal vanuit je doelgroep, alles draagt bij aan de PR-waardigheid van je organisatie. Vaak krijgen we nog steeds de vraag: kun je ons helpen met PR? Waarbij we eindigen in een allesomvattende communicatiestrategie. Want: alles is PR. We leggen het je uit.
Sluit meer deals met een CRM-systeem in HubSpot
Leestijd: 2 mBij FNKE maken we gebruik van een customer relationship management (CRM) systeem om huidige en toekomstige klantrelaties te onderhouden en optimaliseren. Een goede relatie opbouwen en onderhouden met je klanten en prospects is van cruciaal belang als je met je bedrijf wil groeien. In een CRM-systeem verzamel je alle gegevens van je klanten overzichtelijk op een centrale plek. Gartner voorspelt dat in 2021 het CRM-systeem op nummer 1 staat in de ranglijst van zakelijke software. Een CRM-systeem is daarom onmisbaar in jouw bedrijfsstrategie.
Waarom je marketing automation moet inzetten
Leestijd: 4 mHet doel van marketing automation is om de juiste content op het juiste moment onder de aandacht te brengen bij je leads, zodat zij uiteindelijk klant en ambassadeur worden. Met marketing automation genereer je nieuwe leads die je vervolgens aan je merk bindt. Alle gegevens van je leads worden opgeslagen in je marketing automation systeem, waardoor gepersonaliseerde content automatisch wordt verstuurd en jij het gedrag van je lead op de voet kunt volgen.
Stappenplan: Crisiscommunicatie in tijden van het coronavirus
Leestijd: 4 mDe meeste mensen zitten thuis door de coronacrisis en hebben minder sociaal contact. Dit geldt dus ook voor veel bedrijven. Dit betekent dat er nog meer online communicatie is dan normaal. Doordat er minder direct (face-to-face) contact is tussen medewerkers en klanten, is het nog moeilijker om een relatie op te bouwen en te onderhouden. Een proactieve communicatiestrategie is daarom essentieel. Verandert er iets in je service? Kunnen klanten nog wel bij je terecht? Bezorg je nog producten? Krijgen ze hun geld terug bij annulering? Door proactief te communiceren zorg je dat je de vragen en de daaropvolgende klachtenregen voor bent. Daarnaast blijf je relevant en top-of-mind bij je doelgroep.
Ga je voor inbound marketing of inbound PR?
Leestijd: 3 mOndanks de verschillen in inbound marketing en inbound PR hoef je het een niet te laten voor het ander. Voor de beste resultaten ga je aan de slag met beide methodes en pas je een inbound aanpak toe op al je content. Een juiste toepassing van inbound zorgt voor meer verkeer naar je website van de juiste mensen. “Approach your online content with both the buyer persona and media persona in mind using all stages of the buyer’s and media’s journeys.” Je kunt dus met beide tegelijk beginnen. Het is geen hele omslag om met inbound aan de slag te gaan. Het is een verandering in de manier waarop je omgaat met je content. Pas je content aan op je persona’s. Hou telkens je buyer persona en media persona in gedachte en maak content voor alle fases van de buyer’s en media’s journey.
5 tips om je team te betrekken bij een campagne met een PR dashboard
Leestijd: 2 mRoept je campagne vragen op? Dan zie je dat al terwijl je campagne nog loopt. Zo spelen jij en je team er direct makkelijk op in. Je ziet bijvoorbeeld direct hoeveel positieve en negatieve aandacht je campagne genereert. Sentiment meten en interpreteren is geen exacte wetenschap. Gelukkig worden tools steeds beter in het filteren van bijvoorbeeld sarcasme. Hoe dan ook: cijfers liegen niet. Dat zorgt voor constructieve discussies.
Inbound PR stap 3: Maak relevante content voor je doelgroep
Leestijd: 3 mVoordat je als een ware Mulisch enorme lappen diepzinnige tekst op je website gooit, moet je weten voor wie je die content maakt. Want als je gaat schrijven zonder dat je weet wie de lezer is, weet je ook niet waar je over moet schrijven en op welke manier je diegene aan moet spreken. Daarom is het belangrijk om eerst persona’s op te stellen en vervolgens je content aan te laten sluiten op de behoeftes van je persona’s.
Hoe beinvloed je online sentiment?
Leestijd: 3 mWoorden als ‘slechte’ en ‘belazerd’ komen in de categorie (zeer) negatief en woorden als ‘fijn’ en ‘enthousiast’ in de categorie (zeer) positief. De positieve berichten krijgen een groene kleur en de negatieve berichten worden rood weergegeven. Zo klaar als een klontje, toch? Wat nog niet zo klaar is als een klontje, is het bepalen van sentiment bij sarcasme. Berichten als ‘vreselijk lekker gegeten’ vinden computers nog moeilijk te begrijpen. Gelukkig ontwikkelen monitoring tools zich continu, waardoor sarcasme steeds beter gemeten wordt. Door emoticons mee te nemen en bepaalde woorden uit te sluiten in de analyse wordt het sentiment steeds nauwkeuriger bepaald. Denk bijvoorbeeld aan het uitsluiten van het woord ‘slagveld’ bij de sentiment bepaling van een Battlefield tour. Zo krijg je geen onjuist negatief sentiment in je overzicht.
Inbound PR stap 2: maak een newsroom
Leestijd: 3 mMet een inbound PR newsroom duik je verder in de relevante content van je bedrijf en geef je de journalist alles wat hij of zij nodig heeft, in de fase waarin hij of zij zich bevindt. Denk hierbij aan het plaatsen van video-interviews met belangrijke personen binnen je bedrijf, infographics, blogs, onderzoeken en contactinformatie van woordvoerders. Jouw inbound PR newsroom is de plek waar de journalist altijd interessante informatie kan vinden en voldoende inspiratie kan opdoen. In één digitale omgeving.
Je hebt niks aan PR-waarde, hier heb je wel wat aan
Leestijd: 3 mIn de afgelopen week heb ik als voorzitter van de jury voor de Content Marketing Awards 2018 de ingezonden cases voor de categorie Not For Profit beoordeeld. Binnen een aantal van deze cases werd de PR-waarde als belangrijkste PR KPI gebracht. In sommige cases was een hoge PR-waarde zelfs verheven tot het belangrijkste doel. Dat zegt niet zozeer iets over het niveau, maar meer over de manier waarop opdrachtgevers (en wat ouderwetse opdrachtnemers) met PR-waarde omgaan.
Zo analyseer je data vanuit media-monitoring
Leestijd: 2 mMet media-monitoring kun je eindeloos data verzamelen. Over je merk, relevante onderwerpen binnen je vakgebied, interessante journalisten, geografische gegevens van je doelgroep, man/vrouw verdeling binnen je doelgroep en ga zo maar door. Omdat het onmogelijk (en onzinnig) is om alle data te analyseren, is het belangrijk om vooraf te bepalen wat voor jouw merk relevant is. Neem daar de tijd voor en zorg dat iedere stakeholder zijn input heeft geleverd.